werkgeluk: dé gamechanger voor succesvolle organisaties

BrandPit onderzoekt al 10 jaar salarissen en freelance tarieven binnen de digital en tech sector. Salaris blijft een cruciale factor bij de keuze voor een nieuwe baan of het blijven bij een organisatie, maar we zien dat andere factoren steeds belangrijker worden. Denk aan goed werkgeverschap, de mogelijkheid tot hybride werken, bedrijfscultuur en maatschappelijke relevantie. Deze elementen lijken de nieuwe doorslaggevende factoren te worden in het besluitvormingsproces en scharen we onder het grote thema werkgeluk. Een goed salaris blijft een belangrijke factor, maar de focus hierop is met 20% afgenomen ten opzichte van vorig jaar (van 82,6% naar 62,0%). Alle reden om ons hierin te verdiepen.

wat is nou eigenlijk werkgeluk?

Laten we eens starten met een poging tot een definitie. Het woord werkgeluk staat immers nog niet in de Van Dale. Met behulp van Chat GPT komen we tot het volgende: ‘’Werkgeluk is de mate waarin iemand tevredenheid, plezier en voldoening ervaart in zijn werk. Het omvat positieve emoties zoals trots, waardering en motivatie, evenals het gevoel van zingeving en verbondenheid met de organisatie en collega’s. Werkgeluk wordt beïnvloed door factoren zoals werkomgeving, cultuur, taken en verantwoordelijkheden, groeimogelijkheden, balans tussen werk en privé, en erkenning. Het leidt tot een hogere productiviteit, betere business prestaties en een lager verzuim.’’

Ab Dijksterhuis (psycholoog en hoogleraar psychologie van het onderbewuste aan Radboud Universiteit Nijmegen) benoemt vijf pijlers voor werkgeluk:

  1. Betekenis: iets doen dat nuttig voelt en daar voldoening uithalen
  2. Verbondenheid: sociaal contact, bijvoorbeeld met collega’s
  3. Competentie: prestaties leveren en daar waardering voor krijgen
  4. Autonomie: zelf beslissingen nemen over ons werk en ons vrij voelen
  5. Psychologische veiligheid: geen risico’s lopen op het werk, zowel fysiek als mentaal

werkgeluk verhoogt succes

Het klinkt allemaal mooi en logisch, maar tegelijkertijd blijft het ook ongrijpbaar en allesomvattend. Door het ontbreken van een eenduidige definitie benaderen organisaties werkgeluk op hun eigen manier. Wij zijn van mening dat werkgeluk altijd het product is van co-creatie tussen medewerkers en het management, het wordt door beiden gedragen en zorgt er uiteindelijk voor dat beide partijen er veel bij kunnen winnen. Medewerkers die met meer plezier werken, leveren meer rendement op.

“mensen die (werk)geluk ervaren zijn productiever dan mensen die weinig of geen werkgeluk ervaren.”

Gelukkige werknemers presteren beter: onderzoek van de Universiteit van Warwick toont aan dat zij gemiddeld 12% productiever zijn dan minder gelukkige collega’s. Ze ervaren minder stress, hebben minder kans op burn-out en zijn loyaler. Dit leidt tot minder verloop; in organisaties waar werkgeluk hoog is, ligt het verloop 45% lager. 

Tel maar uit je winst. Met deze wetenschap zou je verwachten dat werkgeluk hoog op de agenda staat in de boardroom en wordt gezien als een essentiële en goed beïnvloedbare factor voor organisatieresultaten en een positieve cultuur. Helaas zijn deze ogenschijnlijk softe factoren nog onvoldoende. Onverstandig vinden wij.

ohana

Randstad zet in op werkgeluk door middel van Employee Experience (EX). Door het afstemmen van processen op de ‘employee journey’ verzamelen ze waardevolle inzichten. Andrea Pierik van Randstad adviseert om simpelweg te beginnen met luisteren naar medewerkers: “Vraag wat hen zou helpen en welke behoeften er zijn.” (bron: HX Work). Salesforce, uitgeroepen tot beste Europese werkgever in 2021, investeert sterk in werkgeluk. Hun ‘Ohana’-cultuur (Hawaïaans voor ‘familie’) legt de nadruk op gelijkheid en vertrouwen, met een Chief Equality Officer om inclusie te bewaken. Zelfs onderhandelen over salarissen is er niet meer bij. Zo voorkomen ze dat goede onderhandelaars meer verdienen dan minder goede onderhandelaars.
(bron: NN)

zweverig?

Werkgeluk is dus niet rechtlijnig, eenduidig of universeel. Geluk is immers niet voor iedereen hetzelfde. Door het gesprek te voeren en door werkgeluk te benoemen als succesfactor voor een organisatie, maak je het onderdeel van je bedrijfsvoering en daarmee meetbaar.  We zien dat de term werkgeluk bij veel organisaties nog niet is geland. Het lijkt voor sommigen te zweverig. Toch wordt het steeds meer erkend als een essentiële succesfactor. Veel organisaties omarmen thema’s als ‘Employee Wellbeing’ of een ‘Happy Workplace’, maar wat ons betreft omvat werkgeluk veel meer dan dat.

Er is ook een groep die werkgeluk maar onzin vindt. Je werkt niet om gelukkig te zijn, maar om brood op de plank te brengen. Weer anderen vinden het streven naar geluk überhaupt geen goed idee. Je kunt immers niet altijd gelukkig zijn. Er zijn ook mindere dagen. Dat hoort erbij. Voor iedereen hebben de woorden geluk en werkgeluk  een andere lading. Hoe je het ook definieert en welke invulling je ook aan werkgeluk geeft, wij zijn ervan overtuigd dat werkgeluk, of in ieder geval met veel plezier werken, samenhangt met het (commerciële) succes van een organisatie. 

werken met een missie

Als headhunting boutique in het digitale en tech domein is het ons streven om werkgeluk te creëren voor onze klanten en kandidaten. Misschien noemen we het niet altijd zo, maar het samenbrengen van organisaties en mensen in de best mogelijke combinaties is een cruciale factor voor werkgeluk.
Voor elke rol formuleren we samen met de klant een missie. Dit helpt bij selecteren van de juiste kandidaten. Door deze heldere missie schatten we in of iemand voldoening zal halen uit de rol. We hebben ook veel aandacht voor de bedrijfscultuur en iemands drivers. Als dat allemaal matcht, is dat bijna een voorspeller van werkgeluk..

Het is onze missie om voor iedereen het beste plekje te vinden. We horen graag jouw visie op werkgeluk en gaan graag in gesprek met de BrandPit Community. Wordt vervolgd!


Om werkgeluk nog beter te begrijpen en in kaart te kunnen brengen hebben we een korte vragenlijst gemaakt. Doe je mee?

Lees hier verder over wat werkgeluk betekent voor de vier verschillende generaties op de werkvloer.

deel deze blog