Als Manager E-commerce & Marketing speel je een sleutelrol in het succes van de hele organisatie. De online kanalen zijn namelijk voor het overgrote deel verantwoordelijk voor onze omzet en dus is het digital first. We gaan heel binnenkort een nieuwe propositie lanceren, die jij online handen en voeten mag geven. Jij bepaalt de e-commerce & marketing koers en bent verantwoordelijk voor de commerciële resultaten samen met jouw team van 5fte. We willen in de toekomst meer specialisme inhouse halen, dus aan jou de taak om dit team verder uit te bouwen. Er is dus genoeg te doen! We zoeken jou als onze nieuwe Manager E-commerce & Marketing als je jezelf hierin herkent.

manager e-commerce & marketing

Je bent van nature een leider, strategisch en commercieel sterk. Je bent analytisch en in staat om snel een visie te vormen en deze te vertalen naar een concrete aanpak. Samen met jouw team zorg jij ervoor dat de organisatie ambities worden uitgevoerd en worden omgezet naar winstgevendheid en continuïteit voor de lange termijn. Met jouw energie en dynamiek enthousiasmeer je collega’s en stimuleer je hen tot het leveren van High Performance. Daar waar nodig, schuw je niet om lastige besluiten te nemen. Dit doe je in het belang van de strategie en het resultaat. Je daagt jezelf en je team uit om succesvol te zijn en resultaat te halen.

verantwoordelijkheden

In deze functie ben je verantwoordelijk voor alle E-commerce & marketing activiteiten binnen de organisatie. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en bewaken van de E-commerce en Marketing strategieën, zowel in B2C als B2B. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het opstellen en behalen van de jaarplannen en het uitwerken van de bijpassende businessplannen. Jij zorgt voor de aansturing en strategische invulling van de E-commerce en Marketing afdeling, welke binnen de gestelde begroting past qua samenstelling waarbij alle werkzaamheden en taakverantwoordelijkheden zijn afgedekt.

Je valt onder de Director Marketing & E-commerce en werkt nauw samen met het sales team Zakelijk en het Campus team.

  • E-Commerce & Online marketing strategie uitzetten voor alle kanalen in samenspraak met de Salesmanager Zakelijk & Projecten, de online marketeer en de Businessmanager Campusshop.
  • Hiërarchische aansturing en doorontwikkeling E-commerce & marketing team
  • Je bent verantwoordelijk voor het behalen van de gestelde omzettargets van alle online activiteiten binnen de organisatie. Hieronder vallen de online weblabels. Daarnaast kunnen andere labels worden toegevoegd.
  • Je bent verantwoordelijk voor het behalen van de gestelde kostentargets van de online en offline activiteiten. Hieronder vallen de verkoopkosten zoals Marketing kosten, Personeelskosten, Verzendkosten, Transactiekosten en andere kosten zoals beschreven in het jaarplan.
  • Je bent verantwoordelijk voor het (mede)opstellen van het jaarplan en het realiseren hiervan. Dit doe je door wekelijks te spiegelen met de Business Controller die de cijfers valideert.
  • Je hebt een adviserende rol richting directie.
  • Marketing- & Brandpropositie van alle merken binnen KBV B.V: Ontwikkeling van alle upstream en downstream marketing campagnes.
  • Verantwoordelijk voor de kosten en baten van het marketingbudget. Hiervoor maak je jaarlijks een Marketingbegroting waarbij er in samenspraak met de Business controller wekelijks overleg plaats vindt en dient er maandelijks gerapporteerd te worden aan de Algemeen Directeur over de voortgang.
  • Samen met Hoofdinkoop worden de additionele Marketing vergoedingen bepaald en wordt er samen met de Hoofd Product Manager een begroting gemaakt waarmee de Product Managers bij de leveranciers marketinggelden kunnen ophalen.
  • Begroting en toekenning van het marketingbudget ligt bij de Manager E-commerce & Marketing. In overleg kennen de Brandmanager, Salesmanager en Business Manager CampusShop eventuele marketing uitgaven toe aan hun activiteiten. Hierbij is de doelstelling altijd een maximaal rendement binnen het beschikbare budget.
  • Inspanning intern wordt begroot naar het marketingopbrengst aandeel van het desbetreffende onderdeel (omzet verdelen t.o.v. marketingopbrengst, kosten per maandverdelen) eventuele meerkosten op verzoek van de desbetreffende organisatie worden doorbelast.
  • Klantervaring: Je bent verantwoordelijk voor de online en offline klantervaring, Customer Journey en de klanttevredenheidsscore.

de kandidaat

  • HBO/WO denkniveau
  • Ondernemend karakter en commercieel ingesteld
  • Uitstekende communicatie skills
  • Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal
  • Sterk analytisch vermogen
  • Pragmatisch
  • Zelfstandig en gestructureerd
  • Teamplayer
  • Flexibel

Je hebt verder aantoonbare ervaring als E-commerce & Marketing Manager. Als dat bij een Retailer was is dat een dikke pre. Daarnaast breng je aantoonbare ervaring als leidinggevende met je mee. Je hebt affiniteit voor producten en technologie in marketing zoals IceCat, Channable en Google Analytics. Met jouw strategische blik en ervaring weet je de afdeling naar een hoger niveau te tillen.