onze klant is al een tijdje op zoek naar de transformatie­specialist

 

Het bleef lang stil in het hoofd… ‘transformatiespecialist’?

Nu komen er dagelijks nieuwe functietitels uit de lucht vallen. Het digitale- en tech domein ontwikkelt zo snel dat we van gekkigheid niet meer weten hoe de vogel heten moet, dus dan maar een nieuwe omschrijving. Waar het ingewikkeld wordt, is waar de titel geïnspireerd wordt op een deel van de rol of op een onderwerp wat ‘hot’ is. En waar we belanden in het niemandsland tussen de klok en de klepel.

de transformatiespecialist

Het hoofd doet zijn best hier een verhaal van te maken. Waar het mis gaat is de botsing met ons geloof dat transformeren een beweging is. Sterker nog; in de context van digital is het vaak de omschrijving die wordt gegeven aan het vermogen verandering te adopteren en je aan te passen aan de wensen van de klant in plaats van aan de grillen van fte’s, hiërarchische lijnen en budgetten. Transformeren is met die omschrijving een wenselijk onderdeel geworden van het DNA van organisaties. Sterker nog, van ons als individu.

Wat ik eigenlijk zeggen wil: je kan niet één persoon verantwoordelijk maken voor de transformatie van een hele organisatie. Daar is meer voor nodig…

specialist

Wat is daar dan voor nodig? In mijn optiek geen specialist. En ook geen individu.

Met het veranderen van een manier van werken en kijken, verander je een groter geheel. En heb je een brede kijk nodig. Dit is een organisatievraagstuk. En daar is het onderdeel ‘talent’ de stuwende kracht achter.

Sterker nog, als wij kijken naar wat binnen onze praktijk belangrijke trends zijn, zijn we in deze veranderlijke wereld steeds minder op zoek naar specialisten. Door technologische innovaties veranderen banen drastisch. En met een beroepsbevolking die niet per se een stijgende lijn laat zien, zal het tekort aan mensen blijven toenemen. Eén van de belangrijkste manieren om die spanning het hoofd te bieden is met een wat duffe naam: interne mobiliteit. Hoe onzekerder een economie, hoe mobieler en wendbaarder je wilt zijn als mens en als organisatie. Deze ontwikkelingen vragen ook om een andere kijk op werving.

Een visie die wij vanuit BrandPit al jaren verpakken in de belofte dat wij niet per se leveren wat je vraagt, maar altijd wat je nodig hebt: talent met overdraagbare vaardigheden. Wij pakken het Engels er in dit geval liever bij: transferable skills. BAM!

transferable skills

De meer rigide functie specifieke vaardigheden maken plaats voor werving met oog voor transferable skills. Klinkt lekker in het Engels, maar wat is dit? Een overdraagbare vaardigheid is een vaardigheid of expertise die in verschillende rollen kan worden gebruikt. Voorbeelden die tot de verbeelding spreken zijn: leervermogen, analytisch denken enz. Deze vaardigheden helpen jou om veel sneller en gemakkelijker een nieuwe en andere baan te vinden. Of iemand op een andere plek in de organisatie te laten landen.

Als je nu zou beginnen met het werven van mensen op basis van deze ‘overdraagbare vaardigheden’ (dus vaardigheden die je het vermogen geven om iets anders snel eigen te maken en dus ook van toepassing zijn op hele andere rollen) in plaats van taak specifieke vaardigheden, kan je als organisatie gebruik maken van een veel grotere pool van kandidaten. Bij BrandPit maken we ‘de pan graag van elastiek’ zodat er altijd meer mensen mee kunnen eten. Dat zegt precies wat je met deze visie op talent krijgt: je kan gebruik maken van veel bredere pool van talent.

Vanuit de gedachte welke vaardigheden er nodig zijn, worden de transferable skills in het middelpunt van werving gezet. En al kan je maar over één andere schutting dan je eigen specialisme kijken, een breder perspectief geeft zoveel energie, inzicht en vrijheid. En niet geheel onbelangrijk, deze manier van naar je talent kijken geeft ademruimte. Het is simpelweg geen doen om talent te blijven opleiden om de vaardigheidskloven van deze tijd op te vullen. Het gaat gewoon te snel. Daarnaast maak je het talent zelf ook ‘rijker’ door interne mobiliteit als ontwikkelvehikel in te zetten.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen. En is de specialist een fantastische aanwinst op onderdelen of in een bepaalde fase van een organisatie. Maar de transformatie specialist schaar ik hier niet onder. Ik ga mijn klant even bellen.

 

deel deze blog