dé e-commerce manager anno 2021

De ervaring van de afgelopen jaren leert ons dat de invulling die aan deze rol wordt gegeven nog steeds diffuus is. Verschillende bedrijven hebben verschillende ideeën over wat een e-commerce manager is, doet en managed. In het ene bedrijf ben je verantwoordelijk voor met name online marketing, in het andere juist veelal gefocust op het platform, CX en heeft deze functie wat weg van de rol van product owner. In andere vacatures wordt er gevraagd om de online alleskunner, de generalist op het gebied van e-commerce.

wat maakt een goede e-commerce manager anno 2021?

Er zijn ook factoren die anno 2021 overal gevraagd worden om een goede e-commerce manager te zijn:

Visie

Van een goede e-commerce manager wordt verlangd dat je visie hebt. Tenslotte ben jij in deze rol vaak de drijvende kracht achter de digitale transformatie en innovatie. Als Headhunter komen we nog maar weinig rollen tegen waarbij je de huidige winkel enkel ‘draaiende’ houdt. Visie verlangt ook een bepaalde inhoudelijkheid en dus is een meewerkend voorman als digital lead veel gevraagd.

Marketplaces

Consumenten weten steeds beter hun weg naar de marketplaces te vinden. Daarmee is C2C, naast B2C en B2B een belangrijk focusgebied geworden. De opmars van de marketplaces is al jaren gaande maar wordt nog steeds huiverig ontvangen. De noodzaak lijkt nu door de corona crisis wel sterk gegroeid. Het inzetten van marketplaces vraagt veel meer van iemand dan een commercieel inzicht in third party en partnerships. Je moet namelijk de juiste insights uit alle externe data weten te halen en hierop kunnen anticiperen, weten hoe je advertenties voor marketplaces kunt inzetten en hoe je de juiste technische koppelingen moet bouwen en aansluiten. En wat dacht je van de branding strategie? In de meeste bedrijven is deze kennis nagenoeg niet aanwezig. Deze kennis moet jij als e-commerce manager in huis hebben om een visie te vormen op dit snelgroeiende verkoopkanaal.

Leiderschap

Hiërarchie is, zeker nu we bijna allemaal werken in een agile structuur of iets dat daarop lijkt, niet meer van deze tijd. Dat betekent niet dat er geen leiders meer nodig zijn. Sterker nog, meer dan ooit wordt er geleund op krachtige leiders met een faciliterende leiderschapsstijl. Dat wil zeggen dat je ervoor zorgt dat jouw team zo optimaal mogelijk kan presteren. Daarbij zet je de experts in hun kracht en heb je als manager alle vertrouwen in de kunde van jouw online marketing- en e-commerce specialisten. Jij brengt kennis van buiten naar binnen en staat in voor de ontwikkeling van de digital specialisten. Aan jou de schone taak om eventuele obstakels of ruis zoveel mogelijk proberen weg te nemen. In veel gevallen betekent dit dat je juist als midden-management-laag ook je eigen baas moet managen in verwachtingen, kennis en mogelijkheden.

Een goede e-commerce manager in de huidige digitale economie is dus iemand die, meer dan ooit, de brandstof van de digitalisering vormt. En daarmee in onze ogen de rol met de meeste impact vervult als het gaat om het uitdenken, neerzetten en optimaliseren van een nieuwe werkelijkheid. Elke dag weer!

Mocht je hier met ons over willen sparren, dan kun je hier terecht.

deel deze blog