content promotie plan
Dan heb je eindelijk content; bloed, zweet en tranen, compleet, en dan blijft de traffic alsnog achter wegen….Negen van de tien keer is er maar een ding aan de hand: de promotie van de content blijft achter wegen.
Natuurlijk is het creëren van goede content key, maar zoals met elke sleutel, moet het wel contact maken met minimaal een slot.
Het content promotie plan is daarom een net zo’n cruciaal onderdeel van het succes van je content strategie als de content zelf. Mensen struikelen niet zomaar over jouw blogs, posts en whitepapers. Die moet je ze brengen. Je moet ze begeleiden en triggeren via een post op social media, via een recommendation of via een advertentie.
Hiermee zijn de drie wegen naar Rome (jouw doelgroep vindt jou) helder: paid, owned, en earned social media. Laten we kijken hoe deze drie wegen samen naar hetzelfde eindpunt leiden en hoe je ze kan vangen in een content promotie plan.
owned social media
Traffic genereren via owned social media betekent dat je je eigen social media kanalen inzet om traffic naar je website te genereren (Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, etc.). Owned social media traffic geeft je toegang tot gratis traffic vanuit je social media volgers en stelt je in staat om een social media community te creëren van returning visitors.
Vanuit Owned social media traffic wordt je veel beter in staat gesteld te achterhalen wie je volgers zijn en waarmee zij geassocieerd en geïnspireerd willen worden. Met die informatie op zak en met het inrichten van een content kalender kan je op gestructureerde, goed getimede en consistente manier verder bouwen aan een hechte en loyale community die jouw content promoot.
earned social media
Als een person jouw content deelt en organisch terug linked naar je website (door een retweet, share, mention) verkrijg je “Earned social media. Eigenlijk komt het neer op het al oude “mond tot mond”. Zonder verdere banden of belangen te hebben met jou of je bedrijf, delen deze mensen vrijwillig jouw content middels hun eigen social media kanalen.
Eigenlijk is de Earned variant de beste social media traffic die je kan krijgen. Je krijgt deze traffic zonder daar zelf enige moeite voor te hoeven doen. Je bereikt daarnaast mensen zonder te betalen en zonder dat je ze zelf binnen bereik had. Niet geheel onbelangrijk is ook dat Google deze social media signalen meer dan waardeert.
Earned Social media traffic kan je verkrijgen door het creëren van content wat mensen willen delen en deze te promoten via kanalen als LinkedIn groepen, Google+ communities en door het bouwen van relaties met social media influencers.
paid social media
Paid social media, maakt gebruik van advertenties om traffic te generen. Kortom; er zit geld achter. Groot voordeel van deze vorm is dat je je publiek ontzettend goed kan targetten.
Betalen voor je social media traffic verzekert je van het feit dat het juiste publiek je op het juiste moment ziet. Analytics die onlosmakelijk aan deze vorm verbonden zijn, voorzien je van diepgaande inzichten over je doelgroep. Wat zijn hun interesses en drijfveren?
Paid social media traffic kan je inzetten door advertenties op Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en ga zo maar door. Elk kanaal heeft zijn advertentie mogelijkheden en richtlijnen, weet dus goed waarom je, wanneer welk kanaal inzet om je ROI te verzekeren.