tips voor een sollicitatiegesprek voor een digital marketing job
De telefoon gaat; je wordt gebeld door de HR Manager naar aanleiding van jouw sollicitatie op die ene baan die jij meer dan iedereen wil en binnen het bedrijf waar je al een tijdje een oogje op hebt.
De functie? Het is de perfecte balans tussen jouw huidige ervaringen en nieuwe dingen leren: volop doorgroeimogelijkheden binnen deze organisatie.
Ze hebben een tafelvoetbalspel, houden vrijdagmiddagborrels en hadden afgelopen kerst een groot feest op een boot.
Deze mensen zijn jouw wereld, dit is jouw baan!
En nu ben je een stap dichterbij, want je hebt zojuist te horen gekregen dat je voor een eerste gesprek wordt uitgenodigd. ‘Yes!’ denk jij. En je beeldt je jouw eerste werkdag al helemaal in. De lof alleen al die je zult ontvangen voor de toenemende conversie die jij weet te realiseren…..
Maar dan slaat de paniek toe wanneer je je realiseert dat je nog maar twee dagen hebt om je voor te bereiden op dit gesprek.
We begrijpen het – sollicitatiegesprekken kunnen angst opwekken, zelfs voor de meest ervaren kandidaten onder ons. En de functie benamingen binnen het digital landschap maken het navigeren hierin er ook niet gemakkelijker op.
een goede voorbereiding, onderzoek, ken de materie en weet wie je voor je hebt.
Zoals voor alle sollicitatiegesprekken geldt dat een goede voorbereiding het halve werk is. Dit is de enige manier om over te komen als de zelfverzekerde kandidaat die je bent. Als je uitvoerig onderzoek hebt gedaan voor deze digital baan en organisatie kun je twee zaken aantonen;
- jouw passie voor deze functie
- jouw vermogen om online je weg te vinden en een mening te vormen over hetgeen je zoal tegen kwam.
Beiden zijn natuurlijk van belang binnen digital marketing.
Jouw onderzoek is gefocust op drie basis zaken: ‘hoe past jouw ervaring binnen de gestelde functie eisen voor deze rol, wat probeert het merk te bereiken en binnen welke digital speelvelden is deze organisatie nu al actief’?
Als je je voorbereidt op het gesprek schrijf dan jouw constateringen op. Wat valt je op, waar heb je vragen over en bovenal hoe zou jij het aanpakken of wat zijn jouw suggesties voor de digital marketing strategie. Als je tijdens het gesprek dit soort vragen gesteld worden, kun jij hier gemakkelijk en creatief op antwoorden. Jij hebt hier over hebt nagedacht!
Bekijk ook de LinkedIn profielen van jouw gesprekspartner(s), ken de organisatie en de producten die zij aanbieden, maar ook de uitdagingen en concurrenten.
wees concreet en specifiek in wat je hebt bereikt in je carrière.
Niemand houdt van een langdradig verhaal waarin je om de kern van je boodschap heen draait. Het wordt een zelfverzekerd en samenhangend verhaal wanneer je je voorbereidt op een paar succesverhalen vanuit jouw carrière die aansluiten op deze rol.
Hoe doe je dat? Neem je CV en het functieprofiel bij de hand. Loop door de werkzaamheden en functie eisen heen en geef op je CV aan waar dit aansluit op jouw ervaring. Bijvoorbeeld, als één van je taken is dat je het merk online verder gaat uitbouwen, dan vermeld je dat jij jouw KPI hebt behaald voor een toenemend aantal likes op Facebook. Of dat je de toegevoegde waarde van email op omzet hebt bewezen.
Bekijk welke succespunten je wilt benadrukken, houd de boodschap eenvoudig, helder en to the point. Start met de waarom vraag; waarom was het voor jou noodzakelijk om dit persoonlijke doel te behalen, op dat moment, onder welke KPI en hoe heb je hier invulling aan gegeven?
De HR Manager wil tijdens dit sollicitatiegesprek bewijs horen dat jij succesvol bent geweest in jouw vorige banen en dat je ook succesvol kunt zijn voor deze rol. Wat kom je halen? Wat kom je brengen? Ogenschijnlijk simpele vragen maar een pain the the ass als je ze ter plekke uit je mouw moet schudden.
laat de passie voor het vak digital marketing zien door middel van voorbeelden
Voor ieder gesprek geldt dat het ontzettend belangrijk is om tijdens het gesprek jouw passie voor het digital vakgebied aan te tonen. Het mooie aan digital marketing is dat het je de kans geeft om jouw vaardigheden en passie ook in jouw eigen tijd aan te tonen. Je kan je eigen portfolio samenstellen wat breder gaat dan werkervaring. Blog jij in je vrije tijd? Dan kan jij jouw schrijfstijl en SEO en social skills aantonen. Heb je een eigen webshop ontwikkeld? Doe jij thuis niets anders dan stoeien met Photoshop en Indesign? Show it! Op deze manier kun je jouw digital passie aantonen.
Tijdens het gesprek spelen niet alleen jouw kwaliteiten een rol, ook jouw persoonlijkheid is zeer belangrijk. Wees dus niet bang om jezelf te laten zien.
Heb een mening, een visie (onderbouwd weliswaar) een suggestie over hoe je zaken aan zou pakken.
Vergeet niet dat de arbeidsmarkt nog altijd competitief is en jij jezelf op een onderscheidende manier moet kunnen verkopen om te onderscheiden van de rest. Het is daarbij al eens eerder gezegd, maar maak gebruik van de mensen om je heen of van het bureau wat je bemiddeld. Vraag advies, informatie en bereid je gesprek ook met “ons” voor. Daar zijn we voor.
Ben je nog op zoek naar een Digital Marketing functie, klik dan hier voor onze openstaande vacatures!