everybody happy?

hoe zorg je voor werkgeluk met vier generaties op de werkvloer

Op dit moment bestaat de werkvloer uit een smeltkroes van verschillende generaties, met allemaal hun eigen waarden, verwachtingen en werkstijlen. We nemen het risico dat we met dit artikel op weerstand stuiten, want generatiedenken zou bol staan van clichés en generalisaties. Maar toch zien wij veel waarde in het bekijken van deze groepen, natúúrlijk met de disclaimer dat we allemaal uniek zijn. 

meer werkplezier

Uit onderzoek van DVJ Insights voor a.s.r. in 2023 blijkt dat 64% van werkend Nederland vindt dat er meer voordelen dan nadelen zijn in de samenwerking met meer generaties. Denk hierbij aan meer werkplezier, minder vaak overwerken en beter beheersen van werkdruk. Grote kans dat als je dit leest, tot de Generatie X of Y behoort. Hoe ga jij goed om met alle generaties boven en onder jou? Als je dit slim doet, dan valt er veel te winnen voor iedereen.  

babyboomers (1946-1964): werken om te leven

Deze generatie is opgegroeid in tijden van wederopbouw, groei en herverdeling van macht en welvaart. Het grootste deel van deze groep is al met pensioen. Ze zijn vaak loyaal, hardwerkend en hebben een sterke werkethiek. Een baan voor het leven is heel normaal voor ze. Babyboomers waarderen face-to-face communicatie en zijn minder geneigd om nieuwe technologieën snel te omarmen. Ze zijn gewend aan top-down management, hiërarchie, hebben het polderen uitgevonden en zijn dol op vergaderen. Ze houden van controle, structuur en risicobeheersing. Deze groep houdt niet heel erg van verandering en is wat minder flexibel.

generatie x (1965-1980): niet lullen maar poetsen

Ook wel de ‘patatgeneratie’ (zo’n 20% van de Nederlanders), staat bekend om hun zelfstandigheid en flexibiliteit. Ze kwamen op de markt tijdens de economische crisis en hadden het zwaar met het vinden van een baan. Hierdoor worden ze ook wel de verloren generatie genoemd. Op dit moment bekleedt een flink deel van deze groep belangrijke managementposities. Ze zijn loyaal en harde werkers die veel waarde hechten aan verbinding en zelfontplooiing en zijn individualistisch. Ze hebben vaak een pragmatische aanpak en waarderen een goede werk-privébalans, hoewel dat niet altijd lukt. Wat we nog weleens vergeten is dat deze generatie aan de wieg stond van alle grote technologische ontwikkelingen zoals internet. Dat maakt dat ze een gigantisch aanpassingsvermogen hebben ontwikkeld en heel goed in staat zijn mee te bewegen met grote veranderingen. Sterker nog, ze kunnen deze veranderingen ook nog eens goed leiden. Ze hebben over het algemeen een grote behoefte aan autonomie en vrijheid in hun werk. Ze worden graag aangestuurd op output en zijn over de bank genomen heel resultaatgericht. 

millennials of generatie y (1981-1996): give me feedback

Ook wel Generation Me genoemd. Tech-savvy, teamgericht en vaak op zoek naar zinvol werk. Dit is de generatie die impact wil maken, maar wel on their own terms. Familie en work-life balance is belangrijk voor ze. Ze werken hard, waarderen feedback en geven deze ook graag. Ze zijn ontzettend leergierig,  nieuwsgierig en gaan graag nieuwe ervaringen aan. Hierdoor switchen ze sneller van baan en doen ze veel ervaring op in verschillende contexten. Dat maakt ze een interessante groep. Om ze aan boord te houden is het belangrijk dat ze continu uitgedaagd, geprikkeld en geïnspireerd worden. 35% van deze groep ervaart continu stress en een nog grotere groep heeft burn-out klachten. Dit wordt veroorzaakt door financiële zorgen, het zorgen voor een gezin, maar ook lange werkdagen en gebrek aan erkenning dragen bij aan dit gevoel (bron: Deloitte 2023 Gen Z en Millennial survey).
Bureaucratie is een grote ergernis voor ze en dan met name de vele regels en richtlijnen, vooral wanneer die als directieve instructies worden gebruikt in plaats van als hulpmiddel. Doordat Millennials hebben geleerd om zelf na te denken, werken door anderen bedachte directieve werkinstructies contraproductief. Het beperkt creativiteit en hun behoefte aan autonomie.

generatie z (vanaf 1997): succes is gelukkig zijn

Deze digital natives veroorzaken een verschuiving op de arbeidsmarkt en beslaan nu 35% van de beroepsbevolking. Ze zijn grootgebracht met smartphones, social media en snelle digitale communicatie. Ze hebben al jong geleerd hun mening te uiten. Op school leerden ze al om in teams (groepjes) te werken waardoor ze waardevolle teamplayers zijn. Gen Z is innovatief en ondernemend. Ze hechten veel waarde aan ethiek, maatschappelijk verantwoord ondernemen en authenticiteit. Diversiteit en inclusiviteit zijn hele belangrijke thema’s voor deze groep. Uit het onderzoek van McKinsey blijkt dat maar liefst 66% van Gen Z gelooft dat gemeenschappen ontstaan door gedeelde interesses en doelen, en niet door iemands financiële situatie of onderwijsniveau. Ze werken om te leven en niet andersom, zoals veel generaties voor ze. Succesvol zijn staat voor gelukkig zijn, het gevoel hebben waarde toe te voegen en talent optimaal benutten (bron: onderzoek Careerwise 2021). Flexibiliteit staat voorop voor deze groep en zien zij als work-life fluency, het vervolg op de werk-privé balans en betekent een naadloze integratie van werk en hun privéleven. Het is een uitdaging voor deze groep om werk te vinden dat aansluit bij hun waarden en verwachtingen, net als het navigeren door een steeds veranderende arbeidsmarkt.

vier generaties op de werkvloer - BrandPit

van elkaar leren en blijven praten

Hoe goed of juist hoe slecht je samenwerkt, valt of staat met de bereidheid om over je eigen schutting heen te kijken en met een open blik jouw manager(s), collega(’s) of teamleden te benaderen. Nieuwsgierigheid is ons devies, dat brengt alles. Sta jij werkelijk open voor het perspectief van de ander en zie je ook op welke manier je elkaar kunt versterken?  Hieronder een aantal tips:

  • Elke generatie wil zich gewaardeerd en begrepen voelen. Dit lukt in een context waar iedereen zich thuis voelt door open communicatie en wederzijds respect. Moedig teams aan om verschillende perspectieven te omarmen en te leren van elkaars unieke ervaringen. Houd rekening met elkaars communicatiestijlen en -voorkeuren. Babyboomers en Generatie X geven de voorkeur aan persoonlijke gesprekken en telefoontjes, terwijl Millennials en Generatie Z de voorkeur geven aan snelle digitale communicatie zoals #slack en Teams.
  • Flexibiliteit is een belangrijke waarde voor zowel Millennials als Generatie Z. Het helpt echt om flexibele werktijden en hybride werken aan te bieden. Ook het stimuleren van een gezonde werk-privé balans, zal de tevredenheid en productiviteit verhogen. Generatie X waardeert deze flexibiliteit ook. Zeker omdat ze vaak veel zorgverantwoordelijkheden hebben, zowel richting kinderen als ouders. Generatie Z hecht minder belang aan de fysieke aanwezigheid van collega’s op kantoor dan Millennials en Generatie X. Daarnaast is Generatie Z bewuster bezig met het verminderen van werkdruk. Zij zorgen er actief voor dat ze niet te veel taken op hun bordje krijgen, terwijl generatie X hier minder actief mee bezig is.

Kortom; werkgeluk is van cruciaal belang voor het welzijn en de productiviteit van werknemers, ongeacht je leeftijd. Gemeenschappelijke thema’s zijn de behoefte aan erkenning, balans tussen werk en privé, en mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei. Het doorgronden, inspelen op en juist gebruik maken van deze generatie specifieke voorkeuren, helpt organisaties in het stevig neerzetten van een gelukkige, betrokken en productieve werkomgeving. 

Binnenkort meer waardevolle inzichten en inspiratie over de verschillende generaties! Wil jij weten hoe wij in onze werving de kracht van de verschillende generaties gebruiken? We sparren graag met je! Neem contact op met Carolien of mail ons via info@brandpit.nl.

Lees hier verder over werkgeluk als dé gamechanger voor succesvolle organisaties.

deel deze blog