a changing world: 3 digital marketing must-haves
Je vak, je beroep, dat wat je doet voor je brood; techniek en innovaties zorgen voor verandering van je dagelijkse werk en dus is niemand ooit uitgeleerd. Dat geldt niet alleen voor digital marketing rollen. Nu ben ik geen banketbakker of buschauffeur, dus ik heb geen idee hoe vaak nieuwe baktechnieken worden geïmplementeerd voor een nog scherpere foto-taart, of hoeveel moeite een buschauffeur heeft met de nieuwe volledig elektrisch aangedreven eco-bus, maar ook hier geldt: niks blijft hetzelfde.
In de wereld van digital marketing is verandering aan de orde van de dag. Met name op het gebied van (technische) kennis: nieuwe mogelijkheden in marketing automation, social media en andere platformen, SEA/SEM, SEO, et cetera. Things change.
Soms gaat dat een beetje sneller dan we van tevoren hadden kunnen bedenken. Zoals nu. De wereld lijkt zich rap te bewegen richting een nieuwe realiteit, en dat vraagt nog een beetje meer van je mensen. Dan zijn technische skills een nice to have, maar een bepaalde mentaliteit een must have.
drie digital marketing must-haves
Er zullen hier geen wereldschokkende uitlatingen worden gedaan; een digital marketeer hoeft zich niet ineens te ontwikkelen op het gebied van ‘gereedschap hanteren’ of een training ‘sensitiviteit’ te volgen. Maar daar waar ‘analytisch’ al enige tijd het toverwoord lijkt te zijn in marketingland, geloof ik dat in de huidige omstandigheden er een aantal competenties zijn die misschien wat meer aandacht verdienen.
1. flexibiliteit
Ben je ervan overtuigd dat je koste wat kost moet vasthouden aan de strategie die is opgesteld in Q4 van 2019? We’ve got news for you: geen goed idee. Ja, het is belangrijk om een strategie te bepalen en deze vervolgens ook te volgen. De sales- en marketingstrategie komt voort uit eerdere ervaringen, trends, SWOTS, nieuwe doelstellingen. Die strategie is waarschijnlijk (hopelijk) op basis van de juiste aannames bepaald. De aannames van dát moment. Hoe weinig we ook echt lijken te weten van Covid-19 en de gevolgen op langere termijn, we weten wél dat niet alles meer vanzelfsprekend is en dat we de aannames van vóór de crisis beter kunnen laten varen.
Dus: loslaten en kijken naar het nu, en wat het nu betekent voor later. In gesprek gaan met je klant: hoe is zijn of haar wereld veranderd? Wat betekent dat voor ons product nu en wat verandert dat voor ons product op de langere termijn? Wat zijn realistische nieuwe targets? Zijn die targets gebaseerd op de juiste variabelen (bijv. behoud versus new business)?
2. leergierigheid
Bij verandering hoort vaak ook: nieuwe dingen leren. Dan heb ik het niet over het bouwen van ingewikkelde e-mail flows in je nieuw geïntegreerde marketing automation omgeving, of alle mogelijkheden van nieuwe APIs die je leven als digital marketeer leuker, sneller, techie-er maken. Nee, ik hoor andere dingen van collega-marketeers.
Daar waar dat nog niet werd gedaan, worden er nu bijvoorbeeld webinars georganiseerd en gepresenteerd, podcasts gecreëerd en virtuele round-tables gehost. Omdat de klant heeft aangeven daar NU behoefte aan te hebben. En goed voorbereid de nieuwe toekomt ingaan betekent onder meer je SEO onder de loep nemen. Voor vele meer generalistische digital marketeers betekent dat toch een behoorlijke opfriscursus. En bloggen, veel bloggen. Al deze dingen zijn niet wereldschokkend, maar wel waardevol en veel nieuwe skills voor de betreffende marketeer (ooit een round-table gehost op afstand? Ik niet).
Zoals ik eerder aangaf, in de wereld van digital marketing is verandering aan de orde van de dag, dus we zullen aan de bak moeten.
3. creativiteit
Het kan aan mij liggen, maar het valt mij op dat de competentie ‘creativiteit’ niet vaak meer terug te vinden is in digital marketing functieprofielen. Deze lijkt te zijn verdrongen door ‘analytisch’, ‘data-gedreven’ en ‘projectmanagement skills’. Ik zeg niet dat deze competenties er nu ineens niet meer toe doen binnen digital marketing, maar good old creativiteit is op momenten dat we plotseling alles wat we kennen moeten laten vallen om ons te richten op het nieuwe toch wel een handige eigenschap.
Out of the box denken, verder kunnen kijken dan dat wat je al deed. Even geen afleiding, maar een wisseling van omgeving door het thuiswerken helpt daarbij een fijn handje.
Marketingafdelingen die snel kunnen schakelen en met compleet nieuwe oplossingen komen waardoor ze hun klanten toch kunnen blijven bedienen, initiatieven die niet alleen de huidige klantengroep bedienen, maar tegelijkertijd zich inzetten voor groepen die het nu bijvoorbeeld moeilijker hebben: daar zit creatieve denkkracht achter. Het toont flexibiliteit en leergierigheid. En deze organisaties zijn uiteindelijk de winnaars.
Interesse om een keer met ons te sparren over hoe deze ‘winning’ oplossingen met de juiste mensen werkelijkheid worden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, leuk om mee te mogen denken!