gezocht: online marketeer met karakter
Lees hier hoe je de ideale online marketeer wordt. De online marketeer, die elke werkgever wilt hebben in zijn of haar bedrijf.
Tegenwoordig en dat zal alleen maar meer worden, zijn de zogenaamde “soft skills” op de digitale arbeidsmarkt erg belangrijk. Sterker nog ze zijn niet meer weg te denken. Dit betekent dat een werkgever op basis van persoonlijkheid de goede match maakt om voor het bedrijf talent aan te nemen. In steeds meerdere maten gaat het dan ook om de fit met organisatie cultuur, haar normen en waarden: values, met een duur woord. Er bestaat dan ook geen blauwdruk als het gaat om het totale, ideale plaatje van de Online Marketeer, maar here are some thoughts voor de “Gewilde Online Marketeer”.
impact durven hebben
De wereld van online marketing beweegt zich in een rap tempo. Dagelijks zijn er veranderingen en nieuwe updates te vinden. Het online marketing vakgebied is op zoek naar de online marketeer die uitstekend mee kan met de snelheid van de online marketing Industrie, geen moeite heeft met veranderingen en zich gemakkelijk kan aanpassen.
Als je succesvol wilt zijn moet je open moeten staan voor veranderingen en je zelf constant laten informeren over nieuwste ontwikkelingen op je vakgebied.
Blijf op de hoogte door zelf te ondernemen, het lezen van vakliteratuur, het volgen van workshops, het lezen van blogs en het registreren van je trial en errors. Je duikt de diepte in om oorzaken te achterhalen en te verbeteren. Strategisch denken gaat voor jou hand in hand met het kunnen duiden van je acties; het kunnen aangeven van waar je goed in bent en waar niet in. En het feilloos weten te prioriteren van wat nu moet en straks kan.
Door dit alles heb je een mening en maak je beslissingen die slim zijn. Ze komen de business, de mensen om je heen, techniek en creatie ten goede
Hou dit alles vast! Het is voor werkgevers van belang de professionals in huis te halen die een voorbeeld zijn voor andere collega’s. Die de lat net wat hoger leggen. Die durven te kiezen voor uitmuntend resultaat in plaats van processen. Die het aandurven de transitie kleine zetjes te geven in een soms nog onbeminde richting.
nieuwsgierigheid
Het is wel duidelijk: Jij hebt passie voor het vak en alleen al daarom blijf je up-to-date met de trends in de online marketing industrie. Je bent iemand die voortdurend wil leren en zo impact heeft op het succes van de online marketing activiteiten van je werkgever, maar ook op je eigen leercurve.
Wil je aan de slag op het gebied van online marketing dan is “nieuwsgierig “ het hoofd ingrediënt voor succes. Je leert snel en bent hongerig naar kennis; nieuwe creatieve concepten probeer je uit en bent pro actief in het onderzoek wat het succes analyseert. Maar het gaat verder; in de wereld van online marketing is men op zoek naar talent, die nieuwsgierig is naar de bedrijfsstrategie, haar markt, haar klanten en het concurrentieveld. Er wordt gezocht naar mensen die die kennis weten te combineren met technologie, commerciële kansen en creatie.
Met nieuwsgierigheid komt ook durf. Durven zeggen wat je denkt, moeilijke beslissingen nemen omdat je ergens echt in gelooft en het nemen van slimme risico’s. De status quo is voor jou geen gegeven.
Ga dus op zoek naar het succes van je online marketing campagnes en leer hoe ze bijdragen aan het grotere geheel. Zie wat van invloed is en probeer uit, optimaliseer en zuig die kennis op als een spons. De online marketeer die het meest gewild is, kijkt over zijn grenzen heen en ziet zijn aandeel als een schakel. En dat brengt ons op het volgende punt
samenwerking
Los van de brede vakkennis die een goede online marketeer heeft. Kiezen veel online marketeers voor het specialisme in één van de disciplines. Welke kant je ook op gaat, je zult altijd moeten samenwerken met een team om succesvolle campagnes te draaien en om het resultaat te maximaliseren. Er is geen online marketeer die alleen werkt.
Een SEO specialist heeft bijvoorbeeld een content marketeer nodig, die goede teksten schrijft, die de SEO consultant weer optimaliseert. Of de schakel die je met techniek hebt om de juiste tooling geïmplementeerd te krijgen.
Samenwerking is van groot belang en dat vraagt om communicatie, eerlijkheid, passie en onbaatzuchtigheid.
Communicatie betekent niet alleen vlot gebekt zijn. Het betekent vooral goed kunnen luisteren zodat je echt goed begrijpt. Je maakt geen onderscheid in status of positie, maar behandelt iedereen om je heen als gelijke in de ketting van succes. Ook als het stressen is. Juist dan! Daarnaast ben je eerlijk en verberg je je niet in politieke spelletjes wanneer je het niet eens bent met anderen. En wat je te zeggen hebt over de ander, zeg je tegen die ander; direct, 1-op-1. Blijk je het niet bij het rechte einde te hebben, dan ben jij degene die dat als eerste toegeeft. Ook persoonlijk en net zo open en direct als dat je commentaar geeft.
Passie gaat verder dan het inhoudelijke van je vak. Het gaat ook over het uitdragen van je enthousiasme en het vieren van de winst. Niets is zo waardevol als mensen die anderen inspireren, aanzetten tot betere resultaten, een positieve houding en de wil om de bij te dragen aan het succes.
Om samen voor het grotere geheel te kunnen gaan, heb je een grondhouding nodig die niet jouw eigen ego centraal stelt. Het gaat om het succes van het bedrijf. Daarvoor zoek je continue naar de beste aanpak en oplossingen, help je je collega’s waar nodig en deel je informatie. Gewoon omdat het jullie succes is.
dus…
Dit allemaal gezegd hebbende…..doe wat je het liefste doet. Dan gaan deze zaken je allemaal fluitend af en straal je zelfverzekerdheid en positiviteit uit. De online marketeer die organisaties het liefste aannemen kenmerken zich hierdoor.
Ze zijn ondernemend en voeren hun honger naar kennis en wens om alsmaar beter te worden door eigen initiatieven op te zetten, te testen en te optimaliseren.
Vanuit onze praktijk letten we hier ook op. Los van je inhoudelijke skills willen we weten wat je heeft verrast afgelopen jaar, waar je trots op bent, in welke rol je jezelf in een team ziet, waar je aan bij wil dragen binnen een nieuwe organisatie en hoe jij anderen inspireert.
Wil je het hierover nog eens met ons over hebben, neem contact met ons op info@brandpit.nl!