de kwaliteiten van de digital marketeer
Meer dan ooit hechten we waarde aan de zogenaamde ‘soft skills’. Dit fenomeen zien we door de gehele digitale arbeidsmarkt heen; de werkgever die op basis van persoonlijkheid de “perfect-fit” voor hun organisatie talent aannemen.
Van medewerkers wordt verwacht dat zij zelf motiverend, teamspelers en uitmuntende tafeltennissers zijn. Alles in een!
Het is dan ook bijna geruststellend dat in een wereld vol digitale marketing waanzin één ding hetzelfde blijft: de kwaliteiten die nodig zijn om te slagen in een steeds groeiende en onmogelijk te voorspellen industrie.
Hieronder laten wij zien hoe het “soft-skilling- up” van je presentatie één van de beste manieren is om je digitale carrière toekomstbestendig te maken. Hoe word je die onbreekbare, onwankelbare digitale marketeer die iedereen wil hebben?
1. de flexibiliteit om te veranderen (& aan te passen)
De digitale marketing wereld beweegt in een angstaanjagend tempo. Nieuwe updates en veranderingen vinden dagelijks plaats. Je moet voorbereid zijn op veranderingen die ook jouw carrière raken en bereid zijn deze te omarmen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe de rol van de SEO is veranderd in de afgelopen jaren. Eerst vrij technisch van aard, nu kan het content creatie omvatten evenals het opbouwen van relaties en methodieken. Om succesvol te zijn, zou je niet alleen open moeten staan voor verandering, maar er zelfs prima in moeten gedijen. Het zelfs aanmoedigen omdat stilstand achteruitgang betekent.
wat jij kan doen:
Digital heeft medewerkers nodig die mee kunnen en willen bewegen met de snelheid van de industrie – talent wat wil en bereid is om zich aan te passen.
Sta daarom open voor continue verandering en blijf op de hoogte van de wisselende trends binnen het vakgebied. Als Google bijvoorbeeld haar algoritme verandert om long-copy content te belonen, moet jou dit niet alleen opvallen, jij past de content strategie er op aan.
2. de honger naar kennis (& up-2-date houden)
Een van de belangrijkste factoren die het succes bepalen van je digitale carrière is jouw honger naar kennis. De wens om continu te leren (zowel voor jezelf als voor je werkgever). En weet je wat? Slechts één ding zal ervoor zorgen dat je up-to-date blijft met de trends van de digital industrie: PASSIE!
In digitale marketing is het absoluut noodzakelijk dat je je beweegt binnen het specialisme waar je het meest gepassioneerd over bent; waar je sowieso al alles over las; wat je meteen zou missen als je morgen je baan kwijt zou raken.
wat jij kan doen:
Digital heeft zelfstarters en motivators nodig. Professionals die staan te popelen om specialist in hun specifieke niche geworden.
Blijf op de hoogte en ontwikkel jezelf door het lezen van blogs, het bijhouden en ontwikkelen van je eigen “trial-on-error-site”, kijkjes in andere keukens en een workshop hier en daar.
3. het verlangen om te weten (boven al het andere)
Als je de stap naar digital maakt of wil gaan maken, dan mogen we hopen dat je boven alles nieuwsgierig bent. De beste nieuwsgierigheid is een mix tussen de wens om nieuwe, creatieve concepten te proberen en de analytische drive om te zien of ze werken. Het grote goed van digital marketing is dat het ons de middelen biedt om beide te doen. Een aangeboren nieuwsgierigheid zal echt talent uitrusten met de vaardigheden die nodig zijn om kansen te spotten, problemen op te lossen en op een net iets comfortabelere wijze risico’s te nemen (als je iets moet weten, moet je het meten). Dit zijn allemaal belangrijke skill-sets en een onmisbare mentaliteit voor een succesvolle digital marketeer.
wat jij kan doen:
Digital wil talenten die nieuwsgierig zijn naar nieuwe ideeën en de mogelijkheid aangrijpen om het succes te analyseren.
Train jezelf in het elke keer meer willen weten en snappen. Zoek naar het succes van je digitale marketing campagnes en leer hoe je Google Analytics kan gebruiken.
4. team player (& open voor hulp)
De beste digitale marketeers hebben een brede kennis van alle digitale concepten en toch specialiseren zij zich in een bepaald gebied. Als je je specialiseert in een gebied, zal je altijd een team nodig hebben om het succes van concepten en campagnes te maximaliseren. Geen enkele digitale marketing specialist werkt alleen – bijvoorbeeld, als content marketeer heb je advies nodig van uw SEO-specialist over het halen van een hogere ranking. De SEO specialist kan content nodig hebben bij het samenstellen van content op sites van derden.
Het is belangrijk dat je samen WIL werken en dat ook KAN!
wat jij kan doen:
Mensen die niet met anderen kunnen opschieten, hebben een negatieve invloed op alles: van de productiviteit tot aan de werksfeer en het moraal.
Bedenk in welke samenwerkingsprojecten jouw ervaring ligt. Welke rol je speelde, wat de team effort was en wat het resultaat. Niemand doet alles alleen, maar durf wel jouw deel in die samenwerking te claimen en je methodieken duidelijk neer te zetten.
5. je humor (& en een positieve houding)
Uit onderzoek blijkt dat 9 van de 10 keer een slechte houding of negatief gedrag de bron is van slechte resultaten. Niets zal je carrière binnen digital zo ten goede doen komen als een positieve houding. Al was het alleen maar omdat je houding alles beïnvloedt wat je doet – van hoe productief je bent, hoe positief je omgang met andere teamleden is tot je vermogen om tot creatieve concepten te komen. Ga maar eens na hoeveel productiever je je voelt op een dag dat je in een positieve “flow” zit. Streef deze state of mind na, zo veel als mogelijk!
wat jij kan doen:
Als je passie en je enthousiasme de belangrijkste factoren voor een succesvolle carrière zijn, zoek uit hoe je elke dag positief kan doorlopen. Doe eerst wat je goed en makkelijk af gaat. Vaak vind je dat het leukste. Vervolgens kan je ook de energie opbrengen om de vervelende zaken op te pakken; easy!