waar kijkt de digital recruiter naar op jouw linkedin?

In 2010 maakte 78% van de recruiters LinkedIn om nieuw talent te ontdekken. Vandaag de dag ligt dat percentage op 93%. Daarvan is 89% succesvol geweest door een kandidaat via dit platform te vinden.

Je LinkedIn profiel zegt veel over jou. Tenminste als je het goed invult, bijhoudt en bewust inzet om jouw talenten over te brengen bij de gewenste doelgroep. Ondanks de vele adviezen en richtlijnen, zien wij nog veel te vaak dat profielen niet aansluiten bij de persoonlijke talenten in kwestie.

Tijd voor toch een zetje in de goede richting….

trek de juiste aandacht!

6 seconden – dat is de tijd die je krijgt om de aandacht van een recruiter te grijpen.

Natuurlijk kunnen we altijd terug grijpen naar die vriend of vriendin (geen 10 vrienden. Je blijft bezig! Echt!) die zijn/ haar mening geeft over jouw zorgvuldig in elkaar gezette alter ego maar… Voor je laat schieten op jouw profiel, let er dan op of zaken als je functie titels, je belangrijkste resultaten en verantwoordelijkheden en de zoekwoorden in je samenvatting op orde zijn. We willen een pittig, nauwkeurig en to the point overzicht zien wat snel en eenvoudig te scannen is.
Een recruiter wil jouw value propositie direct herkennen.

tips

Je samenvatting is vreselijk belangrijk. Zie het als je persoonlijke executive summary!
De samenvatting moet creatief en bondig zijn om in nog geen 10 seconden iemands interesse te pakken. Vertel me waar je goed in bent en wat je wilt om af te sluiten met een beetje meer informatie over je kwaliteiten.

Je functie titel aanvullen met een pakkende one-liner. Dit is je kans om jezelf te verkopen. Dat extra beetje meer, kan betrekking hebben op een award of een specialiteit.

Draag zorg dat je je eigen SEO op orde hebt. Via welke woorden wil jij gevonden worden? Concentreer je daarbij niet op één keyword, zoek ook de woorden daaromheen.
Je kan per profiel drie links toevoegen onder je persoonlijke contactinformatie. De standard opties zijn daarbij “Company Website” en “Blog,”. Niet echt SEO proof. Je kan de tekst aanpassen door de “Other” optie te kiezen. Gebruik een titel met jouw beste keyword zoals “My Digital Marketing Blog.”

bepaal je doelgroep

Stel jezelf, voor je begint met het opstellen aanscherpen van je profiel de volgende vragen:
“Wie wil ik bereiken?” “Waarom zouden ze luisteren?”

Kortom, op welke doelgroep wil je welke indruk maken en impact hebben?

Wil je verleiden? Wil je je eigen value proposition communiceren?

Welke informatie denk je dat je doelgroep wilt ontvangen voordat ze een volgende stap in het contact maken?

Spreek hun taal, ben vriendelijk, consistent en helder met je opmaak. Om even concreet te worden, nemen we de digital recruiter even als jouw doelgroep. Hoe maak je hun werk gemakkelijker? Door jouw profiel waterdicht, begrijpelijk te maken en klaar voor de quick scan. Bepaal wat ze zoeken en presenteer het ze door duidelijke en mooie rubrieken met onmiskenbare bullet points.

tips

Ken je publiek: wie wil je dat je profiel leest en wat moeten ze dan over jou te weten komen?
Ter check: lees al je content hardop en verzeker jezelf er van dat het zinnig overkomt voor de lezer.

Blijf recommendations verzamelen. Ze geven een extra geloofwaardigheid af en zorgen vanaf 10 stuks ook voor een verschuiving in je ranking.

presenteer je professionele-kant

Uit onderzoek blijkt dat recruiters maar liefst 19% van hun tijd besteden aan het zoeken naar de profielfoto. Besteed aandacht aan die visuele mogelijkheid.

Presenteer jezelf professioneel en toegankelijk. Een paspoort pasfoto (je weet wel; niet lachen, twee oren zichtbaar en zonder bril…) hoeft ook weer niet. Gewoon een plaatje van jou in je professionele zelfverzekerde vel.

Daarnaast kan je ook gebruik maken van een aangepaste afbeelding als achtergrond. Heb je een blog? Waarom niet de URL noemen. Was je spreker op een congres? Upload een foto van jezelf voor een opvallend en toch zakelijk ‘dit ben ik’ effect.

tips

Laat alsjeblieft, echt alsjeblieft huisdieren, familie leden, vergezichten van een laatste vakantie en jeugdfoto’s achterwege. Alsjeblieft.
Ook je huidige werkgever zal een professionele foto die jou als professional het beste reflecteert waarderen. Besef je dat je ook onderdeel bent van een groter geheel waar jouw presentatie op afstraalt.

laat je prestaties zien

LinkedIn is geen plek verlegen te zijn. Het is een krachtig platform waar je je werk kan laten zien en visuele media toe kan voegen: MAAK ER GEBRUIK VAN!
Zo kan je bijvoorbeeld naast tekst ook video toevoegen aan je samenvatting, je banen of opleiding. Laat zien wat je werk is geweest tot nu toe.
De LinkedIn Portfolio-optie maakt het ook mogelijk voor anderen je werk te ‘liken’ of commentaren achter te laten. Prachtig toch, je eigen show rail!

tips

Laat je werk zien: als je hebt gewerkt aan projecten waar je trots op bent, een website, een blog of videoproductie hebt, laat dan voorbeelden zien. Voor de lezer worden ze 1-op1 gekoppeld aan je profiel waardoor optimaal inzicht wordt verkregen in jouw stijl van werken en je interesses. Het verhoogt simpel weg je zichtbaarheid.

connect, share, betrek

Een snelle blik op je LinkedIn profiel geeft een goed inzicht in hoe serieus en betrokken je bent aangaande een branche of vakgebied. Niet alleen connecties geven inzicht. Ook de beïnvloeders die je hebt gekozen om te volgen en de groepen waar je aan deel neemt. Als je graag wil dat jouw passie zichtbaar is via jouw profiel, zorg er dan voor dat je de juiste mensen volgt en opzoekt.

Een niet minder belangrijke bijkomstigheid: deelname aan relevante groepen versterken niet alleen je netwerk, maar verbeteren ook de SEO van jouw profiel. De groepsnamen verschijnen op je profiel en zoekmachines hebben geen andere keuze dan die titels op te pakken en mee te nemen.

tips

Maak een lijst van je favoriete opinieleiders en de meest inspirerende mensen in jouw branche of vakgebied.
Sluiten groepen, beinvloeders en discussies bij aan jouw gedachten, meningen of jouw vakgebied in zijn algemeenheid? Meng je daarin, deel het. Het is de meest actuele zichtbare manier om jezelf in de kijker te spelen. Niet alleen de industrie-relevante groepen verbeteren zo de zoekwoorden op je profiel, ook lokale groepen als “Amsterdam Marketing Professionals” kunnen helpen met geo-gerichte SEO. Voeg ook die groepen bij.

wees eerlijk en precies

Dat je op wilt vallen en jouw publiek weet te prikkelen, wil niet zeggen dat je onwaarheden of misleidende informatie moet publiceren over functie titels, verantwoordelijkheden of prestaties. Een eerlijk profiel is noodzakelijk voor het opbouwen van vertrouwen en het krijgen van recommendations.

Daarnaast is het van belang nauwkeurig te zijn en blijven. Onderhoud! Een profiel bezaaid met typefouten, inconsistenties en slechte grammatica zal per definitie niet veel vertrouwen oproepen bij de lezer. Laat staan dat ze jouw die ‘droom baan” zullen toedichten.

tips

Nauwkeurigheid en consistentie: Zorg ervoor dat je huidige en vorige baan titels, je opleiding en alle andere informatie die je openbaar maakt juist is.

SPELLINGSCONTROLE. Zoveel mensen negeren dit. Ai, ai, ai!

Zorg ervoor dat je baan titels en bijbehorende data kloppen. Alle gaps moeten volledig en helder te verklaren zijn. Let daarbij ook op de volgorde. Linkedin zet boven aan wat het meest recent is. Check of dit logisch overkomt (bijvoorbeeld als je een eigen initiatief naast je baan hebt: wat is belangrijker en staat dus bovenaan?)

Misschien een no-brainer, maar toch: veel te veel mensen nemen de tijd niet om hun LinkedIn profiel volledig in te vullen. Dat houdt naast je foto, ook het verzamelen van aanbevelingen in. Gebruik de hulp functie van LinkedIn als je er niet uitkomt!

En last but not least: claim je naam in de LinkedIn url van je profiel. Je bent sneller te vinden en de URL is beter in te zetten op andere uitingen als sites, email handtekeningen etc.

deel deze blog