9 misverstanden in social media management

Toen ongeveer 10 jaar geleden de belangrijkste social media kanalen het licht zagen, werd er met veel scepsis gereageerd door marketeers. Deze nieuwe technologieën waren slechts een grappige toepassing die amper ingezet kan worden voor zakelijke doeleinden; gimmicks. Inmiddels is social media niet meer weg te denken uit de marketing mix, maar blijft het een vreemde eend in de bijt. Naast de vele blunders die gemaakt kunnen worden, zijn er nog een aantal misvattingen over hoe social media ingezet moet worden. Dus deze helderen we graag even op.

het aantal volgers is je belangrijkste indicator van succes

Omdat de ROI van social media niet makkelijk te meten is, lijkt het logisch om te kijken naar het aantal volgers. Maar zoals bij vrijwel alles in het leven: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Maar het aantal volgers is niet interessant wanneer deze mensen niet in je doelgroep vallen. Daarom is het niet verstandig om de groei van het aantal volgers als strategisch doel in te zetten. In plaats daarvan, zorg ervoor dat je een betere interactie met je volgers krijgt en ze meer betrokken laat raken met je merk. Dit kost je veel tijd en energie, maar je zal zien dat de waardering van je volgers voor je merk zal stijgen. Bekijk ook goed welke tooling je kan inzetten om de bijdrage van social media aan de commerciële of brand funnel te meten. Dat deze metric geen verstandige is om als strategisch doel in te zetten, betekent niet dat je helemaal niets hoeft te meten.

betaald adverteren is de enige manier om zichtbaarheid te vergroten

Het klopt dat de organische zichtbaarheid van bedrijven dalende is op social media, maar dat betekent niet dat het geheel verdwenen is. Of dat de enige manier om zichtbaar te zijn via betaalde advertenties is. Sterker nog, wanneer je inzet op kwalitatief sterke inhoud, zal je op een natuurlijke manier de zichtbaarheid vergroten. Schroef de frequentie van je aantal posts naar beneden en de inhoudelijke kwaliteit omhoog. Zo zijn volgers sneller geneigd om je post te delen of te ‘liken’ en vergroot je op een organische manier je zichtbaarheid. Bijkomend voordeel: nu staan er inhoudelijk sterke posts op je tijdlijn, waardoor je sneller gezien wordt als autoriteit op jouw vakgebied.

hoe meer platforms, hoe beter

Het lijkt wel een terugkerend thema te worden: ga voor kwaliteit boven kwantiteit. Wanneer een nieuw social media kanaal actief wordt, betekent dat niet dat jij erop aanwezig moet zijn. Laat vooral de doelgroep, jouw type bedrijf en je content leidend zijn voor het kanaal waarop je zichtbaar wilt zijn. Dus wanneer je trapliften verkoopt en jouw voornaamste doelgroep de senioren zijn, hoef je geen energie te stoppen in Snapchat. Weten welk kanaal wel perfect is voor jouw merk? Deze handige infographic laat het gebruik van de verschillende kanalen zien per doelgroep.

Daarnaast is het goed om wat dieper te kijken naar de doelgroep die je wilt bereiken. Een bijzonder groot deel van de wereldbevolking bestaat uit millennials en zij gaan fundamenteel anders om met social media dan oudere generaties. Ze besteden gemiddeld 3,2 uur per dag door op hun smartphone en gebruiken daarop vooral WhatsApp en Facebook. Bij oudere generaties staat juist Facebook met stip bovenaan. Als je de millennials wilt bereiken, overweeg zakelijk WhatsApp. Zo maak je de drempel zo klein mogelijk en voelen ze zich dichter bij je merk staan dan via een Facebook-post.

posts moeten zoveel mogelijk geautomatiseerd worden

Het klopt dat een aantal onderdelen van online marketing profijt hebben van automatisering. Denk aan programmatic marketing waarbij geen mensenhanden meer nodig zijn. Maar social media marketing is hier geen voorbeeld van. Het kan natuurlijk handig zijn om delen van een campagne te automatiseren via programma’s als Hootsuite, maar niet alles. De kern van social media is dat het sociaal is en juist dat aspect gaat verloren wanneer computers alles overnemen. Je volgers gaan merken wanneer posts niet door een persoon zijn geschreven en verliezen interesse in je merk. Zodra je social uit de social media haalt, zal dit negatieve gevolgen hebben voor al je online uitingen. Met als heftigste voorbeeld de Chatbot van Twitter. Geprogrammeerd om te leren van de omgeving en zelfstandig tweets te plaatsen. Klinkt als een interessant experiment, maar ‘Tay’ werd binnen 24 offline gehaald na een aantal racistische, holocaust-ontkennende en tot-genocide-aansporende tweets.

door hashtags wordt alles beter

De hashtag, bij de bevolking boven de 25 ook wel ‘het hekje’ genoemd, heeft een opleving gekregen dankzij Twitter. Door een # te plaatsen voor een kernwoord, kunnen gebruikers van dat platform alle posts vinden die te maken hebben met dat onderwerp. Klinkt handig en dat is het in feite ook, maar er wordt veel misbruik van gemaakt. Het wordt vooral irritant bevonden wanneer er veel hashtags in een post staan die heel veel op elkaar lijken of juist niets met elkaar te maken hebben. Ook worden soms hele zinnen ‘gehashtagd’ en onzinnige uitingen. Houd hashtags dus zakelijk, relevant en kort.

traffic is het ultieme doel

Net zoals het aantal volgers geen goede indicator is van een goede social media strategie, is ook het meten van traffic naar je website dat evenmin. Aangezien je niet precies weet waarom iemand doorklikt naar je website, mag het verhogen van dit aantal geen doel op zich zijn. Pas wanneer je conversie hier daadwerkelijk door stijgt, kan het een uitkomst zijn. Wederom: belangrijker is om toegevoegde waarde te leveren waardoor volgers uit eigen beweging je producten opzoeken.

social media is gratis

Klopt tot op zekere hoogte: het kost je geen geld om een account aan te maken op de verschillende kanalen. Maar zolang het credo ‘tijd is geld’ bestaat, zal social media nooit echt gratis zijn. Het kost namelijk heel veel tijd en energie om een goede social media strategie op te bouwen en te onderhouden. Wanneer je niet bereid bent om deze investering te doen, zal het zich nooit gaan terugbetalen.

goede content verkoopt zichzelf

Was het maar zo makkelijk. In de basis is het hele internet gebouwd op dit principe, maar het is ontzettend moeilijk om kwaliteit te vinden in het hedendaagse bos van middelmatigheid. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw kwalitatief sterke content wel de zichtbaarheid krijgt die het verdient? Door creatief te zijn. Zoek de interactie op met je volgers, zoek nieuwe kanalen die daadwerkelijk waarde toevoegen en benader mensen die mogelijk interesse hebben in jouw product. Zo maak je jezelf zichtbaar en lever je kwaliteit aan de goede doelgroep.

social media is een aparte tak van sport

Het is waar dat grote bedrijven een social media afdeling hebben die berichten posten, interacteren met klanten en vooral klachten afhandelen. Kijk bijvoorbeeld naar het geval van Fernando Ricksen. Een medewerker van KLM heeft hem geweigerd in een vlucht van Valencia naar Amsterdam waar veel verontwaardiging over ontstond. Uiteindelijk werd het probleem via Twitter opgelost. Maar deze social media afdeling zou nooit gescheiden mogen bestaan van de rest van het bedrijf. Omdat de social media vaak het visitekaartje van een organisatie is, en dus voor een deel het externe beeld van het bedrijf bepaalt, is iedereen hierbij betrokken. Op z’n minst moet de samenwerking met de andere marketeers opgezocht worden om de volledige strategie vorm te geven.

Social media management is een moeilijk onderdeel van de online marketing, maar wel erg belangrijk. Het bepaalt het beeld wat volgers van je bedrijf hebben en kan waarde toevoegen. Omdat het moeilijk is om ROI te meten op slechts een onderdeel, kan het gezien worden als zonde van de tijd en een investering die zich niet lijkt terug te betalen. Maar wanneer komt het punt waarop het bepalen van een strategie en hier mensen op te zetten een must wordt? En hoe verhoudt dit zich ten opzichte van je overige marketeers? Maak vrijblijvend een afspraak met BrandPit om te sparren over deze en andere vraagstukken met betrekking tot je online marketing.

deel deze blog