de vervolgstap: welke eigenschappen heeft een goede digital lead?

Als ambitieuze digital professional zal je met jouw groeiende ervaring en kennis bepaalde stappen willen gaan maken. En dan is het lang niet altijd vanzelfsprekend om de hiërarchische stap te zetten; de stap naar digital lead. Want een digital lead worden is helemaal niet voor iedereen weggelegd.

In de rol van digital lead ben je niet alleen bezig met inhoudelijke werkzaamheden. Een groot deel van je tijd zal worden ingenomen door je collega’s. Zij moeten worden ondersteund, soms gecoacht en in sommige gevallen hebben ze alleen een schouder nodig. Of er moeten HR-zaken voor ze geregeld worden. Daarnaast is het ook jouw taak om werkprocessen te optimaliseren, of beslissingen vanuit de organisatie te vertalen naar jouw online marketing- of e-commerce team. Dit moet bij je passen.

Vraag je dus vooral eerst af of je dit wil doen omdat je denkt dat het zo hoort óf omdat dit in lijn ligt met jouw eigen ambitie. Dat laatste argument is het belangrijkste ingrediënt voor jouw succes: het echt willen. Is het antwoord ja? Check dan onderstaande lijst met de eigenschappen die je in huis móet hebben om de rol van digital lead echt glans te geven.

eigenschappen van een goede digital lead

Jij bent:

  • Een echte communicator! Jij laat van jezelf horen. Je kan nog zo goed zijn in je vak, als jouw omgeving niet weet waar je mee bezig bent, ziet niemand dat. Wat jij goed kan, is jouw relevantie voor het grotere geheel duidelijk maken. Daarmee maak je zowel jouw manager als het team deelgenoot van waar je mee bezig bent, waarbij ze continue worden betrokken en als klankbord dienen. You’re in this together!
  • De kartrekker. Als digital lead heb je een visie, en deze zet je neer binnen de organisatie en je team. Daarnaast faciliteer je hen waar mogelijk en zorg je ook voor de persoonlijke ontwikkeling van je online specialisten. Je haalt kennis van buiten naar binnen. En, binnen de huidige ontwikkelingen van de digitale economie oh-zo-belangrijk, je bouwt bruggen tussen generaties. Het is jóuw taak om de directeur te laten zien dat een nieuwe generatie ook briljante ideeën heeft die de business gaan helpen!
  • Een inspirator en motivator. Door de agile transitie van de laatste jaren kijken we heel anders naar een online Manager of digital lead dan voorheen. Je bent in eerste instantie een coach, geen hiërarchisch manager. Jij bent er om mensen iets te leren, je geeft je kennis door en faciliteert persoonlijke ontwikkeling. Je zet de mensen in jouw team in hun kracht en laat hun succesvol zijn. They take the stage!

Heb jij de wens om de stap naar digital lead te maken? Dan gaan deze eigenschappen je helpen om daar te komen, en uiteindelijk die rol ook succesvol in te vullen. Wij adviseren je van harte om trainingen te volgen, of bijvoorbeeld een coach te vinden die jou kan helpen om je deze eigenschappen eigen te maken of te versterken. Werk zo stap voor stap aan je digital lead profiel. Vergeet hierbij niet constant te checken: wat vind ik leuk, wat kan ik goed en wat kan ik beter aan anderen laten? Blijf reflecteren!

Mocht je willen sparren, over of deze stap de juiste is voor jou, mail me gerust. Leuk om met je mee te denken!

Voor e-commerce vacatures kun je hier terecht.

deel deze blog