hoe een kleurentest een team blootlegt
Hoe kunnen kleuren bijdragen aan een sterk en gevarieerd team dat vooruit wil? Klaske de Vries is een professional op het gebied van Insights Discovery. “Opeens begrijpen mensen waarom ze fijn met een collega samenwerken, of waarom niet.”
Wie is Klaske?
Klaske de Vries is een professional op het gebied van perfomance- en talentmanagement. Met haar bedrijf Master Your Colors wil ze bedrijven en medewerkers bewust maken van hun talenten en hun persoonlijke ontwikkeling in kaart brengen.
Hoe werkt zo’n kleurentest?
“Medewerkers krijgen een vragenlijst en daar komt per persoon een kleurenprofiel uit. Rood is dominant en vastberaden, blauw analytisch en nauwkeurig, groen harmonieus en geduldig en geel enthousiast en overtuigend. Iedereen heeft zijn of haar unieke kleurenmix. Het is een hele simpele en leuke methode, die afrekent met ellenlange gesprekken en teamsessies om inzicht in elkaar te krijgen. Medewerkers ervaren zo’n test vaak als een cadeautje: omdat ze ook zichzelf beter leren begrijpen.”
Hoe belangrijk zijn de juiste people?
“Enorm. Een ideaal team heeft baat bij mensen van verschillende kleuren. Insights is een prachtige tool om het gedrag van jezelf en van anderen te begrijpen. Dat is uitermate boeiend wanneer je een team werft, een afdeling neerzet of verandering binnen een team teweeg wilt brengen.”
Zoals?
“Stel: je bent manager en komt er door een kleurentest achter dat je een team hebt dat heel procesmatig werkt. Om ervoor te zorgen dat ook het resultaat niet uit het oog verloren wordt kun je daar met een kleurentest heel gericht actie op ondernemen. Dat doe je door met het team na te denken hoe ze dit gezamenlijk ondervangen. Zo kan ervoor gekozen worden om bij ieder teamoverleg de resultaten te bespreken zodat iedereen onderdeel wordt van het resultaat..”
Is een manager niet in staat dit zelf te doen?
“Met Insights proberen we het teamproces sneller inzichtelijker te maken, waardoor het niet op een beloop gelaten wordt. Je creëert direct een zelfsturend team met zelfinzicht. Ik heb gezien hoe teamleden elkaars talenten en kleuren omarmen. Zo kan iemand zeggen: ‘joh, ik merkte dat toen je dit project bij mij neerlegde, je nogal kort door de bocht was. Maar jij bent een creatieve denker. Misschien kan ik je helpen meer structuur aan te brengen?’
It’s all about people, people, people dus.
“Absoluut. En deze methode helpt om naar die mensen te blijven kijken en luisteren.”
Klaske de Vries
Klaske & BrandPit
Klaske van Master Your Colors heeft onlangs met BrandPit een organisatie geholpen met het maken en bespreken van kleurenprofielen. Hiermee leren teams om meer uit zichzelf en uit elkaar te halen. Samen willen we in de toekomst meer bedrijven helpen de menselijke as van een digitale transformatie toekomst savvy in te richten. Wil je in contact komen met Klaske, dan kan dat via het team van BrandPit.