benchmark digital salarissen en tarieven 2019

Als recruitment bureau digital krijgen we veel informatie binnen; zowel de indicaties en schalen vanuit onze klanten, als de salariswensen van onze kandidaten, de digital professional. We hebben deze gegevens zoals ieder jaar weer goed bekeken om onze bevindingen met jullie te delen. Bij deze de benchmark digital salarissen & tarieven 2019: doe er je voordeel mee!

benchmark digital salarissen 2019

benchmark-tarieven
Deze salarissen zijn “vanaf” op jaarbasis in Euro’s en gebaseerd op een fulltime dienstverband.
Deze cijfers zijn getoetst in de periode april 2018 – april 2019 door middel van onderzoek onder het netwerk en de salarissen van de geplaatste kandidaten van BrandPit


algemene signaleringen

In de 8 jaar dat we bestaan, is onze focus meer op het senior segment komen te liggen. De vraag naar online rollen, zoals Digital Marketing Manager en E-Commerce Manager, blijft, maar pakken wij op als onderdeel van het bouwen van digital teams. Losse werving zien wij op junior niveau afnemen, waarschijnlijk ook omdat dit is vervangen door eigen werving van organisaties. Daarentegen zien wij de meer generalistische en senior rollen toenemen. Daarbij kruipen online sales en (digital) marketing weer steeds dichter tegen elkaar aan. Lees hier de resultaten van ons onderzoek in 2018.

Twee grote trends liggen ten grondslag aan de verschuiving in de soort en het niveau van de vraag:

  • Door de steeds toenemende mate van agile werken binnen organisaties, zien wij organisaties platter worden en daarmee de rollen verschuiven. De titel “Product Owner” of “Business Owner” komt bijvoorbeeld steeds vaker voor.
  • Veel organisaties bevinden zich in de “transformatie fase”. In die digital transformation staat veel op losse schroeven en zijn key-rollen van cruciaal belang voor organisaties om de transformatie te doen slagen. Rollen die binnen een digital transformation worden vrijgemaakt of gecreëerd, kenmerken zich door generieke kennis aangevuld met leiderschapscapaciteiten. De transformatie fase zien wij overigens als “oneindig”. De ontwikkelingen binnen digital gaan zo snel, dat organisaties zich steeds opnieuw moeten blijven uitvinden.

Vanaf 8 jaar werkervaring is er eigenlijk geen cap op salaris te geven. Deze doelgroep eindigt namelijk in de hoogste regionen van het bedrijf. De CMO, CDO of zelfs mede-eigenaar. C-level salarissen bevinden zich rondom een gemiddelde van 120k-150k (fixed op jaarbasis). Interessant is echter de groep die daar net onder zit (rond de 100K-110K) maar aangevuld wordt met equity. Op die manier zien we bij veel organisatie die nog niet onder de corporates vallen (meer MKB en groot MKB) dat loyaliteit en ondernemerschap op deze manier wordt afgedwongen of juist gestimuleerd.

Net als vorig jaar hebben wij de branches losgelaten. Het verschil in salarissen is niet meer zozeer onder te verdelen in branches. Waar finance vroeger werd gezien als “de gouden kooi”, is dit inmiddels wel vrij gelijk getrokken met een bepaald aantal branches. Deze “gouden kooi” is hooguit verschoven naar de grote, internationale tech-bedrijven á la Google of Booking.com.

benchmark digital tarieven 2019

De benchmark digital tarieven publiceren we dit jaar niet in een tabel. Branches en specialismen binnen digital lijken niet veel invloed te hebben op de hoogte van het tarief. Uiteraard zal een meer senior freelance Digital Marketing Manager meer krijgen dan een minder ervaren kandidaat, maar overall zien wij dat het gemiddelde tarief dat wordt betaald voor een opdracht tussen de €80 en €100 per uur ligt (zonder de bemiddelingsfee van BrandPit). Management rollen zullen boven de €100,- per uur uitkomen, maar deze worden bij voorkeur vast ingevuld. We spreken hier dan wel over opdrachten met een inzet van minimaal 3 maanden en vanaf 32 uur per week. De hele operationele rollen zoals social media of content marketing management vallen hier ook niet onder. Die zullen lager liggen in tarief.

deel deze blog