waar voldoet een goede social media manager aan?

Dit vakgebied blijft zich ontwikkelen in een sneltreinvaart! Ineens is het volgende nieuwe social media platform DE shit en de ontwikkeling van techniek lijkt ook dit tempo aan te houden. En alhoewel wel allemaal met social media bezig zijn, maakt dat nog niet dat iedereen daar professioneel gezien een baan van zou kunnen maken. Waar zou je dan aan moeten voldoen?

Social media marketeer

Er zijn een paar componenten essentieel om een goede social media marketeer te zijn;

Performance

Data, data, data… het is overal en (bijna) alles is meetbaar. Er lijkt soms zelfs een ware infobesitas te zijn. Het is dus van belang dat je weet welke data relevant voor jou is. Dit noemen we ook wel de metrics.  Daarnaast is het ook van belang dat je gedegen onderzoek blijft doen en naar de data kijkt om te weten waar de klant zich bevindt. Je bent bovendien zelf verantwoordelijk van het monitoren van de prestaties van jouw campagnes en het optimaliseren hiervan. Er wordt dus wel degelijk van je verwacht dat je analytisch bent. Zeker in de rol van paid social media marketeer. Kennis van tools als Tableau, Smartly, Sprinklr, Google data studio, Excel, enz. worden dan verondersteld.

Goede content is key!

Zoals al vaak gezegd en geschreven is social media management meer dan zomaar content posten. De kwaliteit van de content maakt of kraakt jouw campagnes. Goede content gaat over de juiste samenstelling van het beeld, de tekst of het geluid (voice marketing) en een krachtige boodschap. De overall storytelling van de organisatie en het momentum spelen daarnaast ook een belangrijke rol. Van jou als social media marketeer verwachten we dan ook eigenschappen als creativiteit, nieuwsgierigheid, organisatietalent, nauwkeurigheid en iemand die durft. Tenslotte ben je verantwoordelijk voor het bepalen van de strategie, het selecteren (en soms zelfs produceren) van de juiste content, het waarborgen van de kwaliteit, het plannen van de campagnes in de diverse platformen, bijsturen van de campagnes indien nodig en de content optimaliseren voor de toekomstige campagnes. It’s all in your hands.

Client centric

Klantgericht zijn is essentieel voor alle marketingkanalen en zeker ook voor social media. Laten we ook vooral community management niet vergeten. Deze speelt zich voor de meeste bedrijven grotendeels af op de social kanalen. Binnen webcare is het van belang dat je servicegericht bent. Bovendien is customer engagement niet alleen iets wat je kunt verhogen door puur op marketing te knallen. Juist service, personalisatie en authenticiteit scoren hoge ogen bij het bouwen van een langdurige en vruchtbare relatie met jouw doelgroep.

Kortom het vakgebied is complex en alles omvattend. Om nog maar niet te spreken over de hoeveelheid verschillende platformen die je moet kennen, zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, TikTok, Twitch, Clubhouse, Snapchat, Spotlight en anderen. Afhankelijk van in welke organisatie je terecht komt en welke doelgroep je mee gaat werken, kan er worden bepaald waar het accent voor de social media marketeer op ligt.

Bij BrandPit hebben we alle soorten social media functies bemiddeld, dus we denken graag met je mee wat bij jou past. Vind je het fijn om hier eens over te sparren? Mail of bel ons gerust!

deel deze blog