hoe een goede ux je conversie verhoogt
User Experience (UX) is de kunst van het intuïtief navigeren door een website of webshop. Alle producten zijn goed vindbaar en geordend en het proces van afrekenen gaat moeiteloos. Dit is niet alleen prettig voor de bezoekers van je webshop, maar een goede UX is van vitaal belang voor het verhogen van je conversie. BrandPit laat 5 manieren zien hoe een goede UX zelfs je marketingbudget kan verkleinen.
1. producten zijn beter vindbaar
In 2005 (ja, best een tijd geleden, maar de strekking is nog steeds relevant) werd er een onderzoek uitgevoerd naar UX in webshops. De deelnemers van dit onderzoek moesten op een specifieke website een bepaald product kopen. Slechts 30% van de deelnemers heeft het benodigde product gevonden en kon deze afrekenen. Dat betekent dat 70% van de bezoekers is vertrokken zonder conversie. Kijk nu naar de verdeling in jouw webshop en stel jezelf de vraag: ga ik het slagingspercentage verhogen door een betere UX-strategie te implementeren of ga ik het marketingbudget uitputten zodat het aantal mensen in de 30% groter wordt? Wat heeft op de lange termijn een betere ROI?
2. start de webshop vanuit ux
Bij het maken van een website worden altijd afwegingen gemaakt tussen bruikbaarheid en hoe mooi het eruit ziet. Wanneer de UX ondergeschikt raakt aan het uiterlijk, beginnen de problemen. Het achteraf toevoegen van UX-functionaliteiten in een prachtige website kost veel geld en tijd. Zonde! Zorg er daarom voor dat er vanaf het begin een UX-specialist betrokken is bij de bouw van je website/webshop. Zo maak je bepaalde keuzes bewust in tegenstelling tot wanneer het dankzij het design verplicht is.
3. bouwen aan klantloyaliteit
Wanneer je webshop de klant een prettige ervaring geeft, zal deze sneller geneigd zijn terug te keren voor een volgende aankoop. Uiteindelijk zullen deze terugkerende klanten een grote rol gaan spelen in je conversieratio’s. Zeker wanneer zij de mogelijkheid krijgen om een review te plaatsen. 90% van de consumenten zoekt naar online reviews voor ze een product aanschaffen. Wanneer jij een klant, een aantal dagen na aanschaf van een product, een mail stuurt met daarin de vraag of ze een review willen schrijven, zal een aantal van hen dat graag doen. Wanneer je 10 positieve reviews hebt op je webshop, zal je conversie met 50% stijgen. Bij 50 goede reviews, verdubbel je zelfs je huidige conversie! En dat allemaal zonder extra bezoekers aan te hoeven trekken.
4. niet meer focussen op onnodige zaken
Hoe groot is je huidige marketingbudget en wat is de gerealiseerde ROI? Valt het mee, tegen of is het naar verwachting? En hoeveel tijd en energie ben je hieraan kwijt? De kans is groot dat je strategie niet zoveel oplevert als je zou willen, dus kijk naar andere mogelijkheden. Een goede UX zal nooit je hele marketingbudget vervangen, maar het kan wel helpen om betere keuzes te maken. Blijf bij met nieuwe technologieën en blijf alles vanuit het optimale klantperspectief bekijken. Zo ben je innovatief en geef je (potentiële) klanten een unieke ervaring.
5. je bereikt je doelgroep beter
Weet jij echt wie je producten kopen? Dit is niet per definitie de doelgroep die je in eerste instantie voor ogen had. Kijk naar My Little Pony: een tekenfilm met felgekleurde pony’s die maffe avonturen beleven. Gemaakt voor meisjes op de basisschool, maar heeft een enorme schare fans van mannen rond de 30: ‘bronies’. Waarom weet niemand, maar ze zijn hier trots op en kopen graag merchandise. Kijk dus goed naar de data uit je analytics en maak persona’s van meerdere doelgroepen. Kijk naar leeftijden, woonplaatsen en het online gedrag van je kopers en je weet wie je klanten zijn. Hiermee kan je andere mensen in deze doelgroep targetten, zodat je advertenties voor hen op maat gemaakt lijken.
de balans
Bovenstaande 5 manieren zijn erop gericht hoe jij als eigenaar van een webshop meer profijt hebt van een goed ingerichte UX-strategie. Maar het kan soms voorkomen dat een betere UX in strijd is met het grote doel van je organisatie, namelijk: geld verdienen. Het populaire social media-kanaal Facebook heeft ook te lijden gehad onder een dergelijke tendens. Er zijn nu zoveel manieren voor bedrijven om je doelgroep te bereiken via ‘gesponsorde updates’ (een vriendelijkere term voor advertentie) dat het in de weg zit van de leuke updates van hun vrienden. En dat is waar de bezoekers naar op zoek zijn.
Waar ligt dan de grens? Dat antwoord is voor iedereen anders. Afhankelijk van de hoeveelheid geld en energie dat je wilt stoppen in het maken van een goede UX, zullen de eindgebruikers je hiervoor belonen. Wanneer je hier inderdaad stappen in wil gaan maken en een vernieuwde UX-strategie wilt implementeren, kan BrandPit hier natuurlijk bij helpen. Wij kennen de UX-expert die jij nodig hebt of anders gaan we voor je op zoek. Alles om jouw merk te kunnen laten groeien en je klanten de ervaring te geven die ze verdienen.