6 digital marketing dingen waarvan je manager wil dat je die wel/niet doet
Natuurlijk, elke manager is anders. Maar er zijn wat universele punten die een manager een manager maakt. Zo is hij/zij gefocust op groei en resultaten. Jij als Digital Marketeer streeft dezelfde doelen na, maar dat doe je vanuit een andere invalshoek. Hoe zorg je er dan voor dat jullie wel in dezelfde taal kunnen praten?
1. geef je grenzen aan
Digital Marketing is een grote, algemene term waar veel verschillende soorten kennis en expertise in samenkomen. Als van jou wordt verwacht dat je in elke situatie een expert bent, zal je het gesprek met je leidinggevende aan moeten gaan. Geef hierin aan welke verwachtingen realistisch zijn en spreek duidelijke doelen af. Richt je vervolgens vooral op de zaken die met de minste energie het meest opleveren en houd je focus klein. Ga slim om met je eigen sterke kwaliteiten en haal het meest haalbare uit deze situatie.
2. zeg ‘je hebt geen groter budget nodig’
Meer geld in je Digital Marketing-campagne stoppen kan helpen om je doelen te bereiken, maar is weggegooid wanneer je niet duidelijk hebt hoe. In plaats van het budget verhogen, kan het zeker lonen om de strategie nog eens goed onder de loep te nemen. Klopt deze nog wel met de doelstellingen en dragen de huidige werkzaamheden daarin bij? Kijk vervolgens ook naar creatieve manieren om met weinig of geen budget je doelen te realiseren, door bijvoorbeeld growth hacking.
3. niet om toestemming vragen wanneer een actie een positieve impact heeft
Als je zeker weet dat jouw plan een positieve invloed heeft op het bedrijfsresultaat, doe het dan gewoon. Het scheelt namelijk tijd voor zowel jou als je leidinggevende als je niet hoeft uit te leggen waarom dit positief is. Wanneer je de actie hebt uitgevoerd en de resultaten worden zichtbaar, zal elke manager blij zijn met je proactiviteit en slimme inzet van je Digital Marketing.
4. rapporteer niet over de inhoud, maar over het resultaat
Stel, je hebt een e-mailcampagne verstuurd en je manager wilt weten hoe deze werd ontvangen. Je kan gaan beginnen over de bounce-rates en hoe de nieuwe indeling ervoor heeft gezorgd dat mensen 10% langer zijn gaan lezen, maar dat is niet relevant. Wat wel interessant is, is hoe deze campagne heeft bijgedragen aan een van de doelstellingen. Is de conversie verhoogd of zijn er nieuwe leads uit voorgekomen? Hoe je iets hebt gedaan is van onderschikt belang aan wat de uitkomst is.
5. laat zien wat je doet
Voor sommige managers is de mogelijke impact van Digital Marketing nog niet helemaal doorgedrongen of denken ze juist dat een foto zomaar viral kan gaan met de meest gunstige uitkomst voor het bedrijf. Neem je manager dan een keer mee in jouw werkveld. Laat heel kort zien hoe jij iets doet en ga vervolgens steeds dieper in op welk effect dit heeft. Wees hierin slim en laat juist die dingen zien waarvan je weet dat je manager deze het belangrijkste vindt. Houd hierin ook punt 4 goed in gedachten: verlies jezelf niet in teveel analytics en technische praat, maar houd het uiteindelijke doel voor ogen.
6. experimenteer
Zelfs wanneer je je manager kennis hebt laten maken met wat Digital Marketing kan doen voor zijn bedrijf, is de kans groot dat het hem nog steeds weinig interesseert hoe je het doet. Als jij online een spannende nieuwe methodiek hebt gevonden, hoef je echt niet aan je baas te vragen of je deze mag implementeren. Jij bent hier de expert op het gebied van Digital Marketing. Hoe jij je doelen behaalt, is niet van belang. Als jij er vertrouwen in hebt dat je met die nieuwe methodiek slagvaardiger word, doe het dan.
Het klinkt soms wel als een open deur, maar vraag jezelf bij elke actie af in hoeverre je manager hier van tevoren van op de hoogte gesteld moet worden. Wat zijn de verliezen als de Digital Marketing-actie niet uitpakt zoals je had gehoopt? Als deze verwaarloosbaar klein zijn of heel goed uit te leggen zijn, waarom zou je je manager betrekken in de besluitvorming? Wanneer de resultaten positief zijn, mag je jezelf best wat vrijheden gunnen.