don’t shoot the product owner

Zo gaat het vaak; de rol van Product Owner wordt gezien als degene die de zogenaamde requirements vanuit de business komt aandragen. Erger nog; de vijand. Alleen dan verpakt in een mooie titel.
Maar niets is minder waar. We hebben het hier over de man/vrouw die de Agile manier van werken draagt en die er voor zorgt dat business betrokken wordt gedurende een ontwikkel cyclus. En dat is slechts een korte samenvatting van haar vele gezichten. Pas op, don’t shoot her.

het gezicht van de business

De Product Owner representeert business, maar net zo belangrijk, zij is de motor of zelfs evangeliste van de Agile manier van werken binnen haar teams. Met een schat aan kennis over de business, weet zij wat er nodig is voor de korte en de midden-lange termijn. Ze is daarmee van onmisbare waarde voor een development team; dankzij haar wordt inzicht verkregen in de vragen omtrent functioneel en niet functionele requirements.

product visionair

De Product Owner kan gezien worden als een architect. Ze heeft een duidelijke visie op de ontwikkeling van het product op de langere termijn en kan daardoor specifieke requirements duiden. Met een overzicht op productmodules en inzicht in specificaties worden recquirements vooraf gepland. Een waanzinnige efficiëntie en tijdsbesparing als gevolg en dit wordt alleen maar duidelijker naarmate het product zich meer en meer gaat vormen.

besluitvorming

Bovenstaande (begrip van business en product) zorgt er voor dat de Product Owner in staat is beslissingen te nemen op kritische momenten. Is deze feature wel of niet nodig. En zo ja, nu of later? De Product Owner is de koning/in van het prioriteren van requirements. En niet alleen nu. Zij zal op continue basis, gedurende de sprints van het team blijven herzien. In samenwerking met development reviewed de Product Owner implementatie, zoekt alternatieven en bepaald welke uiteindelijk het beste aansluit bij de business wensen.

Op deze manier helpt de Product Owner development met het maken van beslissingen. Of het nu gaat om type testen, het naleven van doorlopende teksten op kritische functionaliteiten of de evaluatie van test uitslagen. De Product Owner werkt net zolang samen met het team tot de functies in productie gaan.

releases

Bovenstaande stipt het al even aan; de Product Owner speelt een belangrijke rol bij het in kaart brengen van de release kalender. Gebaseerd op diepgaande kennis van de business strategie, markttrends en consumenten behoeften, kan de Product Owner met behoorlijke nauwkeurigheid voorspellen welke functionaliteit, wanneer voor de klant relevant zullen zijn.
De Product Owner kan met haar vermogen functionaliteiten te prioriteren een waanzinnige bijdrage leveren aan de focus van het team waardoor op wordt geleverd wat werkelijk relevant is.
Als een vooraf geplande functionaliteit wordt herzien of afgewezen, heeft de Product Owner daar de argumentatie voor waarmee het development team en andere stakeholders overtuigd worden van de keuze.

inzicht voor management

Met inzicht in en informatie over het proces, de risico’s en aandachtspunten biedt de Product Owner inzicht aan het management over waar in het development proces het product zich bevindt en wanneer concrete output verwacht kan worden. Deze informatie helpt senior management in de communicatie met de markt, klanten, partners, analysten en andere stakeholders.

motiveren tot de max

Na een bepaalde periode, ontwikkelt de Product Owner steeds betere verstandhouding met het ontwikkel team; ze begrijpt hun sterke, maar ook verbeterpunten. In nauwe samenwerking met de Scrum Master, motiveert de Product Owner het team en is de katalysator om het beste uit het team naar boven te halen. Onderschat dit belang niet. Een gemotiveerd team zal eerder de gewenste prestaties leveren en de waarde voor het bedrijf sprint na sprint bewijzen.

maximaliseren van waarde

Het belangrijkste mandaat van de Product Owner is het maximaliseren van business values. Dat is dan ook een van de eerste dingen die een Product Owner doet; het definiëren van wat die Business value dan is. In simpele bewoording wordt samengevat welke waarde voor welke stakeholder relevant is. Vervolgens worden de onderdelen van een oplossing die waarde gaan leveren, geïdentificeerd. Met de diepgaande kennis van markt en klant behoefte, kan die waarde zelfs in Euro’s worden benoemd. Een geldwaarde toekennen heeft als voordeel dat je letterlijke en figuurlijke waarde toevoegt. Business stakeholders zullen zich eerder committen als waarde gekwantificeerd is. Hoe hoger de waarde, hoe beter dit is voor de zichtbaarheid van het team

Kortom; de rol van de Product Owner heeft zoveel gezichten, behartigt zoveel belangen en staat zo pal voor haar team.

Don’t shoot her. Instead make her tick!

deel deze blog