digital marketing recruitment & you!
Zou er nog een recruitment bureau zijn in Nederland die in de afgelopen 3 jaar een papieren cv met motivatiebrief via de post heeft gekregen? Deze kans is al bijzonder klein en zal in de komende jaren nog verder decimeren. De hele sollicitatieprocedure is nu zo digitaal ingericht dat de offline manier steeds minder meedoet, maar zorgen alle digitale vooruitgangen wel voor een betere werving en selectie en minder tegenvallende aannames?
Het antwoord hierop lijkt makkelijker te zijn dan je zou denken. Het medium zegt op zichzelf niets over de kwaliteit van de kandidaten, maar de manier waarop deze vooraf gescreend kunnen worden zorgt sneller voor een beter gedefinieerd beeld. 93% van de recruiters gebruikt LinkedIn om de sollicitanten te screenen op ervaring en vaardigheden en wanneer ze verder willen kijken, gaan ze Googlen, Facebooken, Instagrammen of welke andere dienst gebruiken om te weten met wie ze te maken gaan krijgen.
digital marketing in recruitment
seo
Maar wat wel eens vergeten wordt, is dat sollicitanten dat ook doen voor het bedrijf waar ze een gesprek bij hebben. Wanneer heb jij voor het laatst gegoogled op de naam van jouw bedrijf? Zaten daar er zoekresultaten bij die je liever niet op de eerste pagina zou willen zien? Zorg er dan voor dat je deze verwijdert of laat verwijderen of op verdere pagina’s in de zoekresultaten schuift door wel-representatieve resultaten hoger te plaatsen in Google.
sea
Het is dus belangrijk om op de eerste pagina van de zoekresultaten voor te komen op de woorden waarvan jij wilt dat jouw vacature op gevonden wordt. Je kan ervoor kiezen om mee te liften op sites als Indeed, maar zo’n medium kan je eigen naamsbekendheid weer wegdrukken. Maar belangrijker is: welke woorden zijn voor jouw vacature interessant om geld in te pompen? En beter goed gejat dan slecht bedacht: wanneer een concurrent het bijzonder goed doet, zorg dan dat jij als perfect alternatief in hun zoekresultaten terecht komt!
boolean search
De Digital Recruiter zal een goede kennis van Boolean search technieken hebben ( X-Ray search etc.). Je kan namelijk heel gericht zoeken en je hoeft niet door honderden resultaten heen te benen waarvan je al meteen ziet dat het geen match is. Met verschillende combinaties en synoniemen kan je een compleet beeld schetsen van alle online profielen met de zoektermen die je graag ziet.
social media
De laatste schakel in je digital marketing strategie is Social Media. Het blijft toch altijd giswerk hoeveel van het geïnvesteerde tijd en geld zich daadwerkelijk gaat terugbetalen, maar voor de geloofwaardigheid van je bedrijf is het zeer aan te raden om zichtbaar te zijn, actuele informatie te posten en snel te reageren op vragen, opmerkingen of klachten. Maar zet niet je hele digital marketing in op Social Media.
simplicity
Wanneer je uiteindelijk de interesse hebt gewekt van een bijzonder interessante kandidaat, wil je wel dat deze de stap neemt om daadwerkelijk in jouw recruitment proces terecht te komen. Sommige bedrijven hebben ingewikkelde formulieren die ingevuld moeten worden met alle werkervaringen, opleidingen en vaardigheden nadat het cv al geüpload is vanuit een ander scherm. Dit kan een strategie zijn om niet-echt geïnteresseerde kandidaten af te schrikken, maar waarom zou een high-potential zich in zo veel bochten moeten wringen om alleen maar in aanmerking te mogen komen voor de eerste ronde? De concurrent staat al om ‘m te springen…
actieve recruitment
Maar hoe kan jouw digital marketing er nu voor zorgen dat niet alleen de goede kandidaten jouw vacature vinden, maar vooral hoe jij de juiste kandidaat kan benaderen? 75% van de werkende mensen zijn passief op zoek naar een nieuwe uitdaging en moeten met hun snuit in een mooie vacature gewreven worden voordat ze interesse krijgen in de functie. Een bijzonder handige manier om deze mensen te vinden, is ook voor de recruiter via de eerder genoemde Boolean Search-strategie. Gebruik niet alleen Linkedin om profielen te vinden, maar ook Google kan je een hoop nieuwe inzichten geven. Let op de verschillende ‘operators’ die je zoekresultaten kunnen beïnvloeden: gebruik ‘site:url.nl’ om in een bepaalde website te zoeken, ‘inurl:cv’ om alleen te zoeken naar resultaten die cv in de URL hebben staan en maak hier een complete zoekopdracht van door AND, OR en NOT te gebruiken.
video recruitment
Nu heb je het perfecte pareltje gevonden en laat hij/zij ook interesse blijken. Wat is voor beide partijen nu de makkelijkste manier om verder in de procedure te gaan? Video!
Een korte vooraf gefilmde introductie van de persoon kan al een schat aan informatie opleveren. Na een paar minuten heb je een goed beeld van deze persoon en omdat ze jouw reactie niet kunnen zien, kunnen alle beleefdheidsvormen overgeslagen worden. En in de tijd dat het kost om 1 ‘live’ sollicitatie te doen, kan je misschien wel 10 video’s kijken en de meest veelbelovende altijd nog uitnodigen. Of ook daar een video-sollicitatie mee afnemen, zodat er zo min mogelijk drempels zijn om nader kennis te maken. Dus zorg ervoor dat deze technieken wel tot de mogelijkheden behoren!
niet heilig
Met alle technieken, nieuwe methodes en schatten aan informatie, zou een recruiter zich makkelijk kunnen verliezen in de big data. Toch blijft het altijd mensenwerk en kan iemand op papier zo perfect zijn, een match is vaak ook een gevoel. En dit gevoel is moeilijk te peilen via een video, Facebook-pagina of het zoekresultaat met de uitslagen van de laatste volleybalwedstrijd waar de naam van je kandidaat strak bovenaan staat. Met de digital marketing kan je het beste meetbare en concrete eisen en wensen blootleggen, maar recruitment kan altijd verrassen.