toenemende vraag naar kandidaten in online marketing
Ze zijn niet aan te slepen: online marketeers. In alle soorten en maten, junior, medior, senior. Meer breed, meer gespecialiseerd op de specifieke kanalen. En nu organisaties honderden online marketing vacatures open hebben staan, wordt het dilemma alleen maar duidelijker: afstudeerders beschikken onvoldoende over praktisch toepasbare kennis en vaardigheden. Meer ervaren online marketing professionals zien hun kans schoon om breed platform te claimen en door te groeien naar e-commerce. Wat kan je als organisatie doen om toch de juiste specialisten te vinden en aan je te binden?
Los van het feit dat BrandPit er is om het netwerk van professionals binnen ook deze discipline in kaart te brengen, in beweging te zetten en voor jouw organisatie te kiezen. Zijn er legio opleidingsmogelijkheden.
Maar laten we stil staan bij de keuze opties die je alleen al binnen de online marketing discipline hebt. Weet waar je naar op zoek gaat en waar je dus voor kiest.
online marketing en haar gezichten
De online marketeer vervult inmiddels een niet te missen en volwaardige rol. Niet alleen hebben online marketeers verstand van Search Engine optimalisatie of marketing (SEO), ook zijn zij thuis in Search engine advertising (SEA), social media, affiliate marketing en met een beetje mazzel e-mail marketing. Al deze kanalen kunnen zij bovendien analyseren en op basis van klantkennis verder optimaliseren met behulp van persoonlijk gerichte online campagnes. De explosieve groei van data vanuit digitale kanalen moeten zij dus de baas zijn.
Het is jammer dat HBO en WO opleidingen nog niet aansluiten op de behoeften van bedrijven aan deze allround, goede online marketeers met kennis van verschillende data stromen of liever big data. De aansluiting mist en dat is jammer want bij sollicitaties worden potentiële talenten niet herkent. Degene die er doorheen komen zijn degene die hun eigen webshop of blog opgestart hebben, waarmee zij door te doen, hebben aangeleerd. En laat duidelijk zijn; dat doen ze vaak lang niet onverdienstelijk. Voor het gros geldt echter toch; geen papieren en dus geen vertrouwen. Vraag is vervolgens; wie schiet te kort? Moeten organisaties zelf ook niet wat doen aan het verbreden van hun horizon? Of kunnen zij hun koers niet beter afstemmen op het aanbod en daarmee lucht brengen in het opleidingstraject?
golfbeweging
Binnen het klantenportfolio van BrandPit zien wij de beweging langzaam maar zeker wel opkomen. De werkgever die zijn eigen talent kweekt. Daarmee worden de midden-management lagen in eerste instantie geworven op senior level (wat tegelijkertijd tegemoet komt aan de ambitie van de online marketing professional die al wat jaartjes rond loopt) en worden de disciplines binnen de online marketing kanalen gevuld met junioren die net zijn afgestudeerd.
Een bijkomend voordeel is dat daarmee de beweging van het weer insourcen van online marketing ook wordt gefaciliteerd. De kosten en de baten in evenwicht brengend.
Een note moet hier echter wel aangebracht worden: SEO/SEA, social media, content marketing; veel marketeers zien ze als aparte kanalen. En dat is niet zo gek. Want stuk voor stuk vergen ze veel specialistische kennis. Maar daaraan heeft de consument geen boodschap. Die bewandelt onbewust al die kanalen op zijn reis naar een uiteindelijke aankoop. Daarom is de heilige graal voor de online marketeer om de complete ‘customer journey’ langs al die ‘kanalen’ te beheersen.
Je zal als online marketeer moeten proberen om alle online marketing activiteiten te integreren met elkaar en met meer verkoopgerichte omgevingen als CRM en marketing automation tools moeten werken. Een schone taak voor de seniors om dit landschap te managen en flued op te leiden. Vloeibaar, in die zin dat ze over de grenzen van hun eigen discipline heen kunnen kijken.
Online marketeers doen er goed aan om te streven naar een integrale aanpak van alle online ‘kanalen’.
Nadenken over vraag en aanbod op de arbeidsmarkt versus de gewenste koers van de organisatie is een MUST. Nu!