de toekomst van ux is … ?
Zoals een biertje pas echt lekker is als het koud is, zo heeft de huidige digitale wereld UX nodig. Dit zorgt er namelijk voor dat je de digitale beleving optimaal kan presenteren, begeleiden en tot leven brengen. Kijk maar naar de Apple-fans die elke keer urenlang in de rij staan voor de nieuwste iPhone, omdat het apparaat zo intuïtief werkt. Maar tegenwoordig neemt UX grote sprongen vooruit en gaat steeds verder lijken op Internet of Things. Kijk naar de enorme populariteit van wearables en de mogelijkheden die deze technologie biedt.
Toch is de inzet of het gebruik ervan nog steeds redelijk eenzijdig. Door gps weet je telefoon waar je je bevindt en kan het de weersvoorspelling laten zien, maar je apparaat weet niet waarom je daar bent en wat je echt wilt weten. Maar de toekomst staat al voor de deur.
de toekomst van ux is dynamisch
Als je op een nieuwe website of webshop komt en je weet niet precies waar je heen wilt of moet, ga je op onderzoek uit. Je beweegt je muis over verschillende buttons en, als het goed is, verschijnt er een kader met meer informatie over waar een klik op die button je heen brengt. Dit is een goed doordachte UX; voordat jij gefrustreerd raakt en de website verlaat, reageert de website op jouw vraag. De UX-designer heeft gezien dat zich hier een mogelijk struikelblok bevindt en heeft die drempel verlaagd of misschien zelfs weggenomen. Een soort service van de zaak!
Met het groeiende aantal apparaten dat met elkaar verbonden raakt, is een goede UX niet alleen verstandig, maar ook noodzakelijk. Om dit in te kunnen richten moet de toekomst van UX dynamisch zijn en continu worden verbeterd. Zeker wanneer de online en offline wereld steeds verder met elkaar verweven raken, moet duidelijk zijn waar men aan toe is. Nu is niet alleen UX van belang in deze vooruitgang, ook UI, CX en Usability zijn van vitaal belang. Het verschil tussen de vier termen kunnen duidelijk onderscheiden worden:
- UI is de User Interface. Dit is wat de gebruiker daadwerkelijk ziet. Onder UI vallen alle punten waarop een gebruiker een interactie kan plegen met een website.
- Usability houdt rekening met het gemak waarmee een actie kan worden uitgevoerd. Doet een button wat verwacht wordt of komt de gebruiker voor verrassingen te staan?
- De UX is het algemene gevoel wat een gebruiker krijgt van browsen op een website. UI en Usability spelen hier een grote factor in.
- CX gaat nog verder dan UX en beschrijft de ervaring die een klant heeft, ook buiten de online kanalen om. UX kan hier zeker een grote rol in spelen.
Kijk hoe alle elementen samenkomen bij het hifisysteem van Sonos. Deze werkt via Bluetooth op je apparaat en kan per zone in je huis anders ingericht worden. Dit betekent dat wanneer jij thuiskomt en een bepaald nummer wilt horen, dat de muziek met je meebeweegt door de gang, woonkamer, keuken en slaapkamer. Geheel automatisch, zonder dat jij dit elke keer hoeft aan te geven. Een goede UI is van vitaal belang om het te kunnen laten werken, maar de Usability is van even groot belang om de verschillende zones in te kunnen richten. Uiteindelijk spreek je van een goede UX wanneer je van de ene ruimte naar de andere gaat en het systeem doet wat je hebt ingesteld. Wanneer ook bijvoorbeeld de klantenservice goede hulp biedt wanneer je vragen hebt, kan je spreken van een positieve CX.
de toekomst van ux is intuïtief
Elke handeling die je doet je met een apparaat wordt geregistreerd. Maar bedenk eens wat de mogelijkheden zijn wanneer die data slim gemaakt wordt en betekenisvolle suggesties kan doen. Wanneer jij in de ochtend opstaat je hebt elke dag exact dezelfde routine, wat zouden je apparaten makkelijker kunnen maken voor je? Als je na het wakker worden als eerste je agenda bekijkt, kan je telefoon een samenvatting geven van je afspraken. Check je daarna Facebook, krijg je meteen de leukste updates van je vrienden te zien. Moet je even lachen om een kattenfilmpje om wakker te worden? Dit is een compilatie van de leukste van de afgelopen 24 uur. Elke dag dat je bevestigend (of afwijzend) reageert op de suggesties, zal je apparaat hiervan leren en het aanbod automatisch verbeteren. Dit voorbeeld kunnen we scharen onder IxD, Interaction Design. Door interactie te plegen met de voorgestelde opties, leert je apparaat hiervan wordt deze slimmer. Ook IxD is een onderdeel van UX en oefent met steeds slimmer wordende apparaten een grote invloed uit op UX.
de toekomst van ux is persoonlijk
Vooralsnog zijn websites en zoekresultaten heel erg algemeen, zonder rekening te houden met jouw persoonlijke voorkeuren. Als jij gaat Googlen op ‘leuk uitje voor verjaardag’, zal je snel uitkomen op een restaurant of bar bij je in de buurt. Hiermee krijg je geen antwoord op je vraag, maar wordt je slechts een beperkte set met keuzemogelijkheden aangeboden. Maar wat als Google weet dat jij elke dinsdagavond een schildercursus volgt en continu op zoek bent naar ideeën op Pinterest, zal hij je eerder doorverwijzen naar een creatief centrum. Dit soort gepersonaliseerde resultaten geven je een veel betere UX en zal je online ervaring beter en gerichter maken.
de toekomst van ux is ook een beetje eng
Als je wilt dat je telefoon of andere apparaten op een dergelijk persoonlijk niveau suggesties kunnen doen, zal je heel vrij moeten zijn met je privacygegevens. Alles moet aan elkaar gekoppeld worden en al je interacties op een bepaald moment moet geanalyseerd kunnen worden. De hamvraag waar ieder voor zich antwoord op moet geven is: Hoeveel privacy ben je bereid om op te geven voor een dynamische, intuïtieve en persoonlijke UX? En in hoeverre verandert je antwoord wanneer de verzamelde data anoniem is gemaakt?
de toekomst van ux is heel dichtbij
In de toekomst zal elke interactie met een online medium een persoonlijk filter krijgen. De inhoud blijft veelal hetzelfde, maar de getoonde advertentie en content zullen nog beter aansluiten op je behoeftes (dus geen retargetting wanneer je het product al hebt aangeschaft) en de suggesties voor interessante artikelen of producten zullen aansluiten op je hele online en offline gedrag.
de toekomst van ux is BrandPit
Ben jij op zoek naar een slimme UX designer voor wie de toekomst vandaag al is? Die weet waar de bezoekers van je website of webshop tegenaan lopen en hoe dit verbeterd kan worden? Die met slimme aanpassingen een grotere conversie kan realiseren? Of heb je de ambitie om juist zelf deze UX-professional te worden?
Hoe dan ook: het wordt hoog tijd om contact op te nemen met BrandPit. Wij kennen de professionals die jouw UX het extra zetje geven om je conversie te laten stijgen. Of we laten zien hoe jij de beste UX-designer wordt en bieden jou de mooiste werkgevers. Wanneer zien we je?