van klant naar kandidaat naar BrandPitter: meet Carolien
Ken jij onze nieuwe collega Carolien al? Ooit huurde ze BrandPit voor een opdracht in, later werd ze als kandidaat door BrandPit geplaatst en nu werkt ze er zelf. “Deze stap klopt, las ik op LinkedIn terug. Zo voelt het ook.”
Waar hoorde jij voor het eerst over BrandPit?
“Ik werkte als Head of Marketing Partnerships bij Sanoma en we waren op zoek naar een creatief strateeg en een performance strateeg. Een recruitmentafdeling hadden we niet: als manager moest ik naast mijn andere werkzaamheden zelf op zoek naar nieuwe teamleden en al snel bleek dat dit lastige functies waren om te vullen. Ik heb BrandPit ingeschakeld en Danne heeft het toptalent voor ons gevonden. Later ben ik zelf als kandidaat door Danne benaderd en aan de slag gegaan bij Wehkamp als Brand Marketing Lead.”
Eigenlijk was je zelf een verkapt recruiter.
“Ja, bij Sanoma moest er ook echt gehunt worden. Dat vond ik ontzettend leuk. Wanneer je intuïtief voelt dat iets klopt – de mens, de persoonlijkheid, de baan – dan gebeurt er iets bijzonders. Dan klopt het gewoon. Het laat zich moeilijk uitleggen, maar ik heb ontzettend veel plezier in het vinden van de juiste mensen. Toen ik op LinkedIn bekend maakte dat ik ging stoppen met mijn huidige baan en nu aan de slag ga als headhunter voor BrandPit, kreeg ik veel terug: “Deze stap klopt.” Zo voelt het ook: ik heb door de jaren heen veel mensen aan een andere plek geholpen en leg snel verbanden. Dit is iets wat ik van nature al doe.”
Hoe kijk jij als ‘nieuwkomer’ naar deze business?
“Headhunting gaat verder dan schuiven met dozen – dat is de kritiek die headhunters vaak krijgen. Wij denken mee wat de opdrachtgever nodig heeft en, niet geheel onbelangrijk, we kijken verder. Voor Wehkamp was ik op papier niet de gedroomdeverfde kandidaat. Ik had een bak aan ervaring op het gebied van marketing, maar niet in een vergelijkbare rol. Bij BrandPit hadden ze het een rotsvast vertrouwen dat ik juist geschikt voor deze rol was. Dat wisten ze omdat BrandPit heel veel tijd en energie stopt in de relaties met mensen. Zowel de opdrachtgever, als de kandidaten. Ze voelden haarfijn aan dat ik als mens daar goed zou passen. BrandPit heeft zowel mij als Wehkamp hier heel goed en intensief in begeleid. Zo zie je maar dat dit werk veel verder gaat dan mensen denken.”
Nu werk je er zelf.
“Ik ben sinds 1 februari vol aan het zoeken en plaatsen en ik moet zeggen: ik word er heel erg blij van. Een mooie match geeft een kick en ik verheug me nu al op het formeren van teams. Dan bouw je aan teams, maak je het grotere geheel beter en zoek je mensen die complementair aan elkaar zijn – dat is een hele leuke uitdaging waarbij ik hoop veel uit persoonlijke ervaring te kunnen putten.”
Hoe belangrijk zijn de juiste people?
“Iemand kan vakinhoudelijk een droomkandidaat zijn, maar als het op persoonlijk vlak niet matcht, gaat het niet werken. Het draait om drie componenten: wie iemand is, wat hij meebrengt en wat zijn of haar intrinsieke motivatie is. Dat gaat dus veel verder dan het kijken naar een cv: een mens kan nog zoveel leren, maar wie je bent en wat je drijft verander je niet. Voor mij persoonlijk betekent dat ik bij BrandPit meer vanuit mijn hart ga werken en minder met mijn hoofd. Daar heb ik ontzettend veel zin in.”