zal virtual reality de online marketing veranderen?

Zeker in de gaming-industrie is het al een ‘hot topic’: Virtual Reality Brillen. Wanneer je zo’n bril opzet, bevind je je ineens in de game en wanneer je je hoofd draait, draait het beeld mee. Zeker interessant wanneer je helemaal ondergedompeld wilt worden in een meeslepende game, maar op welke manieren kan deze nieuwe technologie gebruikt worden voor Online Marketing doeleinden?

succesfactoren

Er is een aantal factoren dat van VR een succes kan maken, ook buiten de gaming-industrie:

  • In de afgelopen jaren hebben we een enorme vlucht gezien in video content. Denk aan de succesvolle bloggers en de enorme populariteit van Twitch, waarbij je meekijkt met een gamer. Ook heeft Facebook nu Facebook Live geïntroduceerd waarbij iedereen live een video kan laten zien aan zijn/haar vrienden. Dankzij dit soort vernieuwingen raakt men gewend aan visuele content, dus aan jou de vraag of je ook in wilt springen op deze ontwikkelingen.
  • Een van de speerpunten van VR is dat de gebruiker zich ondergedompeld voelt in de beleving. Doordat er 360 graden beeld is, is de engagement zeer groot en moeten statische formats (zoals films) zich aanpassen aan de nieuwe standaard die gebruikers eisen.
  • Een van de bekendste VR-apparaten, Oculus Rift, is van Facebook. Daarom is het te verwachten dat de sociale integratie steeds groter wordt en dat de andere sociale netwerken zullen moeten aanpoten om hiermee te concurreren.
  • De opzet van de Virtual Reality technologie nodigt uit tot interactie. Er zijn al simpele programma’s ontwikkeld waarbij dingen in de virtuele wereld opgepakt kunnen worden door VR-handschoenen te gebruiken. Dit zal waarschijnlijk steeds verder ontwikkeld worden waardoor de interactie een steeds grotere rol inneemt.
  • Ook binnen VR is big data aanwezig. Deze kunnen vergaard worden door de gezichtsuitdrukkingen te lezen of zelfs de neurale activiteit te meten. Hiermee kan de ervaring worden verbeterd en de online marketing beter geïntegreerd.

valkuilen

Tegenover bovenstaande succesfactoren, staat ook een aantal valkuilen dat de groei van VR kan remmen:

  • Het staat nog in de kinderschoenen. Met een technologie die zo jong is, is het moeilijk om te voorspellen hoe men het daadwerkelijk gaat gebruiken en in hoeverre het nodig is om hier nu al een aparte Online Marketing-strategie voor te ontwikkelen. Zo heeft Nintendo in de jaren ’90 al een VR-console uitgebracht, maar deze flopte omdat men er nog niet klaar voor was.
  • Nog geen 15 jaar geleden vonden weinig mensen het nodig om een mobiele telefoon te hebben; tegenwoordig heb je wat uit te leggen als je niet continu bereikbaar bent. Maar mobiele telefoons bestaan al zeker sinds de jaren ’70, wat laat zien dat er veel tijd overheen gaat voordat het grote publiek deze nieuwe technologie heeft omarmd. Hetzelfde geldt voor VR: wanneer gaat je beoogde publiek het gebruiken en hoe kunnen zij bereikt worden met je online marketing?
  • Er is nog te weinig data bekend over VR algemeen, dus ook over hoe gebruikers reageren op advertenties. Wanneer hier te snel een negatieve associatie bij komt, kan dit de toekomstige online marketing-activiteiten schaden. 

wel of niet voorbereiden?

Afhankelijk van wie je doelgroep is, is het verstandig om nu te acteren of om nog even te wachten. Er is een aardige groep gebruikers met een Oculus Rift, maar dit zijn echt de enthousiastelingen. De vraag blijft of VR überhaupt gaat aanslaan bij het grote publiek en op welke manier zij het gaan gebruiken.

Denk even terug aan de aankondigingen van de Google Glass. Het zou een fantastische aanvulling zijn op je leven en over een paar jaar zou iedereen met zo’n bril op lopen. Voor slechts $1500 kan je de hele wereld digitaal ontleden, opnemen wat je ziet en met een druk op de knop je mail checken zonder je smartphone te pakken. Inmiddels is Google niet verder gekomen dan een bèta-versie en lijkt het erop dat ze het nooit voor de consumentenmarkt gaan uitbrengen. Het was te duur en consumenten zagen er te weinig meerwaarde in. Wat ze vervolgens wel hebben ontwikkeld is Cardboard, waarbij je je smartphone in een kartonnetje schuift om VR-filmpjes te bekijken. En dat voor slechts 1% van de prijs van Glass. Op deze manier kan het grote publiek gemakkelijk de technologie uitproberen en eventueel op een later moment een kwalitatief beter product aanschaffen.

Wil jij juist de technologische voorlopers bereiken en heb je een product of dienst dat hen aanspreekt? Nu is het jouw moment! Verdiep je in de mogelijkheden en verzamel en interpreteer je data om je online marketing steeds beter in te richten. Is je doelgroep niet de early adapters, wacht dan even af wat de toekomst brengt om te bepalen of VR wel zo succesvol wordt als gedacht.

deel deze blog