hoe jij de product owner succesvol laat meebewegen met de groei van je product
In een eerdere blog hebben we de rol van de Product Owner al duidelijk gemaakt. Het is namelijk geen boeman die zogenaamde requirements vanuit de business aandraagt, maar het tegenovergestelde. De Product Owner werkt volledig volgens de Agile methodieken en zorgt er op deze manier voor dat de business is betrokken bij elk stadium van de ontwikkeling. Dit geldt niet alleen tijdens de initiële ontwikkeling, maar vooral ook gedurende het verdere proces wanneer een product steeds volwassener wordt. Maar in dit proces verandert ook de rol van de Product Owner. Hoe zorg je ervoor dat deze blijft aansluiten bij de nieuwe eisen?
3 manieren om op te schalen
Volgens product management expert Roman Pichler kunnen er drie manieren onderscheiden worden in het opschalen van de rol van de Product Owner, gekoppeld aan de productlevenscyclus. Nadat het product de eerste fase heeft doorstaan en zijn succes heeft bewezen op de markt, zal deze groeien, uitbreiden en/of meer functionaliteiten krijgen. Uiteindelijk zal dit te veel werk worden voor de Product Owner die in de opstartfase het proces heeft begeleid, dus zijn er drie manieren om dit te ondervangen.
1. feature en component owners aanwijzen
De Product Owner blijft uiteindelijk eigenaar van het product, maar bepaalde onderdelen worden verdeeld onder Feature en Component Owners. Een Feature Owner is verantwoordelijk voor een bepaalde functionaliteit van het product. Denk hierbij aan interactieve elementen in een webshop, zoals een zoekfunctie of de mogelijkheid tot chatten met een medewerker. De Component Owner heeft een meer technische rol: hij/zij zorgt ervoor dat alle bouwstenen naar behoren werken zodat het product kan doen wat het belooft. Voorbeelden zijn de user interface of data management.
Op deze manier kunnen de Feature en Component Owners contact onderhouden met de uitvoerende teams en heeft de Product Owner ruimte om de stakeholders tevreden te houden en het product op een strategisch niveau te blijven doorontwikkelen.
2. ontbundelen en variëren
Wanneer een product groeit en meer functionaliteiten krijgt, kan het een optie zijn om een of meerdere functionaliteiten los te halen van het initiële product. Bijvoorbeeld hoe Facebook zijn Messenger als aparte app heeft uitgebracht. Door er een apart onderdeel van te maken, wordt hier een nieuw team op gezet met een eigen Product Owner en eventueel Feature en Component Owners. Ook kan je varianten aanbrengen van het originele product. Dit deed Apple met de iPod Shuffle en iPod Touch. Op deze manier vermijd je dat het eerste product te veel opties heeft waarvan de meeste niet worden gebruikt.
3. strategische en tactische verantwoordelijkheden opsplitsen
Hierbij verdeel je de verantwoordelijkheden naar twee verschillende Product Owners. Deze manier van opschalen kan het beste worden gebruikt wanneer een product al wat verder onderweg is in de productlevencyclus. De reden hiervoor is dat in de ontwikkelfase veel dingen worden beslist die van grote invloed zijn op de verdere levensloop van het product. Wanneer er twee verschillende personen zijn die op strategisch en tactisch niveau opereren, loop je het risico dat er te veel op een van de twee niveaus wordt gestuurd. Wanneer een product al staat als een huis en grote wijzigingen niet aan de orde zijn, kan deze optie juist een rust brengen in de organisatie:
De strategische Product Owner heeft contact met de stakeholders, overziet het financiële plaatje en beheert de roadmap van het product. De tactische Product Owner werkt samen de de Scrum Master en woont Scrum meetings bij, beheert de backlog van het product en maakt een release planning.
wil jij opschalen?
Is jouw product net uit de opstartfase en zie je hoe je Product Owner langzaam maar zeker begint over te lopen? Je wilt nieuwe functionaliteiten toevoegen, maar je weet niet hoe je dit moet managen? BrandPit helpt jou uit de brand! Wij kennen de Agile professionals die weten hoe ze om moeten gaan met verandertrajecten en jouw product blijven ontwikkelen. Maak eens een afspraak en kom sparren over de mogelijkheden