Het bedrijf groeit snel en haakt steeds meer externe partners aan. Denk aan partners die het platform met klantrelevant aanbod verrijken, maar ook aan mediabureaus. Hoewel ze meestal enorm blij (en vaak heel giechelig) worden van hun creatieve output, is het wel zaak dat alle creatieven merkbewuste keuzes maken. Consistentie is immers aanjager van het merkbewustzijn en borgt dat ze onderdeel blijven van iedere consideration set. Maar hoe krijg je zicht en grip op merkconsistentie? Hiervoor zoeken we een ervaren Art Director, die een sterke merkdenker is.

art director

Deze E-Commerce partij verandert retail om het dagelijks leven van 11,5 miljoen Nederlandse en Belgische klanten makkelijker te maken. Dit wordt gedaan op co-creatie basis met 35.000 zakelijke partners die het retail tech platform verrijken met onderscheidende proposities. Om duurzaam succes te borgen, is het cruciaal dat het ‘gezamenlijke’ merk krachtig, authentiek en herkenbaar in de markt wordt gezet. Op alle devices. En binnen alle kanalen. Kun jij in- én extern sturen op maximale merkconsistentie?

wat je doet als art director

  • Je bewaakt en promoot de merkconsistentie als een ware generalist: jij weet hoe je een merk doorvertaalt binnen alle kanalen en alle middelen
  • Je geeft op een positieve manier richting aan in- en externe creatieven, zodat zij de juiste visuele stijl kunnen en willen hanteren
  • Je maakt nieuwe bureaus wegwijs in onze visuele wereld
  • Je stuurt op concrete KPI’s die je, in samenwerking met de Lead Design, bepaalt
  • Je staat aan de basis van een tracker die zicht en grip biedt op de merkconsistentie performance
  • Je bent ambassadeur van visueel merkdenken en consistentie-geweten van alle stakeholders

Als Art Director ben je de inspirerende visuele merkambassadeur en enthousiaste aanjager van consistente merkuitingen. Oftewel: jij bepaalt de merkgrenzen, verlegt ze waar wenselijk en gooit ze radicaal op slot indien noodzakelijk. Om in deze rol succesvol te zijn, is het belangrijk dat je visueel fingerspitzengefühl aan diepgaand merkbewustzijn koppelt en energie krijgt van het verbinden van (soms zeer eigenzinnige) in- en externe stakeholders. Dat zijn er veel en worden er steeds meer, want naarmate ze groeien, groeit ook het aantal creatieven dat bijdraagt aan de merkbelevenis. Hoe krijg je die achter het visuele verhaal? Hoe onboard je bureaus snel en effectief? En hoe vertalen je het DNA naar onderscheidende en consistente merkcommunicatie?

Als Art Director enthousiasmeer en committeer je de diverse externe bureaus: alignment is key. Je richt feedbackloops in om consistentie te borgen en staat aan de basis van de ontwikkeling van een consistentie tracker: een tool die op kwartaalbasis evalueert hoe we scoren. Hoewel je meestal dronerig boven de merkcommunicatie zweeft, wordt er ook een beroep gedaan op je inhoudelijke kennis. Bijvoorbeeld door de lead te pakken op complexe projecten. Daarbij is het aan jou om collega deelnemers enerzijds tot visuele topprestatie te inspireren en anderzijds de creatieve grenzen te bewaken. Geen rol dus voor een artistiek leider die visuele cult hits wil scoren, maar wel voor een verbindende Art Director die weet dat creatieve ideeën vaak sneller en beter stromen binnen een wat strakker raamwerk.

waarom jij het verschil kunt maken als art director

Omdat je een vakvolwassen Art Director bent met generalistisch vermogen en uitzoomtalent: je bent ‘streng’ op details, maar strenger op het grotere plaatje. Voor deze rol is het belangrijk dat je design breed interpreteert. Of het nu gaat over losse designelementen, infographics, fotografie, video, animaties of UX, jij weet hoe je visuals het merk kunt laten ademen. Bij alles wat je doet, hou je rekening met wat data vertelt over klant- en partnervoorkeuren. Hoe wordt onze visuele taal ervaren? En wat kan er beter? Verder verwachten we dat je ‘meester in de beperking bent’ – je kunt creatieven binnen een kader laten schitteren. Je kunt hoofd- van bijzaken onderscheiden en bent een pragmatische perfectionist: details tellen, maar het resultaat telt dubbel zo hard. Uiteraard dien je een lenige stakeholdermanager en een onuitputtelijke, vrolijke inspiratiebron voor creatieven te zijn.

Als Art Director ben je onderdeel van Brand Marketing en rapporteer je rechtstreeks aan de Creatief Lead.