drie kansen voor online marketing in tijden van crisis
Wat is er veranderd voor je klant en wat verwacht jouw klant op dít moment van je merk? Welke kansen voor online marketing zie ik nog meer?
Positiviteit is belangrijk nu, dus laten we kijken wat de crisis ons online marketeers nog meer oplevert. Want ik zie mogelijkheden ontstaan door de thuiswerk situatie en het daar bijhorende gevoel van stilstaan of disconnectie. Waar de een misschien kantoorstructuren mist, bloeit de ander op doordat de status quo en de bijhorende blik op oneindig is verdwenen. Die blik en de waan van de dag is soms blind voor purpose.
kansen voor online marketing
Nu ben ik zelf gepokt en gemazeld, of misschien in dit geval gezegend, door het Montessori-systeem: lekker zelfstandig aan de bak, zelf je tijd indelen, en dus zelf je structuren bepalen. Dat maakt mij iemand die floreert bij veranderingen van omgeving. Ik hoop met deze drie kansen die ontstaan door de huidige thuiswerk situatie ook de collega’s in online marketing te inspireren die hun vaste bureau, kop koffie bij de automaat, te lange meetings, kantoor-lingo en andere kantoorrituelen (heel erg) missen.
1. creativiteit krijgt weer de ruimte
Het is niet voor niets dat creatieve brainstormsessies vaak buiten kantoor plaatsvinden. Door van omgeving te wisselen word je enorm geprikkeld, want je hersenen krijgen nieuwe informatie te verwerken. Daarnaast hebben velen van ons een nieuwe collega erbij gekregen: de partner. Het uitwisselen van gedachtes en ideeën met iemand die iets anders doet dan jij, en een andere kijk heeft op zaken, kan ook ontzettend inspirerend zijn en leiden tot totaal nieuwe inzichten.
2. re-focus je (content) strategie
Eigenlijk krijg je deze kans maar heel weinig: even stilstaan en je strategie weer onder de loep nemen. Is ons businessplan en online marketing strategie nog op orde gezien hoe dit jaar zich lijkt te ontwikkelen? Kloppen onze doelgroepen nog? Zetten we de juiste marketingmiddelen in en is de budgetverdeling logisch?
Ik merk dat wij nu echt de tijd nemen om te kijken naar al bovenstaande elementen en met meer zorg de verschillende marketingactiviteiten uitzetten. En dat geldt in de eerste plaats voor de content-strategie. Hebben we nu niet allemaal behoefte aan goede en eerlijke informatie? Aan content die niet verkoop-geconcentreerd is, maar op kennisgeving? Of op ‘waarheid’? In plaats van een vaste content-kalender te volgen luisteren we vooral eerst: naar de klant, naar het nieuws, de sentimenten, het volksgevoel, ons eigen gevoel.
3. voorjaarsschoonmaak
Waar op kantoor vaak de vrije momenten zich makkelijk weer vullen met nieuwe to-do’s – het werk van de online marketeer is eigenlijk nooit ‘af’ – lijkt dat thuis minder te gebeuren. Calls zijn meer to-the-point dan fysieke meetings. Geen klusjes tussendoor. Smalltalk met je partner doe je ’s avonds wel. Dat geeft rust. En tijd.
Grijp die kans aan om een grote ‘online marketing voorjaarsschoonmaak’ te houden: website-onderhoud of misschien zelfs een re-design. Maak een mood board met mooie visuals en verzamel deze in een map, dan staat het maar klaar. Of denk aan search engine-optimalisatie: optimaliseer je pagina’s en berichten, doorloop en analyseer je content-bibliotheek en bekijk wat je kunt hergebruiken als SEO-content. Als de markt weer aanzet, wil jij bovenaan staan, toch?
Never waste a good crisis – het lijkt alsof dat in mijn geval betekent dat ik een soort reset button heb gevonden. Terug naar de basis en als een ware Marie Kondō kijken naar je strategie en marketinghuishouding: what sparks joy in these days? Weer ruimte creëren voor je purpose en creativiteit.
Ik sta altijd open voor inspirerende gesprekken over het online marketing vak dus: feel free to contact me!
Op zoek naar een mooie nieuwe stap als marketing professional?