digital en snijvlak functies
We hebben het al zo vaak gezien; de professional (d.d. voor 1980) die hopeloos om zich heen kijkt als het gaat om de nieuwste snufjes en tools binnen het digital vakgebied.
De professional die zijn sporen inmiddels aan het verdienen is, raakt uit balans bij het zoeken naar een nieuwe baan; vrijwillig of gedwongen. Want….”ik ben geen digital-specialist”. Maar dat hoeft ook niet.
digital evolutie
Kijk maar naar de evolutie van het marketing, het communicatie, het sales vak. Zelfs de IT disciplines. De Java ontwikkelaar en Drupal specialist waren niet op dag 1 gewenst. Welnee…. met de tijd komt de raad en dus ook het vermogen kennis te identificeren. Binnen IT hangt dat niet alleen af van een platform keuze, ook van de verdere architectuur en van budgetten; in- en outsourcen.
Als het om marketing gaat; kunnen we de huidige marketing activiteiten los zien van de nieuwe disciplines? Moet digital afzonderlijk worden ingericht of starten we vanuit een geïntegreerd idee waarbij we optimaal faciliteren in kennisdeling tussen specialisten?
Zo zijn er voor elk vakgebied voorbeelden te bedenken waaruit blijkt dat vernieuwing de enige constante is, voornamelijk in een evolutionair tempo. Ook digital is op die manier geen revolutie. Al jaren zien we hoe digital met gestaagde tred zijn intrede doet in de manier waarop we leven, denken en handelen. Dus ook in hoe we werken en er mee werken.
Wat moet je er dan alsnog mee als je uit de bouwjaren van om en nabij, laat staan voor, 1980 komt? Nou, niets! In ieder geval niet gaan najagen wat de huidige young guns kunnen. Dat is een verloren strijdt. Die hersenen werken anders, zij leggen verbanden terwijl wij met ogen knipperen en hebben een totaal ander adoptievermogen als het gaat om tooling en technologie. Laat maar…
Kijk liever naar hoe je vanuit je huidige ervaring kan leren sterker en beter te worden met behulp van de wondere wereld die digital heet. Sterker nog, er is een toenemend tekort aan professionals die juist die brug kunnen slaan. Hoe zorg je er voor dat een organisatie een vlekkeloze weg benadert door de digital evolutie heen? Wie zorgt ervoor dat het geen revolutie wordt, met alle gevolgen voor koers, medewerkers, assortiment, branding etc van dien?
digital snijvlak
De zogenaamde snijvlak functies bevinden zich binnen alle gelederen van de organisatie. Vanuit BrandPit gezien, met name op sales, marketing, techniek. Bestaande organisaties vervlechten zich met een nieuwe generatie. En de professionals die in Jip en Janneke taal die verandering en de noodzakelijke stappen kunnen begeleiden en duidelijk kunnen maken; zijn key! Met een juiste werving vind je deze mensen ook vanuit de andere kant. Voorbeeld is de marketing technologist. Hoe maak je de marketeer duidelijk waar de balans ligt tussen platformbeheersing en het ontwikkelen van tooling ten behoeve van innovatie slagkracht? De product owner, die steeds vaker vanuit marketing wordt geworven is een ander voorbeeld. En wat te denken van de marketingcommunicatie manager? Zij zijn de belichaming van de digitale transitie door campagne management, cross channel en met P&L verantwoordelijkheid in te voeren.
Het verschil tussen evolutie en revolutie is de factor tijd. En een manager die de taal van jaren spreekt!
voorbeelden van rollen op het snijvlak
Product owner e-commerce: snijvlak IT en e-commerce roadmap.
Channelmanager: hoe vervlecht je nieuwe touch points en distributiekanalen met de bestaande?
Partnership manager: cross channel, P&L verantwoordelijk en innovatie.
Op zoek naar al onze Digital Vacatures? Klik hier