digital marketing en de trends in de reiswereld
De reisindustrie was een van de eerste sectoren die de ‘digital first’ strategie hebben omarmd. Waarom zou je naar een fysiek reisbureau gaan wanneer je vanuit je luie stoel een groter aanbod hebt en verschillende aanbieders kan vergelijken? Door deze trend zijn er enerzijds grote verliezers geweest (denk aan OAD), maar hebben aanbieders als TUI juist hun aandeel flink kunnen vergroten. Verwacht wordt dat in ieder geval de komende 10 jaar de groei van 3,8% per jaar blijft bestaan, waardoor de reisindustrie tot ongekende hoogte zal stijgen. En digital zal hier een grote rol in spelen.
reizigers willen ervaringen
Vooral de Millennials hechten veel waarde aan belevingen en ervaringen en minder aan materiële zaken. Laat dit nu juist de doelgroep zijn die graag reist en bereid is daar geld aan uit te geven. 85% van de ondervraagden in een onderzoek door American Express geeft aan een reis te zien als een investering. Een investering in jezelf om nieuwe ervaringen op te doen en meer te zien van de wereld.
de invloed van social media
Als je geen foto’s van je indrukwekkende reis op Facebook zet, had je net zo goed niet kunnen gaan. Social media beïnvloedt niet alleen het jaloerse gevoel van de thuisblijvers, maar 52% van de respondenten geeft aan dat een bepaald bericht op social media (van ofwel de reisorganisatie zelf, het land van bestemming of van een van je connecties) reden is geweest om wijzigingen aan te brengen in een geplande reis.
recensies zijn de sleutel
Waar hecht jij meer waarde aan? Een reisorganisatie die een bestemming aanprijst of recensies van jouw leeftijdsgenoten? 92% van de respondenten in een onderzoek door TripAdvisor geeft aan dat recensies essentieel zijn in het boeken van een reis. Voor hotels en appartementen complexen wordt het dus steeds belangrijker om je bezoekers daadwerkelijk tevreden te houden en net dat stapje harder te lopen in plaats van er een peperdure digital marketingcampagne tegenaan te gooien.
personaliseren met big data
We zagen al dat reizigers op zoek zijn naar ervaringen, maar men verwacht ook dat deze gepersonaliseerd worden. Alleen dan heeft de ervaring de impact die verwacht wordt. Dankzij Big Data zijn de mogelijkheden eindeloos en kunnen complete reizen worden uitgestippeld inclusief restaurants die passen bij de smaak en budget van de reizigers. Daarom vindt 83% van de Millennials het geen enkel probleem dat er digital data wordt verzameld.
virtual reality
Jarenlang was VR nog een utopie, maar de technologie is inmiddels zo volwassen dat het steeds dichterbij komt. Veelal in de game-industrie buitelen de aanbieders en mogelijkheden nu over elkaar heen, maar ook in de reisbranche zijn de mogelijkheden eindeloos. Zijn de beloofde parelwitte stranden wel zo wit en heeft je kamer inderdaad uitzicht op zee? Zet je VR-bril op, maak een rondje en je weet zeker dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
De competitie in deze branche is bijzonder groot en de snelheid waarmee aanbieders kunnen aanpassen aan de digitale veranderingen zal doorslaggevend zijn in grote winsten maken of buiten de boot vallen.