belangrijke skills voor een content marketeer

Content marketing is een van de meest gevraagde disciplines binnen online marketing dit jaar. 50% van de bedrijven geeft in onderzoek aan van plan te zijn om hun content marketing uitgaven in 2015 te verhogen.

Er is dus genoeg vraag naar degene die het oog en het oor van een journalist weten te combineren met het hart van een roman schrijver. Welke vaardigheden zijn absoluut nodig om jezelf zichtbaar te maken in een tijd waarin het gevecht om content-talent is begonnen?

passie in je pen

Passie is iets wat je niet kan faken. En passie is nou net het ingrediënt wat jouw stuk zal maken of kraken. Je lezers voelen feilloos aan of je het meent of doet alsof, of je je eigen woorden gelooft en of je je eigen advies zou volgen. Of niet.

En dan is er nog iets met passie. Het is besmettelijk. Het inspireert je lezers stil te staan bij het onderwerp, om tijd te investeren in jouw verhaal, om gevoel te krijgen bij jouw merk. Je publiek gaat langzaam maar zeker voelen wat jij voelt en geloven wat jij gelooft. Ontwikkel jouw stem met zorg en maak het af met passie. Schrijf authentiek en met enthousiasme. Gebruik humor en wees niet bang om te laten zien dat je de tijd va je leven hebt. Het is echt een prachtige manier om klanten wakker te schudden en tot actie aan te zetten

Dus: Schrijf waar je zelf gepassioneerd over bent, al betekent dat, dat je wat kieskeuriger wordt in het kiezen van een baan bij een bepaald bedrijf of merk. Het is echt de manier om gepassioneerd en daarmee op voorhand al beter te zijn in je werk.

En raak je lost in het walhalla van banen? Bedenk dan: Waar wil ik graag over schrijven, welke onderwerpen raken mij echt? En welke zaken vind ik verder ook “prima” om over te schrijven? Tenslotte, waar kan ik echt helemaal niets mee en zorgt voor een continue writers block?
Hoe simpel ook, de antwoorden zijn een prima raadgever voor jouw volgende baan.

content “to go”

Elke content marketeer moet ook een goede editor zijn. En het gaat dan niet alleen om de grammatica en typefouten waar je op moet letten.
Bij het posten van een blog, bijvoorbeeld, is het belangrijk dat je begrijpt hoe je lezers content lezen en tot zich nemen. Speel hier op in met je eigen blog.
Zo zal je vaker hapklare stukken moeten presenteren, klaar om gescand te worden en snel te lezen. “Content to go”. Dit betekent niet dat je moet afstappen van diepgaande artikelen die waarde toevoegen voor je publiek, maar dat je ze zo opmaakt en presenteert dat ze in overzichtelijke stukken naast elkaar schitteren!
Voordat je publiceert stel je jezelf altijd de vraag: Hoe kan ik dit beter leesbaar, meer scanbaar, meer uitnodigend maken? Hoe maak ik het zo op dat het minder moeite kost om te lezen?

met empathie

Het vermogen je doelgroep te begrijpen en met hen mee te voelen is misschien wel een van de belangrijkste vaardigheden die je als een content marketeer in huis moet hebben. Want jij bent degene die het hart van wat mensen motiveert kan begrijpen en raken. Jij weet “What makes them tick” Jij snapt wat ze aan zet tot actie. En juist die vaardigheid maakt jou in staat de beste, meest aansprekende, makkelijk deelbare en klik bare onderwerpen aan te snijden en de gebruikservaring van de site te vergroten.

Hoe jouw klanten denken en beleven moet elk element van je content strategie beïnvloeden. Van je KPI’s, onderwerpen keuze tot de bijbehorende kanaal en mediastrategie, toon en taal.
Je eigen doelgroep echt kennen en begrijpen maakt jouw tot een succesvolle content marketeer. Goed gedefinieerde persona’s helpen om tot de kern van uw klanten wensen en verlangens te komen. Laat deze persona’s terug komen bij het creëren van je content strategie, laat ze consequent terug komen bij het maken van je eigen content kalender en tijdens de brainstormsessies.

zoeken, zoeken, zoeken

Voor een content marketeer is het essentieel om voortdurend te zoeken naar manieren om waarde toe te voegen aan het leven van je consumenten. En er is geen betere manier voor het toevoegen van rijke en waardevolle inzichten dan het uitvoeren van goed doordachte, zorgvuldig geplande en gedegen onderzoeken.

Onderzoek hoe je links met statistieken die je beweringen ondersteunen of back-up voor je stellingname vormen aan kan dragen om nog meer waarde toe te voegen voor je klanten. Bijvoorbeeld, als je een how-to artikel maakt, maar niet genoeg ruimte hebt om in meer detail in te gaan op een specifiek onderdeel kan je een extern blog artikel koppelen waarin de volgende stappen die je publiek moet nemen alsnog worden uitgelegd.

Om orde te houden en de meeste toegevoegde waarde te kunnen leveren, kan het helpen twee spreadsheets te maken. Eén voor je favoriete blog onderwerpen en één voor nuttige statistieken waar je tijdens onderzoek over struikelde of nieuws uit de branche wat je gaandeweg gewoon tegenkwam. Deze spreadsheets zijn je bron van inspiratie en onderzoek. Voordat je een nieuwe blog post kan je altijd checken of je al onderzoek of cijfers als back-up van je uitspraken in huis hebt.

seo en social

Om ervoor te zorgen dat jouw content wordt gevonden en hoger in zoekmachines naar voren komt, zal je behoorlijk wat kennis van SEO en social moeten hebben.

Het opbouwen van relaties met belangrijke, machtige beïnvloeders zal er bijvoorbeeld voor zorgen dat je content in bereik en doeltreffendheid vergroot.
En je zal moeten leren hoe je relevant, beknopt, gerichte meta beschrijvingen en meta-tags kan schrijven. Je zal moeten begrijpen wat rubrieken, unieke URL’s en onderverdelingen zijn.

En hoewel je zeker elke nieuwe update van het Google algoritme in de gaten moet houden, mag je nooit uit het oog verliezen dat je schrijft voor mensen, niet voor zoekmachines.

En of je nu werkt voor een groot merk met behoorlijke budgetten, of voor een kleiner bedrijf met helemaal geen budget, je connectie met de beïnvloeders binnen jouw branche is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je bereik te boosten. Er zijn alweer legio tools die je helpt de beinvloeders te identificeren. Eenmaal in beeld, vraag advies, vraag om hulp en probeer ze te overtuigen om jouw content te delen.

het netwerk

In lijn hiermee kan je makkelijk stellen dat killer content niets is zonder een minstens zo goede distributie. Je moet zorgen dat je bereik maximaal en relevant is. Dit betekent dat je moet snappen hoe je de aandacht van fans en volgers kan vangen door middel van goed getimede en persoonlijke berichten die waarde toevoegen aan hun dagelijks leven.

Promoot je berichten, presentaties en video’s organisch of bijvoorbeeld door middel van paid social media. Net zoals bij search, veranderen de social media algoritmen ook vaak. Dit omdat ook de grote sociale reuzen het belang van het bijhouden van de veeleisende behoeften van de consument inzien. Hou die veranderingen van algoritmen bij. Ze hebben een enorme impact op je organische bereik.
Als we een ding van sociale media leren, is het wel leren luisteren. Monitor de online conversaties real-time en reageer tijdig op je fans. Tools als Hootsuite helpen je social media nuttig te gebruiken.

willen weten

Creatieve types en cijfers…..?
Vergeet de macht van cijfers niet. Een gedegen kennis van Google Analytics geeft je de mogelijkheid je eigen conclusies te trekken en bevindingen te controleren. Waar gaat het goed, wat moet worden verbeterd? Je kan achterhalen op wat voor content jouw publiek wel of juist niet reageert, wel of niet wil lezen.

Wordt slimmer door inzichten te verzamelen die jouw als content marketeer helpen. Zo wil je weten hoe je pageviews, social sharing en conversies kan meten. In lijn hiermee stel je meetbare KPI’s vast. Een investering in een content analyse tool lijkt dan ook meer dan gerechtvaardigd en laat je in een oogopslag de juiste informatie destilleren. Geen overbodige luxe voor de creatieven die toch met cijfers zullen moeten om leren gaan. 😉

deel deze blog