Game on! Het spelen van ‘n computergame is bij BrandPit nu een onderdeel van het recruitment- en selectieproces. Zo brengen wij de juiste mensen bij elkaar en wordt diversiteit & inclusiviteit bij onze opdrachtgevers bereikt. Want met een divers team, dat bestaat uit personen met verschillende achtergronden én eigenschappen, worden de grootste successen behaald. Klinkt bekend en logisch, toch? We leggen het verder uit.
Dag vooroordelen!
Door gebruik te maken van game-based assessments, een slimme mix van wetenschap en technologie, zijn we de vooroordelen tijdens het recruitment-proces te slim af. Die vooroordelen zijn er nu eenmaal. Altijd én over alles. Dat is niet erg, zo zit het brein in elkaar. Maar door die altijd aanwezige vooroordelen zit wel, voordat je het weet, weer een kandidaat, waar het zo goed mee klikt, in het team, tussen alle andere nagenoeg identieke soortgenoten. Terwijl de CV van de wat ‘andere’ kandidaat, met de beste skills & persoonlijkheid voor de job, over het hoofd is gezien. Door die vooroordelen, ongeacht alle goede bedoelingen, wordt niet de nodige diversiteit bereikt. Dat bereik je wél wanneer het recruitment en selectieproces onbevooroordeeld wordt. Of wel ‘unbiased’ is. Dat klinkt bijna net zo ingewikkeld als ‘in het moment zijn’, maar ‘unbiased zijn’ is met de nodige bewustwording goed te doen.
Unbiased
Recruitment wordt namelijk meer objectief wanneer het gaat op basis van criteria, die hélemaal niets te maken hebben met leeftijd, gender, afkomst, geaardheid of uiterlijk. Ook ervaring en opleiding kunnen daarbij geschaard worden. Ze zijn van ondergeschikt belang. Er is immers nog nooit iemand ontslagen om ‘n vorige baan. Laat staan om het behalen van ‘n hbo-diploma. Het gaat om de persoonlijkheid. Wie is iemand? Hoe is het gedrag? Wat zijn de skills?
En daar zit de crux. Dat kan je namelijk allemaal objectief en gericht meten. En wel tijdens het spelen van een game. De speelresultaten geven overduidelijk aan of dat iemand een teamplayer is of liever voor zichzelf gaat. Hoe er met veranderingen omgegaan wordt en of er liever snel of zorgvuldig gewerkt wordt. Tegelijkertijd geven de resultaten een inzicht in passende taken, sterktes en de uitdagingen. Leerzaam voor alle partijen. Lekker efficiënt ook. Het spel is kort en bondig en je weet direct wat je moet weten. En het is eerlijk. Sociaal of cultureel wenselijk gedrag kan thuisblijven. Krijgt totaal geen kans. Daarbij is het spelen van de game ook nog eens leuk om te doen. Zelfs wanneer je nog nooit een Nintendo Switch of PlayStation in je hand hebt gehad. Voorbereiding is niet nodig.
Samenwerking met Equalture
Wij weten als geen ander hoe bevooroordeeld naar CV’s wordt gekeken. Daarom werkt BrandPit samen met het bedrijf Equalture en zet de games in voor de profielen van Product Owner, E-Commerce lead/specialist, Online Marketing Professional en Marketing Professional. We doen dit aan het begin van de procedure. Alles op basis van specifieke objectieve eisen. De games en de resultaten worden continue wetenschappelijk getoetst en zijn verantwoord. Of wel, er worden tegenwoordig heel ‘unbiased’ serieuze spelletjes gespeeld bij BrandPit.
Meer weten over Equalture? Bekijk hier de site.