jezelf opnieuw uitvinden: positioneren voor senior digital leaders

Hoe langer onderweg, hoe langer je CV. Jezelf positioneren als senior kan heel ingewikkeld zijn. Voor je het weet telt jouw CV vijf pagina’s met eindeloze bullets, omschrijvingen van al je jobs en accomplishments. Niet erg inspirerend voor de ontvanger en je doet jezelf er hoogstwaarschijnlijk ook geen eer mee aan. Het is een hele kunst om jezelf kort en krachtig te presenteren, zeker in een tijd waarin alle clichés en jargon je om de oren vliegen. Laten we eens kijken wat wel werkt en hoe we je kunnen helpen.

zelfbewustzijn: je authentieke zelf

Jezelf echt kennen en dit in juiste woorden weten te vatten, sluit aan bij een groeiende behoefte aan echtheid en eigenheid. Brené Brown zegt in haar boek ‘Dare to Lead’ dat het bewust zijn van je waarden cruciaal is voor moedig en authentiek leiderschap. We zien allemaal graag mensen die weten waar ze voor staan en wat hun belangrijkste waarden zijn. Dit zijn de mensen die opvallen. Waarden gaan niet alleen over wat we vinden, maar ook over wat we doen. Talk the talk, walk the walk. Anderen weten wat ze aan je hebben en (net zo belangrijk) waar ze je niet voor moeten bellen. Kijk eens hoever je komt met jouw belangrijkste waarden. Wat is echt essentieel voor jou, wat kenmerkt jou? Met ongeveer tien waarden kom je een heel eind.

zelfreflectie

Creëer een unieke waardepropostie die in een paar regels vertelt wie je bent. Benoem wat je komt brengen, wat je waarden zijn en welke problemen je komt oplossen.

het gaat er niet om dat je jezelf neerzet als de beste leider die de wereld ooit gezien heeft, maar wel om wie jij als mens bent en welke unieke kwaliteiten jij de wereld te bieden hebt.

Hiervoor is kleur bekennen essentieel. Dit vergt emotionele volwassenheid, enige vorm van zelfreflectie en ook hier weer het vermogen om de juiste woorden te kiezen. Het gaat er echt niet om dat je jezelf neerzet als de beste leider die de wereld ooit gezien heeft, maar wel om wie jij als mens bent en welke unieke kwaliteiten jij de wereld te bieden hebt. Gebruik geen holle frasen en geen clichés.

kies

Het is een enorme plus als je je altijd in de breedte hebt ontwikkeld, maar het kan er ook voor zorgen dat je profiel ongrijpbaar wordt of dat het lijkt alsof je nooit echt ergens voor hebt gekozen. Door te motiveren waarom je bepaalde carrière stappen hebt gemaakt, los je dit op. Als je houdt van het opzetten van nieuwe dingen en onontgonnen terrein bedwingen, dan is dit waarschijnlijk een belangrijke driver voor jou. Benoem dit dan ook.

zoek naar de rode draad in jouw jarenlange ervaring en voorkom dat je gezien wordt als nietszeggende generalist.

Ook als je minder bewuste stappen hebt gemaakt, zoek dan toch naar een rode draad. Die is er vast en zeker. Zo voorkom je dat je wordt gezien als Jack of All Trades of als een nietszeggende generalist. Durf vervolgens radicale keuzes te maken. Kies maximaal vier, maar nog liever drie, expertise gebieden en maak deze belangrijk in je verhaal.

kill your darlings

Kijk dan nog eens extra kritisch naar je huidige CV. Als deze langer is dan vier pagina’s, schrap dan de helft. Kill your darlings zogezegd. Vaak zijn dit dingen waar je zelf het meest trots op bent of waar je het meeste bij voelt. Dit zijn objectief gezien niet altijd de beste dingen vanuit het perspectief van een ander. Als je dit lastig vindt, helpt de open blik en feedback van een ander vaak.

personal branding en zelfpromotie

Nu weet je wat je waarden zijn, heb je een uniek en persoonlijk verhaal en heb je je CV teruggebracht naar maximaal twee pagina’s. Dan wordt het tijd om je eigen Personal Brand uit te dragen. Voor de een a piece of cake, voor de ander ongemakkelijk. Zorg ervoor dat jouw online profielen, zoals LinkedIn, up-to-date zijn en je professionele verhaal consistent vertellen. Ook hierbij is het belangrijk dat het authentiek blijft.
Maak van jezelf een thought leader. Deel je visie, schrijf posts over jouw vakgebied en haak aan op interessante discussies. Zoek hierbij naar een goede tone-of-voice en denk na over hoe sterk je jouw mening geeft over bepaalde onderwerpen. Een te scherpe mening over bepaalde onderwerpen kan afschrikken.

Wil je een keer sparren over je eigen positionering of je scherpe en eerlijke blik op je profiel? Neem gerust contact met ons op via info@brandpit.nl. We helpen je graag.

Zit je na te denken om een andere kant op te gaan met je carrière? Lees hier Caroliens blog over haar carriereswitch.

deel deze blog