‘het mooiste aan mijn werk? mensen vooruit helpen’
Met haar jarenlange ervaring doorziet Kiki Verhoeven (34) elke kandidaat. Wat vindt zij als recruiter belangrijk? “Laatst ging ik koffie drinken bij een klant en keek ik naar het creatieve team. ‘Ha’, dacht ik. Meer dan de helft van dit team heb ik geworven.”
hoe ben je bij BrandPit terechtgekomen?
“Ik ben – hoe kan het ook anders – door een recruiter geworven. Het is nog best lastig om voor jezelf te werven, ook al is het onze expertise. Bij BrandPit vond ik gelijkgestemden: zeker bij agencies viert het commerciële aspect van talent werven hoogtij en is niets belangrijker dan de plaatsing. Daar wordt nog net niet geapplaudisseerd als er een deal is gesloten of iemand geplaatst is. Ik ben van mening dat het om de mensen gaat en niet om de deals. Als ik het gevoel heb dat een kandidaat niet goed past, zeg ik dat ook eerlijk.”
je bent dus geen snelle jongen
“Nee. In principe worden we door onze klanten betaald, maar dat maakt de kandidaat niet minder belangrijk. Sterker nog: het gebeurt regelmatig dat een klant kandidaat wordt. De reden dat ik dat zo leuk vindt, is dezelfde reden dat ik ooit psychologie ben gaan studeren: ik wil iemand vooruithelpen. Dat doe ik door een kandidaat te plaatsen op een plek waar ze nog ruimte hebben om te groeien. Organisaties willen natuurlijk liever iemand die op dat moment precies past.”
dus je komt met een kandidaat die ze niet willen?
“Wij doen niet altijd wat je vraagt, maar wel wat je nodig hebt. Natuurlijk wil een klant een schaap met vijf poten en het liefst nog verguld – van ons krijgt hij een schaap met vier poten. Laatst had ik een gouden schaap voorgesteld aan een organisatie. De baan leek veel op haar huidige baan en ik waarschuwde de kandidaat: je gaat je snel vervelen. Niet veel later belde ze me en inderdaad: de verveling had toegeslagen. Het is daarom belangrijk om buiten de lijntjes te kleuren, zowel voor de kandidaat als de organisatie. Zeker voor lange termijn.”
word je veel gebeld door oud-kandidaten?
“Na 6,5 jaar bij BrandPit merkte ik dat mensen mij begonnen te bellen om een tweede keer geplaatst te worden. Dat is geweldig om te doen. Tegelijkertijd besef ik dat ik mijn geplaatste kandidaten vaker zou mogen bellen. Ik probeer het na het eerste half jaar altijd even te doen, maar je wil organisaties ook niet het gevoel geven dat je iemand weer ‘weghunt’, dus je moet hier voorzichtig mee om gaan.”
waarom is het voor managers zo lastig om de juiste people te vinden, denk je?
“Vaak hebben managers een gekaderd plaatje in hun hoofd van zichzelf en nemen ze vervolgens een kandidaat aan waar ze het goed mee kunnen vinden. Daarnaast wordt er veel gedacht vanuit de inhoud, en minder vanuit de mens. Bedrijven hebben veel meer aan een frisse wind en ik help hen graag bij het vinden van een kandidaat buiten de gebaande paden. Wanneer dat goed lukt, merk je dat direct. Laatst was ik koffie drinken bij een grote klant van ons en keek ik naar het creatieve team. Ha, dacht ik. Meer dan de helft heb ik daarvan geworven. Ze gaan als een speer. Dat maakt me trots en ik hoop in de toekomst nog veel meer van dit soort mooie teams neer te kunnen zetten.”
Ben je benieuwd hoe mijn collega Carolien bij BrandPit terecht is gekomen? Lees hier verder.
Kiki Verhoeven