BrandPit onderzoekt al 10 jaar salarissen en freelance tarieven binnen de digital en tech sector. Hoewel salaris een cruciale factor blijft bij de keuze voor een nieuwe baan of het blijven bij een organisatie, merken we dat werkgeluk steeds belangrijker wordt. Denk hierbij aan goed werkgeverschap, de mogelijkheid tot hybride werken, bedrijfscultuur en maatschappelijke relevantie. Deze elementen lijken de nieuwe doorslaggevende factoren te worden in het besluitvormingsproces van professionals. Een goed salaris blijft een belangrijke factor, maar de focus hierop is met 20% afgenomen ten opzichte van vorig jaar (van 82,6% naar 62,0%). Dit geeft ons alle reden om het onderwerp werkgeluk te onderzoeken. Want wat is dit eigenlijk? 

wat is werkgeluk?

Laten we eens starten met een poging tot een definitie. Het woord werkgeluk staat immers nog niet in de Van Dale. Met behulp van Chat GPT komen we tot het volgende: ‘’Werkgeluk is de mate waarin iemand tevredenheid, plezier en voldoening ervaart in zijn werk. Het omvat positieve emoties zoals trots, waardering en motivatie, evenals het gevoel van zingeving en verbondenheid met de organisatie en collega’s. Werkgeluk wordt beïnvloed door factoren zoals werkomgeving, cultuur, taken en verantwoordelijkheden, groeimogelijkheden, balans tussen werk en privé, en erkenning. Het leidt tot een hogere productiviteit, betere business prestaties en een lager verzuim.’’

Ab Dijksterhuis (psycholoog en hoogleraar psychologie van het onderbewuste aan Radboud Universiteit Nijmegen) benoemt vijf pijlers voor werkgeluk:

  1. Betekenis: iets doen dat nuttig voelt en daar voldoening uithalen
  2. Verbondenheid: sociaal contact, bijvoorbeeld met collega’s
  3. Competentie: prestaties leveren en daar waardering voor krijgen
  4. Autonomie: zelf beslissingen nemen over ons werk en ons vrij voelen
  5. Psychologische veiligheid: geen risico’s lopen op het werk, zowel fysiek als mentaal

gelukkige medewerkers zorgen voor succes

Het klinkt allemaal mooi en logisch, maar tegelijkertijd blijft het ook ongrijpbaar en allesomvattend. Door het ontbreken van een eenduidige definitie benaderen organisaties het op hun eigen manier. Wij zijn van mening dat werkgeluk altijd het product is van co-creatie tussen medewerkers en het management, het wordt door beiden gedragen en zorgt er uiteindelijk voor dat beide partijen er veel bij kunnen winnen. Medewerkers die met meer plezier werken, leveren meer rendement op.

“mensen die (werk)geluk ervaren zijn productiever dan mensen die weinig of geen werkgeluk ervaren.”

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat gelukkige werknemers gemotiveerder zijn en beter presteren. Zo bleek uit onderzoek van de Universiteit van Warwick dat mensen die (werk)geluk ervaren, zo’n 12%  productiever zijn dan mensen die weinig of geen werkgeluk ervaren. Ook hebben zij minder last van werkstress en zijn minder vaak ziek. De kans op een burn-out is dan ook kleiner.

Gelukkige werknemers zijn ook loyaler en zorgen voor minder verloop. Oxford heeft onderzocht dat het verloop in organisaties waar mensen tevreden zijn en geluk ervaren maarliefst 45% lager is dan in organisaties waar men minder tevreden is. Tel maar uit je winst.

gen Z is grote aanjager

Werkgeluk wordt vaak in één adem genoemd met Generatie Z, die bekend staat om hun kritische houding ten opzichte van werkgeverskeuze. Voor deze generatie staat werkgeluk centraal in hun beleving. Ze zijn ambitieus, willen impact maken, betekenisvol werk doen en dat op hun eigen voorwaarden; met aandacht voor autonomie, flexibiliteit, diversiteit en inclusie. Door de groei van deze groep op de arbeidsmarkt, kunnen organisaties niet om deze aspecten heen. Gen Z laat ons anders kijken en eigenlijk vooral beleven. Ze inspireren tot het nadenken hierover. Uit een studie van Deloitte blijkt dat 95% van de ondervraagde Gen Z-werknemers gelooft dat werkgeluk van invloed is op de bedrijfsprestaties. 

werken met een missie

Als headhunting boutique in het digitale en tech domein is het ons streven om werkgeluk te creëren voor onze klanten en kandidaten. Misschien noemen we het niet altijd zo, maar het samenbrengen van organisaties en mensen in de best mogelijke combinaties is een cruciale factor voor werkgeluk. 

Daarom formuleren we met onze klanten altijd een missie van de rol die we gaan vervullen. Door deze missie samen goed neer te zetten, kunnen we bij kandidaten een scherpe toets maken en nagaan of deze missie voor iemand betekenis heeft en welk perspectief de rol biedt. Op die manier schatten we aan de voorkant al in of iemand voldoening zal halen uit de rol.

“het samenbrengen van organisaties en mensen in de best mogelijke combinaties is een cruciale factor voor werkgeluk.”

Binnen BrandPit zelf vinden we ook het belangrijk dat werkgeluk verankerd is in onze cultuur, daarom hebben we een EX (Employee Experience) programma. Daarbinnen vallen dingen als business inhoudelijke sessies; zoals strategiedagen op locatie, sales trainingen, maar ook het vieren van successen en mijlpalen. Daarnaast staan waarden als open, wederkerig en persoonlijk centraal binnen ons bedrijf. Dat betekent dat we volledig open zijn in alles wat we doen, dus ook in de bedrijfsvoering en de cijfers. Alles is toegankelijk voor iedereen. We hebben veel oprechte aandacht voor elkaar en er is veel vrijheid, maar ook een hoge mate van verantwoordelijkheid. Dat past niet bij iedereen. We zien dan ook snel wie een echte BrandPitter is.

in de wereld om ons heen

Een bedrijf dat EX omarmd heeft is Randstad. Met hun Employee Experience programma hebben ze de afgelopen jaren waardevolle stappen genomen. Door te denken vanuit Employee Journeys en hierop processen en tools af te stemmen, krijgen ze continu waardevolle inzichten die ze kunnen omzetten in verbeteringen. Soms zijn dat kleine stappen, soms grote. Een waardevol advies van Andrea Pierik, Lead Employee Experience en Chief Portfolio Officer HR bij Randstad Groep Nederland: “Start morgen al met intensiever en beter luisteren naar je medewerkers. Daarvoor hoef je geen expert te zijn in agile, scrum of design thinking. Stel de vraag aan medewerkers en management: ‘Wat heb je nodig? ‘Wat gaat jou helpen?’ “Dat levert al zoveel waardevolle inzichten op.”
(bron: HX Work)

Een ander mooi voorbeeld is Salesforce (beste Europese plek om te werken in 2021). Mensen werken er met veel trots en plezier en hebben veel vertrouwen in elkaar. Ze hebben zelfs een naam voor deze cultuur: ‘Ohana’, Hawaïaans voor ‘familie’. De Salesforce cultuur richt zich op gelijkheid en vertrouwen. Er is zelfs een Chief Equality Officer in dienst die verantwoordelijk is voor gelijkheid, diversiteit en inclusie. Onderhandelen over salarissen is er niet meer bij. Zo voorkomen ze dat goede onderhandelaars meer verdienen dan minder goede onderhandelaars.
(bron: NN)

geluk werkt besmettelijk

De rol van leiderschap is zeer bepalend. In diverse onderzoeken* wordt bevestigd dat effectieve en gelukkige leiders impactvolle en inspirerende organisaties creëren. Geluk werkt besmettelijk, waardoor het welzijn van leiders essentieel is voor een positieve organisatiecultuur. 
(*obv onderzoeken van experts zoals Zenger Folkman en Stephen Covey)

“een gelukkige leider leidt tot een gelukkig team, en een gelukkig team leidt tot succes.”

Jouw eigen geluk als leider is dus onlosmakelijk verbonden met het geluk van je team. Door zinvol werk en autonomie te bieden, erkenning te geven, ontwikkelingsmogelijkheden te faciliteren en een gezonde werk-privé balans te ondersteunen, creëer je als leider een positieve en productieve werkomgeving. Uiteindelijk is werkgeluk niet alleen goed voor de medewerkers, maar ook voor de organisatie als geheel. Een gelukkige leider leidt tot een gelukkig team, en een gelukkig team leidt tot succes. En als leider sta je zelf aan het roer van je eigen werkgeluk.

Zoals al eerder genoemd is het woord werkgeluk en de lading ervan niet rechtlijnig, eenduidig of universeel. Geluk is immers niet voor iedereen hetzelfde. Het hoeft ook niet zweverig te zijn of ongrijpbaar. Door het gesprek te voeren en door werkgeluk te benoemen als succesfactor voor een organisatie, maak je het onderdeel van je bedrijfsvoering en daarmee meetbaar.

binnenkort bellen over werkgeluk?

Het is inmiddels duidelijk dat wij werkgeluk als een essentieel onderdeel zien van onze missie om voor iedereen het beste plekje te vinden. We gaan jullie de komende tijd meenemen in dit thema; onze visie delen en ook de ervaringen die dit ondersteunen. Onze kijk op werkgeluk wordt mede gevoed door jou als klant. Jullie perspectief is hierin heel waardevol voor ons. Wij gaan hierover graag het gesprek met je aan en zullen je binnenkort bellen om van gedachten te wisselen over werkgeluk en de impact die dat heeft op jou, je organisatie en de mensen.

Bekijk hier onze andere blogs over positioneren voor senior digital leaders, onze samenwerking met PinkGellac, digital product management en meer.