waarom is het zo moeilijk om de perfecte online marketing freelancer te vinden?
Onder de noemer ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ worden bepaalde bedrijfsonderdelen steeds vaker uitbesteed. Vooral online marketing is hier een populair voorbeeld van. Los van de bureaus, kijken we vaak naar de freelancer. Maar, met de grote schare online marketing freelancers, kan het voor opdrachtgevers moeilijk zijn om door de bomen het bos te zien. Vaak zijn functieomschrijvingen te veel gestandaardiseerd en laat het weinig ruimte voor de freelancer om zich te differentiëren.
Wat in ieder geval bijzonder belangrijk is, is om duidelijk te hebben wat je precies nodig hebt; welke scope geldt er, welke kpi’s worden gesteld, welk budget valt onder wiens verantwoordelijkheid en wat is de context of stakeholderlandschap? Wees zo duidelijk als mogelijk in de gestelde doelen en wat je verwacht van je online marketing freelancer. Op deze manier kan je al duidelijk op inhoudelijke kennis en vaardigheden selecteren. Wanneer de doelen gesteld zijn, is het van groot belang dat de deadlines bekend zijn, dat de manier van werken goed aansluit op elkaar en dat jullie elkaar goed begrijpen. Niets vervelender dan miscommunicaties en onduidelijke requirements.
Naast de fit met de inhoudelijke vereisten, zijn er voor online marketing freelancers nog zes onderdelen te onderscheiden waarop ze hoog moeten scoren om goed voor jou aan de slag te kunnen gaan.
flexibiliteit om nieuwe technologieën te omarmen
Online marketing is een continu veranderend vakgebied. Hoe vaak hoor je wel niet van het nieuwe social media kanaal, app of apparaat dat belooft ieders leven drastisch te veranderen? Met al deze ontwikkelingen verandert ook de technologie snel mee. Daarom is het van groot belang dat de online marketing freelancer niet alleen bekend is met de systemen en technologieën die al gebruikt worden, maar ook de mogelijkheden van anderen. Als je veel tijd en geld kan besparen door een methode te implementeren die door je freelancer werd aangedragen, is het snel terugverdiend! Zorg er dus voor dat in je sollicitatieprocedure vragen zitten die deze kennis en vaardigheden meten.
discipline
Het klinkt als een open deur die altijd voor iedereen moet gelden, maar in het geval van online marketing willen we er toch nog een keer nadruk op leggen: wees er zeker van dat je freelancer zijn/haar afspraken nakomt. Dat deadlines worden gehaald en dat de werkethos overeenkomt met die van jouw organisatie. Om inzicht te krijgen in de discipline van je kandidaat, check je de referenties en stel je de juiste vragen om hier een zo goed mogelijk beeld van te krijgen.
sterke analytische vaardigheden
Vooral in de online marketing is het continu analyseren van data een groot onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden. Hoe heeft een campagne het gedaan voor welke doelgroep, waar was de meeste interactie te vinden of op welke manier is de conversie gestegen? En uiteraard: hoe kan het de volgende keer beter? De antwoorden op al deze vragen zijn te vinden in data, dus het analyseren ervan moet wel een passie zijn. Je kandidaat moet warm worden van het zoeken naar verbanden tussen CTR en je positie in zoekmachines. In hoeverre de laadtijd van je website van invloed is op de bouncerate. Wat de ROI is van betaalde campagnes. Wanneer je kandidaat aangeeft hier weinig interesse in te hebben, zal deze persoon je niet de successen brengen die je voor ogen hebt.
creativiteit
Creativiteit is ook een volledig integraal onderdeel van het vakgebied van online marketing, maar heel goed om extra op te screenen. Heeft je kandidaat eerder een bepaald merk op een creatieve manier in de markt gezet en hoe heeft zich dat terugbetaald? Heeft deze professional de gaten in het huidige beleid weten te vinden waardoor leads op een veel effectiever en misschien cross channel aanpak konden worden verzilverd? Hoe verliep dat proces en tegen welke weerstand liep hij/zij op? De echte creatieve online marketing freelancer haalt hier ontzettend veel energie uit en maakt hier een allround campagne van.
fit met je organisatie
Of je online marketing freelancer nu dag in dag uit bij jou op kantoor zit of vanuit een externe locatie werkzaamheden uitvoert, de fit met je organisatie is een vereiste. Hij heeft namelijk continu contact met de interne medewerkers, dus mag daar geen demoraliserende sfeer gaan ontstaan. Veel online marketeers zijn ronduit commercieel. Ze gaan door roeien en ruiten om hun targets te halen. Ze zijn met hun tijdelijke aanwezigheid goed inzetbaar op moeilijke projecten doordat zij niets te verliezen hebben en met een gladde rug meer kritieken kunnen verdragen. Toch schuilt hier ook een gevaar, omdat de interne medewerkers zich bedreigd kunnen voelen door een dergelijke instelling. Zorg dat je goed weet wat je bedrijfscultuur precies is en selecteer de kandidaat die hier het beste bij aansluit. Zorg er op z’n minst voor dat op voorhand de risico’s helder zijn en begeleid ook de online marketing freelancer hierin. Dat brengt ons ook op het volgende.
kennis van jouw vakgebied
Uiteraard hoeft je kandidaat geen expert te zijn op het vakgebied van je organisatie. Daar heb je namelijk al genoeg mensen voor. Maar wel is het belangrijk dat je online marketing freelancer een basiskennis heeft van je branche en weet wie je doelgroep is. Deze kennis maakt het vele malen makkelijker om snel de doelgroep te bereiken en ook te activeren. Op z’n minst moet je kandidaat bereid zijn om in jouw expertise te duiken om daar de benodigde kennis in op te doen.
Kijk dus naast de inhoudelijke eisen ook naar bovenstaande kwaliteiten. Elke online marketing freelancer zou dit totaalpakket moeten hebben, maar de verhoudingen liggen altijd anders. Zorg er daarom heel goed voor dat je weet wat je zoekt en wat de belangrijkste kwaliteiten zijn voor je ideale kandidaat. Uiteindelijk moet voor de perfecte kandidaat jouw doelen voorop staan en de bereidheid om deze op een integere manier te bereiken.
Misschien heb je al eerder een online marketing freelancer ingehuurd en was dit niet de perfecte kandidaat. Of vind je het verschrikkelijk moeilijk (en tijdrovend) om de selectieprocedure zo goed mogelijk in te richten. BrandPit kan je al deze zorgen uit handen nemen. Door onze jarenlange ervaring op het gebied van online marketing en E-commerce, weten we precies welke vraagstukken voor jou nu en in de toekomst een rol spelen. En kennen wij de professionals die jou helpen je doelen te bereiken. Weten hoe wij dit tot stand brengen? Maak vrijblijvend een afspraak om de mogelijkheden te bespreken!