Amsterdam Data Academy stoomt de dataspecialisten van morgen klaar

 

Steeds meer organisaties willen datagedreven werken. Maar daar zijn goede dataspecialisten voor nodig en die zijn schaars, weten we bij BrandPit uit ervaring. Olivier van Hees van de Amsterdam Data Academy bedacht een oplossing en maakt data & analytics toegankelijk voor iedereen.

Het komt regelmatig voor dat grote organisaties de beste studenten van Nederland invliegen om complexe dataproblemen op te lossen. Olivier van Hees zag het en dacht: “Is het niet veel interessanter om medewerkers met data te leren werken in plaats van een data-eliteclub in te huren voor een project – dat vervolgens niet beklijft nadat de externen uitvliegen?” Zijn stokpaardje werd een bedrijf. Met de Amsterdam Data Academy stoomt hij razendsnel de dataspecialisten van morgen klaar. BrandPit sprak Olivier over het belang voor organisaties om dataspecialisten intern op te leiden.

Hoe komt het dat lang niet alle organisaties in dataprojecten investeren?

“Wanneer een marketeer kan kiezen tussen 10.000 euro investeren in een dataproject en 10.000 euro in een advertentie, dan zijn ze eerder geneigd te kiezen voor het laatste. Data is in tegenstelling tot een advertentie geen quick win. Toch vindt er een kentering plaats: organisaties zien dat concurrenten ook steeds meer in data investeren niemand wil achterlopen. Deze organisaties halen expertise in huis en leiden eigen teams op. Dat laatste heeft een vlucht genomen toen de hand op de knip moest tijdens de coronaperiode.”

En dat terwijl data al een behoorlijke tijd hot topic is.

“Waar je vroeger zag dat het data dossier onderdeel was van een kleine afdeling nerds, zie je nu dat data verweven zit in alle haarvaten van een organisatie. Dit vraagt dat iedereen in de organisatie hierover mee moet kunnen praten, tot de directie aan toe. En daarvoor is specifieke kennis nodig.”

Kan iedereen met dataspecialist worden?

“In principe wel. Voor onze opleidingen is ervaring met programmeren niet nodig, net als een talent voor wiskunde of een hoog IQ. Het rekenwerk laten we aan de software over en je kunt Data Science zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil. De zij-instromers die ik bij Amsterdam Data Academy tegenkom, komen bijvoorbeeld uit de zorg, de horeca en marketing. Wanneer je mensen uit de horeca over data gaat laten nadenken krijg je een heel interessant profiel, omdat zij gewend zijn klantgericht te denken. Dit is een welkome toevoeging voor mogelijke opdrachtgevers, maar ook wanneer je klant interacties ontwerpt.”

Toch is een data-opleiding voor organisaties nog best een investering.

“Dat hoeft niet. Door de unieke blended learning aanpak van Amsterdam Data Academy leer je maximaal in minimale tijd – slechts een paar uur per week. Zo’n opleiding hoeft niet kostbaar te zijn: sinds 1 maart heeft de overheid het STAP-budget in het leven geroepen. Met STAP ontvangt een werknemer 1000 euro per jaar aan opleidingsbudget die ingezet mag worden bij aangesloten opleiders. Wij zijn zo’n aangesloten opleider. Omdat een aantal opleidingen bij de Amsterdam Data Academy slechts 995 kost, kun je nu gratis een opleiding in Python of PowerBI volgen.”

Olivier van Hees – Data Academy Amsterdam

DATA & ANALYTICS BOOTCAMP | 4 oktober 2022

Bij BrandPit vinden we het belangrijk om samen te groeien met onze opdrachtgevers en kandidaten. Daarom zijn we een partnership aangegaan met Amsterdam Data Academy om jou en/of je medewerkers te helpen om verder te ontwikkelen op gebied van data. 

Op 4 oktober start de Data & Analytics bootcamp van Amsterdam Data Academy powered by BrandPit. Deze bootcamp is speciaal ontwikkeld voor marketeers die meer uit hun data willen halen. Tijdens de bootcamp doorloop je alle vakgebieden van data & analytics: zoals statistiek, analytics en het bouwen van dashboards. Het programma wordt voltooid met een praktijkopdracht. Deze opdracht kun je bij je huidige werk-/opdrachtgever doen, bij een van de bedrijven die aangesloten zijn bij Amsterdam Data Academy of BrandPit.

De opleiding is in het Engels, duurt 12 weken en heeft een studiebelasting van 4 à 8 uur per week. De kosten van deze opleiding bedragen €2495,-. Deze kosten zijn inclusief toegang tot de online leeromgeving, 12 online colleges en persoonlijke begeleiding bij je case. Omdat Amsterdam Academy een officiële (CRKBO) opleider is, betaal je geen BTW en je krijgt bij goed gevolg een officieel certificaat. Per 1 september start een nieuwe STAP ronde. Heb je je voor die tijd aangemeld? Dan kun je ook nog jouw STAP budget inzetten.

 

Meer weten over de Data & Analytics Bootcamp? Bekijk hier alle informatie.

deel deze blog