5 populairste vacatures in online marketing
Hoeveel gaat jouw bedrijf of afdeling groeien dit jaar? Meet je dit in groei van omzet, winst of verbetering in kwaliteit? Waar je het in meet, is niet eens zo van belang; wel HOE je jouw doelen gaat bereiken. Dus, schoenmaker blijf bij je leest: welke online specialist heb jij nodig om te kunnen groeien? Weet jij waarin een E-Commerce Specialist precies verschilt van een Conversie Specialist en is een Data Manager wel echt nodig?
BrandPit zet de 5 populairste Online Marketing vacatures op een rij zodat jij een perfect team kan samenstellen.
e-commerce manager
De E-Commerce Manager is de strateeg binnen het Online Team en zorgt ervoor dat de verschillende specialisten goed samenwerken naar het grote einddoel. Om het overzicht te kunnen bewaren, moet hij/zij kennis hebben van zowel IT, web development en marketing, maar zelf buiten de inhoud blijven. Daar is het namelijk manager voor. Een goede E-Commerce Manager kenmerkt zich door snel te kunnen schakelen, altijd de klant voorop te stellen en de strategische doelen te kunnen vertalen naar tactische handelingen voor het Online Team.
online marketeer (3-5 jaar ervaring)
Een Online Marketeer bevindt zich als een spin in het web van al jouw online activiteiten. Met meer dan 3 jaar ervaring heeft de Online Marketeer genoeg kennis van analytics, SEO, SEA en affiliate programma’s om te kunnen sturen op meer conversie, maar houdt er ook nog steeds van om zelf de campagnes in te richten en te rapporteren. Met een brede functie als deze kan de Online Marketeer altijd verder gaan specialiseren naar een van de onderstaande functies, maar doorgroeien naar bijvoorbeeld Online Marketing Manager behoort ook tot de mogelijkheden. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om de kennis van deze Online Marketeer binnen de organisatie te houden.
sea specialist
Wanneer gezocht wordt, is de SEA Specialist leidend om gevonden te worden. Ongeacht de grootte van het budget of de niche in de markt, het doel van de SEA Specialist is om het best gevonden te worden tegen zo laag mogelijke kosten. Weten waar de doelgroep zit, hoe deze zich gedraagt en waar ze door getriggerd worden, is vereist om de best passende woorden in te kopen voor het grootste resultaat. Stevig gestoeld op analytics is de SEA Specialist onmisbaar in de marketingmix.
conversie specialist
Wanneer de Online Marketeer en zijn/haar specialisten de klanten enthousiast hebben gemaakt voor het product, komt de Conversie Specialist in beeld. Deze specialist weet namelijk precies wat de klanten doen in het bestelproces, waar ze afhaken en waarom. Het ene been staat in de data en weet deze te vertalen naar concrete verbeteringen en het andere been werkt nauw samen in een scrumteam om de verbeteringen daadwerkelijk door te voeren. Technische moeilijkheden en onduidelijkheden kunnen dankzij de Conversie Specialist geen reden meer zijn om de bestelling niet af te ronden.
data manager
In geen van de bovenstaande functies speelt analytics zo’n grote rol als bij de Data Manager. Iedereen in het Online Marketing-team kan terugvallen op de data die de Data Manager heeft verzameld om daar zijn of haar eigen conclusies uit te trekken. De Data Manager blijft altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in analytics, data management systemen en datastructuren en weet zo de andere teammembers optimaal te sturen en scherp te houden. De Data Manager werkt niet alleen met de data die vanuit de webshops en bijbehorende analytics beschikbaar zijn, maar ook met het CRM-systeem en andere software. Op deze manier hoeft er niet alleen gestuurd te worden op direct hogere conversie, maar kan bijvoorbeeld ook een grotere klanttevredenheid of een groei in abonnees tot de targets behoren.
Hoewel er in elk van deze functies een duidelijke focus ligt, zijn de functies nooit helemaal afgekaderd. Overal zit een stuk analyse in en omdat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft, kunnen sommige werkzaamheden bij verschillende functies komen te liggen. Wees daarom heel duidelijk in je functieomschrijving wat je precies verwacht van deze nieuwe online aanwinst. Wil je dat de Conversie Specialist zich 50/50 verdeelt over data analyse en implementatie van verbeteringen of wil je dit juist 30/70 houden omdat je Data Manager zeer bedreven is in de analytics? Hoe beter jij je doelen en strategie voor ogen hebt, hoe gerichter jij je perfecte team kan samenstellen.
Wil jij eens sparren om de ideale profielen voor jouw doelen helder te krijgen? De deuren van BrandPit staan altijd voor je open!