de social media kalender

We gaven al eerder aan; goede content produceren is veel en hard werken. Dan kan het maar beter ook een schot in de roos zijn en de juiste mensen treffen en daarmee relevante traffic opleveren. Liefst in grote getalen.

Met het invoeren van een social media kalender kan je orde scheppen in een uitdagend landschap van social media kanalen en dwingt daarmee commitment af. Van jou!

wat is een social media kalender?

Of het nou de vorm van een plan krijgt, daadwerkelijk een kalender of een template. Een social media kalender is voor ons de naam die je geeft aan het overzicht wat voor alle relevante stakeholders de benodigde informatie over kanalen, content en bronnen weergeeft en dus beschikbaar is op elk gewenst moment. Op die manier kan je op een efficiënte manier je aandacht verdelen, helpt het je om de merk uitstraling en lading consistent te houden en hou je controle over de kwaliteit van je publicaties. Dit klinkt als veel, maar de kalender is simpel te lezen en heeft echt geen legenda nodig. Zo wel; skippen. Dat heeft geen zin.

de opbouw van een social media kalender

Hou de opbouw simpel en in de tijd: per maand, week en daarna dag, afhankelijk van het volume content je wil publiceren.
Elke copywriter, of verantwoordelijke van content creatie, wordt genoemd en zo wordt per person duidelijk wie wat schrijft, publiceert en promoot.
Bij de aanwezigheid van verschillende social media kanalen, is het handig om de iconen van elk kanaal te gebruiken om aan te geven welk kanaal, bij welke post wordt gebruikt. Op die manier stroomlijn je je content marketing strategie met je social media strategie.

We weten wat het is en hoe het er uit kan zien. Maar waarom gaan we hier nou echt tijd in steken? Wat wordt voorkomen of opgelost?

5 uitdagingen waar een social media kalender je mee helpt:

high performance content

Luisteren en targetten van je doelgroep is binnen content marketing het belangrijkste en moeilijkste wat er is. Als je niet luistert, weet je ook niet waar je heen moet gaan. Als je niet target, riskeer je content die niet wordt gewaardeerd en niet naar wens bijdraagt aan de algehele strategie.

De beste manier om te luisteren is om route checks te doen op welke content geliked of gedeeld wordt. Op basis van die inzichten kan je snel en gericht bijsturen. Niet alleen likes of shares, ook google analytics helpt je met het verzamelen van de juiste inzichten. Kijk naar pageviews en aantallen clicks. Al deze data helpt je te ontdekken wat veel gelezen wordt, wat veel leads genereert en wat goed wordt opgepakt binnen social netwerken. Al met al briljante informatie waarmee je aanpassingen kan doen op je publicatie schema, timing en kanaal keuze.

belangrijke data

Het samenbrengen van al je content op een plek, biedt een safety net voor het mislopen van belangrijke data of feestdagen die, positief of negatief, een rol spelen in jouw industrie of van invloed zijn op product releases of de start van een campagne. Zet alle van invloed zijnde data in je kalender en zet er reminders op. Het geeft je ruim op tijd de gelegenheid er op in te springen met je content

werkverdeling

Binnen een klein bedrijf wil je je krachten effectief en efficiënt inzetten. Gebruik de kalender om de werkverdeling onder copywriters te managen. Je kan verdelen naar tijd, inhoudelijke kennis of stijl passend bij een kanaal. Met een planning kan tijd beter besteed worden en verdeeld worden naar verschillende onderdelen van het werk: brainstormen, bronnen zoeken, onderzoek doen, schrijven, publiceren etc.

teveel of te weinig

Je publicatie schema is gereed en je verkeerd in een enigszins comfortabele routine: plannen, schrijven, publiceren en promoten. En met dat laatste komt een belangrijk onderdeel; wat wordt in welk kanaal, wanneer gepubliceerd. Elke content stuk moet een icoontje of teken krijgen wat aangeeft in welk social media kanaal het wordt gepromoot. Op die manier kan je scherp in de gaten houden of alle kanalen naar rato worden ingezet. Het content plan houdt je daarmee scherp op de relevantie en juistheid van je social media promotie strategie.
Je wil uiteindelijk je content promoten via het kanaal wat door je doelgroep veelvuldig wordt gebruikt, maar je wil daarnaast het kanaal waarin veel gewone lezers zitten, niet negeren.

onderzoeken

Voor een goede blog, white paper en zelfs een post heb je de tijd nodig na te denken, onderzoek te doen of te vergelijken. Een matige post gaat de deur niet uit of schiet z’n doel voorbij. Een kalender voorkomt dit en maakt dat een deadline niet tegen je gaat werken. Je kan namelijk vooruit plannen en waar nodig extra resources betrekken.

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn, maar probeer het eens. Je zal zien, niet alleen voor jezelf, ook voor degene die je mee moet nemen of moet overtuigen gaat een kalender helpen in zowel de actie als in de strategisch keuzes die je af wil dwingen.

deel deze blog