recruitment; het verlengstuk en de vertaler van het employer brand

Goed digital talent is zeldzaam. Als organisatie is het goed je bedrijfsimago te sturen tot een geweldige plek om te werken.

Hoe kun je als bedrijf tot digital talent doordringen en hen bewegen om te kiezen voor jou of jouw organisatie?

Bereik is één ding, maar uiteindelijk is de impact sterk afhankelijk van de juiste teksten, vragen en het geven van vertrouwen in interviews; de oprechtheid en afzender van de boodschap.

Met de aantrekkende markt hebben digital professionals weer significant meer opties en worden aanbiedingen minder snel geaccepteerd. Kortom, werk aan de winkel voor mij als recruiter; het verlengstuk en de vertaler van het Employer Brand.

employer branding als onderdeel van recruitment

Een aantal facts m.b.t. employer branding op een rij:

  • Reclamecampagnes met slogans worden niet of nauwelijks vertrouwd.
  • Digital talent vertrouwt op de ervaringen van hun directe omgeving of van werknemers die al aan het werk zijn bij de organisatie. Storytelling is hèt middel om een employer brand op te bouwen.
  • Andere belangrijke kanalen om employer branding op te bouwen zijn:
    • Vrienden, familie, online reviews
    • Online professional (niche) websites/networks
    • Social media

creativiteit in recruitment techniek

Tot nu toe gaan we er vanuit dat we het digital talent al in vizier hebben, weten waar ze zitten of waar ze zich omheen bewegen. Echter verschuilt in juist het traject daaraan voorafgaand de grootste uitdaging.

Hoe vind en bereik je de latent werkzoekende, de top talenten die allang in ivoren torens zitten, zich buiten de landsgrenzen bewegen of als interimmer van hot naar her vliegen?

Los van de eigen “kaartenbak” kan ik slim sourcen via Google, Graph Search toepassen en via Meetup groepen met eenzelfde interesse vinden. Handig!

Om daarbij overzicht te behouden stel ik als recruiter vragen als:

  • Bij welke organisaties bevinden mijn kandidaten zich?
  • Wat hebben de 5 laatst aangenomen mensen op deze functie gemeen? (van studie tot gemeenschappelijk netwerk bijvoorbeeld)
  • Welke publicaties kan ik nagaan om na te gaan waar deze digital professionals zich bevinden?

creativiteit in recruitment content

Eenmaal zicht op talent, komt het neer op creativiteit. Door een juiste content marketing te hanteren bouw je als bedrijf zijnde aan je reputatie. Ik vind dat dit onderdeel van je lange termijn strategie moet zijn, want pas op middellange termijn wordt het effect hiervan merkbaar.

Creativiteit in content marketing wordt daarbij heimelijk onderschat. Een goed verhaal klopt, is geloofwaardig, relevant en aantrekkelijk voor de ontvanger en activeert de gebruiker. Aan de hand van concrete succesverhalen is digital talent goed aan te spreken; films op YoutTube, verregaande bedrijfsinformatie, een inspirerende visie en duidelijke ambitie vertaling. Dat is wat we willen zien anno 2014/2015/ en verder.

Een simpel voorbeeld als bloggen waarbij je vanuit je expertise, visie neer zet en post op plekken waar je denkt dat je doelgroep komt, wordt nog relatief weinig gedaan. Met de nieuwe features die LinkedIn heeft geïntroduceerd zie ik het de eerste waaghalzen al wel proberen; een voor je netwerk zeer toegankelijke manier om met jou mee te lezen.

Nu nog eng, straks common!

Met een juiste employer brand zorg je er als bedrijf niet alleen voor dat toekomstige werknemers jou goed kunnen vinden, maar ook voor jou zullen kiezen om voor te werken. En onderschat de rol van de recruiter niet; neem ons mee in wat het verhaal van de organisatie is. Als recruiter is het onze verantwoordelijkheid om het employer brand, het verhaal van de organisatie, goed neer te zetten bij digital professionals. En word ik, terugkomend op zin één, ervaren als de eerste verpersoonlijking daarvan. Besef dat!!!

Bron: recruitment innovation event 2014

deel deze blog