verantwoordelijkheden van de e-commerce manager

In een vorig blog hebben we al een goed begin gemaakt over wat een goede E-commerce Manager doet, waar hij/zij binnen de organisatiestructuur past (overal) en welke vaardigheden hierbij horen. Maar wat zijn dan de exacte verantwoordelijkheden van de E-commerce Manager? Wanneer is het tijd om te zeggen: ‘geef mijn portie maar aan Fikkie’?

strategisch sterk

E-Commerce Managers ontwikkelen samen met de product en marketing managers een online business strategie. Hierin worden de producten die online aangeboden gaan worden bepaald met bijbehorende prijzen. Ook wordt de doelgroep duidelijk omschreven zodat het online-marketingteam hier campagnes voor kan ontwikkelen. Hierin houdt de E-commerce Manager grip op de bepaling van de strategie en zorgt dat deze in lijn is met de lange en korte termijndoelen van de organisatie.

website ontwikkeling

De E-commerce Manager werkt nauw samen met designers, developers en content managers om de website te maken en continu te verbeteren. Hierin zorgen ze ervoor dat de website gemakkelijk te gebruiken en navigeren is en dat de sales funnel zonder hindernissen te doorlopen is. De E-commerce manager zorgt ervoor dat hij/zij altijd op de hoogte is van de laatste ontwikkelen op het gebied van technologie zodat deze meteen geïmplementeerd kunnen worden.

beveiliging

Beveiliging is een van de belangrijkste zaken in een E-commerce website. Daarom houdt de E-commerce Manager nauw contact met de partijen die de betalingen regelen om de privacy van de klanten te kunnen waarborgen. Ook regelt hij/zij dat er maatregelen worden getroffen tegen bijvoorbeeld DDoS-aanvallen en andere potentieel schadelijke invloeden.

website onderhoud

De website moet natuurlijk up-to-date zijn en goed werken, dus checkt de E-commerce Manager regelmatig of alles nog actueel is, van beschikbare producten tot de beste prijs op dat moment. Ook kijkt hij/zij hiervoor veel naar de analytics om te zien waar klanten veel op klikken, waar ze afhaken in het bestelproces en onderzoeken ze hoe dit verbeterd kan worden. De daadwerkelijke verbeteringen worden doorgevoerd door website managers of content managers.

marketing

Ook gebruikt de E-commerce Manager analytics om andere informatie uit de website te halen om de sales te kunnen vergroten. Samen met de Marketing Manager kunnen campagnes worden opgezet om de vindbaarheid in zoekmachines te vergroten, meer traffic naar de website te genereren of de binding met de klanten te vergroten.

rapporteren

Binnen elke functie zal je moeten rapporteren aan een manager, maar de E-commerce Manager maakt vele rapporten voor verschillende mensen binnen de organisatie. De input van de rapporten zijn de data die uit de verschillende analysetools komen. Houd in de gaten dat het voornamelijk blijft bij signaleren, rapporteren en adviseren, maar dat de daadwerkelijke uitvoering bij de operationele collega’s ligt.

In veel vacatures wordt gevraagd om een ‘spin in het web’, maar dit is zelden zo relevant als bij de E-commerce Manager. Je zit continu bovenop alle aspecten van de website om ervoor te zorgen dat deze altijd goed werkt en verbeterd wordt. Overzicht en een goede kennis van alle afdelingen die hiermee te maken hebben, is de sleutel tot het perfect invullen van deze veelzijdige functie.

Weet jij hoe je snel kan schakelen tussen deze verschillende petten en kan jij het overzicht bewaren zonder je te verliezen in de inhoud? Dan hebben wij interesse om kennis te maken met jou!

deel deze blog