digital marketing carrière

Algemene adviezen over hoe je de perfecte sollicitatie voorbereidt, zijn overal te lezen. Maar hoe maak je je die eigen? En welke zijn van belang voor een carrière binnen Digital Marketing? Eigenlijk kan je dit alleen maar weten door kennis en ervaring op te doen. Want uiteindelijk komt het toch neer op doen, proberen, weer opnieuw en dan beter. Maar wie heeft daar ruimte en tijd voor als het er echt om gaat?

Wij nemen je mee in wat wij belangrijk vinden. Door jarenlange ervaring binnen digital èn recruitment, is er meer dan voldoende kennis en ervaring opgedaan. Natuurlijk zijn ze allemaal afhankelijk van context, specifiek bedrijf en rol. Daarom; voel je welkom om eens persoonlijk te zitten en te finetunen. Voor nu, de eerste highlights voor de meer specialistische rollen:

creëer een t-vorm

Er zijn vele verschillende rollen binnen de Digital Marketing die qua vaardigheden veel van elkaar verschillen. Denk bijvoorbeeld aan enerzijds content-creatie met anderzijds HTML of het interpreteren van analytics. Zorg ervoor dat je in ieder geval basiskennis hebt van alle disciplines (de brede bovenkant van de T), maar specialiseer je in een bepaalde richting (de lange onderkant). Hiermee breng je een focus aan in je interesses en wordt het makkelijker voor recruiters en hiring managers om jouw vaardigheden op waarde te schatten.

Los daarvan is de grote trend binnen digital dat de functie omschrijvingen steeds meer vervagen naar rollen. Dat klinkt hetzelfde maar het grote verschil zit hem in het feit dat organisaties de grenzen laten vervagen tussen silo’s, vakgebieden en specialismen. De bruggenbouwer of de multi linguaal opgeleide professional (die de taal van IT en business spreekt en/of begrijpt) heeft de wereld aan zijn voeten liggen. Het specialisme wordt niet ingewisseld, maar verrijkt met een brede kijk op de zaak. Een perfecte T-vorm dus.

gebruik je netwerk

Veelal gebruiken werkzoekenden hun netwerk om een introductie te krijgen bij een interessante werkgever. Maar kijk eens naar de kennis en kunde die je om je heen hebt vergaard. Luister naar hun visie op bepaalde trends en stel vragen wanneer je hulp nodig hebt. Neem overigens bepaalde ideeën niet klakkeloos over. Combineer de verschillende meningen en vorm je eigen visie aan de hand van een concreet voorbeeld. Op deze manier kan je altijd onderbouwen waarom je een bepaalde keuze hebt gemaakt die minder voor de hand lijkt te liggen. De hamvraag die je voor jezelf moet kunnen beantwoorden is: wat kom ik brengen, wat kom ik halen? En soms betekent dat, dat het doel de middelen heiligt. Is een volgende stap een bewuste stap omhoog, of kies je meer horizontaal om de stap daar weer na, steviger te kunnen zetten?

Weten waar je staat en waar je heen wilt. Daar tussen in gebeurt het! Antwoord op die vragen maakt je presentatie zoveel zekerder en steviger.

ken de terminologie

Natuurlijk is het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen SEO en SEA, maar weet je ook wanneer je beter een CPC-campagne kan starten in plaats van CPM? En hoe verhoudt CPA zich in deze vergelijking? Niet alleen de theoretische kennis is belangrijk, maar vooral ook dat je weet hoe je verschillende campagnes in de praktijk brengt en je ROI meet en interpreteert. Wanneer het je nu al duizelt, wordt het tijd om je kennis flink bij te spijkeren.

Los van de kennis op een focus gebied, moet je, zoals eerder aangehaald, ook de bruggen kunnen herkennen en desnoods kunnen bouwen. Naar andere aanpalende vakgebieden, of silo’s binnen de organisatie. Double click, content en loyalty, conversie en service, you name it. Zorg dat je inzicht hebt in wat jij voor het grote geheel betekent. Wat is jouw bijdrage aan organisatie doelstellingen? Zet jezelf in een denkbeeldige trechter.

bouw aan je eigen digital marketing

Zeg nu zelf: wanneer jij iemand aan zou moeten nemen op een Digital Marketing-functie, kies jij degene die zichzelf op een slimme manier profileert op de relevante social media kanalen of een Stille Willy die zo nu en dan vakantiefoto’s post voor 20 connecties? Zorg voor een sterke online personal brand en je laat zien dat dit niet alleen je werk is waar je voor betaald wordt, maar dat online een integraal onderdeel is van je leven. Heb je hier geen zin in? Zorg dan dat alles lekker op “private” staat.

Overigens is het sowieso de moeite waard om je LinkedIn profiel strak neer te zetten. Je eigen SEO moet op orde zijn. Wees kort, bondig en gericht op wat jij wilt bereiken. Voer bewijsvoering aan en zorg dat je referenties aansluiten. Je connecties worden vaak bekeken met als doel te kijken of er gedeelde contacten zijn. Onderschat de “onderhandse referenties” niet. Als mijn buurman jou ook kent en ik kom hem toevallig tegen, is de vraag hoe hij jou als digital professional heeft ervaren al snel gesteld. Nu ligt het niet in je macht om altijd een positief verhaal te krijgen, maar ben je je er bewust van: in zes-stappen ben je met iedereen verbonden (ref.: programma in zes stappen de wereld rond).

probeer ervaring op te doen

Of je nu een starter bent of juist een carrièreswitch wilt maken, het loont altijd om concrete ervaring op te doen. Kijk of er mogelijkheden zijn voor een Digital Marketing-project binnen het bedrijf waar je al werkzaam bent. Zo zie je van dichtbij hoe mensen de verschillende rollen invullen. En kom je erachter op welke plek jij het beste tot je recht komt. Een prima manier om de rest van jouw ontwikkel traject hierop in te richten. Als je geen mogelijkheid hebt om binnen je eigen werkkring deel te nemen aan een project, kijk dan in je netwerk (daar zijn we weer!) of je daar mogelijkheden ziet. Hier kan je natuurlijk niet de hoofdprijs voor vragen, zie het als een investering in jezelf.

Wat overigens ook bij dit onderdeel past is het behalen van diploma’s, certificeringen etc. Wanneer je een gecertificeerde opleiding hebt afgerond in het gebied waar jij je in wilt specialiseren, laat je zien serieus genoeg te zijn om je kennis vast te leggen. Dit kan net het verschil zijn tussen jouw cv en die van een andere kandidaat die geen opleiding heeft afgerond. Houd er wel rekening mee dat juist het vakgebied van Digital Marketing continu aan verandering onderhevig is, dus blijf niet teren op je afgeronde opleiding uit 2011. Blijf nieuwsgierig, volg cursussen en masterclasses en laat zien dat je altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.

Garanties zijn er nooit, maar met bovenstaande adviezen, sta je zeker steviger in je schoenen. Naast een goede grip op de theorie en kennis van de praktijk, onderbouw je al je ideeën met uitgevoerde experimenten en weet je jezelf goed in een groter geheel te plaatsen. Ja, het kost tijd, energie en mogelijk ook geld, maar nogmaals; weten waar je heen wilt maakt het het allemaal waard.

”If you don’t know where your going, you’ll probably end-up somewhere else”.

Eens verder praten? Wij komen graag in contact met je!

deel deze blog