hoe ontwikkel ik een social media strategie die werkt?
Social media is een van de meest krachtige tools en wellicht al snel dé krachtigste tool van de marketing mix. Als je het goed gebruikt, is een sterke en persoonlijke band met je (potentiële) klanten evident. Maar…er moet wel een plan achter het gebruik en de inzet van social media zitten. Geloof me, zonder plan is de inzet van social media in het beste geval een verspilling van tijd – in het slechtste geval, kan het leiden tot een PR-ramp.
Om te profiteren van de social media, moet je een duidelijke strategie hebben die rekening houdt met wat je probeert te bereiken, met wie je klanten zijn en wat je concurrentie onderneemt.
Een aantal handvatten kunnen je helpen een duidelijk beeld te krijgen van wat social voor jou kan doen.
duidelijk krijgen van je doel
“If you don’t know where you’re going, you’ll probably end up somewhere else”
Je moet willen weten en begrijpen waar je naar toe wil. Wat is het doel van je social media inspanningen? Wil je meer merk beleving creëren? Ben je op zoek naar extra traffic naar je website? Meer sales? Allebei? Wil je klantenloyaliteit bouwen en retentie verhogen? Al deze doelstellingen sluiten elkaar niet uit, maar je zal moeten kiezen en je richten op één of twee. Met teveel versnippering in je focus zal de spoeling op alle vlakken dun zijn en je plan weinig succesvol.
maak je doelstellingen meetbaar
Maak duidelijke doelstellingen op basis van je doel(en). De al oude S.M.A.R.T. techniek is daarbij geen overbodige luxe! Specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en op basis van tijd.
Een voorbeeld:
Doel; verkoop te verhogen.
Doelstelling: het genereren een extra 100 online leads per maand.
Doel: naamsbekendheid.
Doelstelling: 50% toename van het aantal keren dat je merk wordt vermeld op sociale media.
In alle gevallen worden deze doelstellingen rechtstreeks gekoppeld aan je overall business doelstellingen. Alle neuzen dezelfde kant op. Daarnaast moeten ze haalbaar zijn en niet gewoon wishful thinking. Tenslotte, en dat is echt belangrijk, zet doelstellingen in de tijd: 50 procent groei in merkbekendheid binnen zes maanden.
Als de doelstellingen S.M.A.R.T. zijn gemaakt, is het zaak ze ook daadwerkelijk te kunnen meten. De juiste tool selectie is daarbij cruciaal. Niet alleen wil je resultaten analyseren, ook wil je de voortgang kwantificeren. Op die manier wordt niet alleen de aankomst bij de finish, maar de hele reis er naar toe inzichtelijk. Wellicht dat die informatie nog wel de meeste insights geeft!
persona’s
Je weet waar je naartoe wil, maar je weet nog steeds niet hoe er te komen. Bij een succesvolle social media strategie is alles er op gericht de juiste mensen met de juiste boodschap te bereiken. Om dit te doen, zal je je doelgroep moeten begrijpen. Het heeft geen zin om je te richten op alle 18 tot 35-jarigen, als je alleen van de opwaarts mobiele, de young professionals wilt bereiken.
De beste manier om je klant echt te kunnen duiden, is door het creëren van persona’s. Ga zitten en maak een gedetailleerd profiel van je ideale klant. Geef hem/haar een naam. Een leeftijd, inkomen. Hebben ze kinderen? Wat vinden ze wel of niet leuk om te doen? Wat motiveert hen? Enzovoort.
kijk naar je concurrent
Veel van wat werkt of niet werkt binnen social media haal je uit hoe je concurrent met social media omgaat. Zij zijn immers gericht op de dezelfde klanten. Negeer de concurrentie dus niet; ze zijn een bron van kennis en bieden je een fantastische kans om te leren van hun successen en fouten.
Maak een lijst van je vier grootste concurrenten en zoek uit op welke sociale netwerken ze actief zijn. Bestudeer de content; is het geinig, serieus? Praten ze hoofdzakelijk over hun dienst/ product of richten ze zich op juist hele andere dingen?
berichten bouwen
Je weet nu waar je heen wilt, je hebt een beeld van de ideale klant en een beeld van de concurrentie: tijd om je berichtgeving op te bouwen! Het gaat hier niet om gedetailleerde content. Nee, we kijken eerst naar een set van de belangrijkste berichten waarvan jij denkt dat ze zullen matchen met jouw klanten op basis van de persona’s. Kies twee of drie boodschappen en vertaal ze naar een volgend specifieker niveau. Hierdoor creëer je een eenvoudige berichten hiërarchie die je kan hergebruiken en mee kan variëren.
Wees niet bang om creatief te zijn. Social media moet spannend zijn en niet saai.
kies je kanalen
Niet alle sociale-media platforms zijn hetzelfde. En ze passen niet allemaal bij jouw dienst of product. Kies de juiste!
Zo is LinkedIn is een goed platform voor een business als die van BrandPit of business-to-business diensten. Pinterest daarentegen is veel geschikter voor de mode-industrie. Kijk ook hier naar je concurrenten, maar sla niet klakkeloos de anderen platforms over. Probeer en durf te testen.
Vergeet ook de beïnvloeders van je doelgroep niet. Identificeer ze en kijk hoe je hen kan bereiken. Zo genieten goede bloggers een hoge mate van vertrouwen onder hun lezers. Zij zijn onmisbaar in het creëren van buzz rondom jouw merk. Neem dus de tijd om de meest geschikte bloggers te vinden en te volgen.
maak een content plan
Alle bouwstenen zijn compleet. Nu nog het cement; de content! Content Marketing moet aansluiten bij je algehele berichtgeving en geschikt zijn voor de kanalen die je hebt gekozen. Content is meer dan alleen productinformatie. Denk na over hoe je echte toegevoegde waarde kan leveren. Laat daarbij los dat je alleen met tekst mag werken. Maak een mix van video’s, infographics en andere stijlen. Het zal (potentiële) klanten meer betrokken maken en boeien. Onthoud daarbij ook dat het binnen social media niet gaat om een eenmalige en op zichzelf staande plaatsing van een bericht. Een voortdurende aanwezigheid is nodig dat omvat het leveren van elke keer weer nieuwe content en op een regelmatige basis.
Are you ready?