moeten kleine bedrijven online marketing inzetten?
Kijk eens naar de bakker in je buurt of dat leuke kleine winkeltje waar ze altijd een cadeautje hebben waar je eigenlijk niet naar zocht. De kans is groot dat ze allemaal een website hebben, maar weinig gebruik maken van SEO, SEA of andere Online Marketing technieken om meer klanten aan te trekken. Een veelgebruikt argument is dat het veel tijd kost en het niet duidelijk is hoe zich dat uiteindelijk gaat terugbetalen. Dus laten we eens gaan kijken naar een aantal argumenten en hoe we deze kunnen ombuigen.
‘ik heb niet meer klanten nodig’
Dat is een hele fijne positie om in te zitten en een heel goed argument om geen tijd, geld en energie te steken in Online Marketing. Houd er wel rekening mee dat het huidige klantenbestand geen garantie is voor de continuïteit in de toekomst, dus houd de natuurlijke groei en krimp goed in de gaten. Wanneer het aantrekken van meer klanten wel een speerpunt wordt, is het goed om hier meteen op te acteren.
‘al mijn klanten zijn offline’
Als al je marketing gefocust is op offline adverteren, is dat natuurlijk ook de enige manier waar je je klanten vandaan haalt. En krijg je een vertekend beeld van waar je klanten zich bevinden. Met dagelijks 5 miljard zoekopdrachten in Google en maandelijks 1 miljard actieve Facebook-gebruikers, is de kans groot dat ook daar je doelgroep tussen zit.
‘online marketing werkt niet voor mij’
Als je het niet probeert, zal je het nooit weten. Als je het wel hebt geprobeerd en het is niet gelukt, betekent dat niet dat Online Marketing per definitie niet werkt voor je. Hoogstens dat deze uitvoering niet heeft gewerkt. Maar er zijn genoeg knoppen om aan te draaien en er zal ongetwijfeld een modus te vinden zijn die wel werkt.
‘online marketing is een rage’
Online Marketing is zo’n breed begrip dat van een rage eigenlijk geen sprake kan zijn. SEO en Social Media Marketing bestaan al meer dan 10 jaar en vooralsnog lijkt het alleen nog maar te groeien. Er zijn geen garanties dat het in de toekomst zo zal blijven gaan, maar het lijkt er sterk op dat Online Marketing is here to stay!
‘het is te duur’
Dat kan het zijn, maar voor elke portemonnee is er een oplossing. En het is uiteindelijk een investering, dus kosten gaan voor de baten uit. Als je Online Marketing strategie goed is uitgevoerd, zal er meer omzet uit voort komen, wat de investering zeker gaat terugbetalen.
‘ik snap het niet’
Maakt niet uit. Dat je het nu niet snapt, betekent niet dat je het niet kunt leren. En als je daar geen interesse in hebt, er zijn legio Online Marketeers die hun kennis en expertise graag loslaten op jouw bedrijf.
Nu de meest gebruikte argumenten zijn behandeld, is het ook goed om te kijken naar de 3 redenen waarom Online Marketing toch echt een noodzakelijk onderdeel is van elke organisatie, hoe klein ook.
klantverwachtingen zijn veranderd
Wanneer een (potentiële) klant voor het eerst van je bedrijf hoort, zal hij/zij geneigd zijn om meer over je organisatie te weten te komen. En dat doen ze niet in de bibliotheek of opzoeken in een telefoonboek. Nee, ze gaan Googlen. En komen dan hopelijk met het eerste zoekresultaat op jouw website terecht. Op je website staat alle informatie die iemand moet weten zodat ze gemakkelijk contact met je kunnen opnemen om verder te praten. Het is dus jouw taak om deze weg obstakelvrij te maken.
concurrentie
Het is altijd goed om je concurrentie in de gaten te houden, zeker wanneer zij wel een Online Marketing strategie hebben en deze tot in de puntjes uitvoeren. Wanneer een potentiele klant gaat Googlen naar jouw bedrijfsnaam, wil je dat ze bij jou uitkomen. Niet bij de concurrent omdat deze toevallig advertentieruimte heeft gekocht op deze zoekterm. Elke dag dat jij hier geen aandacht aan besteedt, blijf je achterlopen op je concurrenten en blijf je klanten verliezen.
de veranderingen
Kijk eens naar hoe de wereld is veranderd ten opzichte van 10 jaar geleden. Iedereen heeft nu minimaal 1 mobiele telefoon die steeds minder gebruikt wordt als telefoon. Hoe zal de wereld eruitzien over nog eens 10 jaar? Garanties zijn er niet, maar de teloorgang van het internet lijkt niet in de planning te liggen.
Kom dus naar deze eeuw en investeer in Online Marketing. Het hoeft niet duur of moeilijk te zijn, maar besteed er wel aandacht aan en blijf consistent. Alleen zo kan je jezelf wapenen tegen de toekomst en zal je zien dat uiteindelijk je resultaat hier positief door beïnvloed wordt.