waarom moeten bedrijven investeren in seo?
Het spel van Branding. Dat is waar SEO zich inmiddels naar toe heeft geëvolueerd. Een grote verschuiving waar organisaties zich bewust van moeten zijn. En dat gebeurt. Over de rug van doorgaans verwarrende en lange zoektochten (techniek, product content en editorial, social en wat have you?) komen we er steeds meer achter dat SEO een voorlopig blijvende en belangrijke bijdrage levert en de SEO professional zeer zeker zijn bestaansrecht verdient.
Organisaties zijn zich bewust van het feit dat SEO nog lang zijn tijd niet heeft gehad. Met als gevolg dat wij een toename zien in het uitspreken van de hernieuwde huwelijkse beloften tussen de organisatie en haar SEO strategie.
Zo zien we de investeringen in de ontwikkeling van solide, SEO geoptimaliseerde infrastructuur voor websites rap toenemen. Verbeteren bedrijven de techniek die zoekmachine vriendelijk is en de snelheid van de benodigde verbeteringen in algoritmen door de tijd kan bijbenen. En terecht.
seo werkt
SEO werkt nog steeds. Elk bedrijf die succesvol wil zijn via het digital kanaal moet een SEO-strategie hebben en de technieken blijven inzetten. SEO blijft een van de belangrijkste onderdelen van de branding inspanningen van elke organisatie en daarmee van de online aanwezigheid.
Gezien de manier waarop de search engines zich ontwikkelen, zal SEO voorlopig effectief blijven. Nu audio- en video-zoekopdrachten steeds meer afhangen van trefwoorden en dus hetzelfde vragen als de traditionele tekst gebaseerde content, zorgt deze koppeling voor het aanhoudende succes van SEO technieken.
opkomst van mobiele bandbreedte en lokale zoekmachine optimalisatie
En wat dacht je van de opkomst van de mobiele bandbreedte. Nog even en de hoeveelheid verkeer vanuit mobiele apparaten is hoger dan die van de traditionele desktop. Met deze explosie in mobiel gebruik, hebben organisaties een hele nieuwe wereld van effectieve SEO-technieken voor handen. Lang leve de lokale zoekmachine optimalisatie.
geen goed content profiel is schadelijk
Zonder een goede content strategie en een helder profiel, kan je elke update in het search algoritme van o.a. Google niet bijbenen. En dingen die er eerst niet toe deden, zoals social media koppelingen, hebben nu wel degelijk invloed op je ranking. Zonder de investeringen in een goed, gedegen en helder content profiel doe je je organisatie echt schade aan. Het is echt nog een van de belangrijkste factoren waarop Google je website evalueert.
zoekmachines grijpen meer marktaandeel
Kortom: dit kosten effectieve middel (in vergelijking met de paid kanalen) bewijst zichzelf nog steeds met een goede ROI. En gezien 80-90% van de consumenten online reviews checken voordat ze aankopen doen, maakt dat het alleen maar zinvoller je SEO serieus te nemen en op orde te hebben en te houden. Blijf die klanten in het zicht houden, laat ze zien dat je er bent. Als je niet blijft vernieuwen en innoveren verlies je positie ten opzichte van je concurrent.
goed nieuws dus voor de seo professional
Want wie gaat jouw investeringen in dit kanaal bewaken en terug verdienen?
Bij SEO gaat het er om dat je je merk de wereld in stuurt, dat mensen je kennen, herkennen en terug komen.
SEO professionals werken er dagelijks aan om relevante content te ontwikkelen over je merk, het gewenste imago bouwend. Ze zetten in steeds meer gevallen social media in om de boodschap te promoten.
Juist daarom is het ontzettend belangrijk dat de SEO verantwoordelijke inzicht heeft in de branche, industrie of productgroep. Op welke manier is het waardevol voor de doelgroep? Hoe kan content bijdragen aan de overall business doelstellingen en strategie? Wat doen de belangrijkste concurrenten?
Los van het content gerelateerde, zijn SEO consultants altijd bezig met analyse, aanpassing en optimalisatie. Ze creëren, publiceren en kijken welke methoden het beste werken, voor welk niveau en waarom.
Zij doen er alles aan om de algoritmen inzichtelijk te krijgen en gewenste aanpassingen door te voeren.
Zoals eerder aangegeven zal social media alleen maar meer terrein winnen binnen de tijdsbesteding van de SEO professional. Helemaal omdat het een kanaal is wat altijd over involvement gaat en zichzelf continu ontwikkeld.
Daarmee is SEO een “never ending process” Zoek de beste voor deze plek!