hoe eerder je start met marketing automation, hoe beter het voor je werkt
Organisaties willen in het hart van hun klantenbestand zitten. Hen de informatie geven die ze op dat moment nodig hebben en natuurlijk converteren op het moment dat het moet. Maar het opzetten van e-mailcampagnes kost elke keer weer veel tijd. Of toch niet? Automatiseer je marketing waar mogelijk, vergroot tegelijkertijd je inzichten en schaaf continu bij.
waar te beginnen met marketing automation: je kanalen
Marketing automation kan op vele verschillende manieren worden ingezet. In eerste instantie denkt men vaak aan commerciële e-mailcampagnes, maar ook informatieve mails na het plaatsen van een bestelling kunnen de klant extra informeren en een goed gevoel bezorgen. Daarnaast zijn kanalen als SMS, app push notificaties en print ook manieren om marketing automation te laten plaatsvinden. Afhankelijk van het doel van je campagne en waar je doelgroep zich bevindt, maak je de keuze voor één of meerdere kanalen.
wat wil je bereiken met marketing automation
Het inzetten van deze krachtige tool kan verschillende doelen dienen. Wil je repeterende acties inregelen in plaats van deze door een medewerker laten uitvoeren? Wil je klanten op een specifiek punt in hun customer journey bepaalde content voorschotelen? Of wil je verschillende soorten klanten op een andere manier informeren over nieuwe producten of diensten? Het doel dat je wilt bereiken is leidend voor de inrichting van je campagne, dus zorg dat je dit helder hebt, meetbaar maakt en op de juiste manier inregelt.
versturen, feedback verzamelen, meten, optimaliseren, versturen, feedback, …
Het werk van een online marketeer kan heel plat geslagen worden als het initiëren van nieuwe campagnes, de effectiviteit ervan meten, data analyseren, nieuwe invalshoeken hierop baseren en opnieuw testen. Met marketing automation is dat niet anders. Het enige wat in dit geval geautomatiseerd wordt, zijn repeterende werkzaamheden en standaardfunnels die ingezet worden na een bepaalde actie. Maar de inhoud van deze uitingen zijn altijd onderhevig aan analyse en verbeteringen. Dit is juist het punt waarop de online marketeer zijn of haar kennis en ervaring kan laten gelden!
is ervaring leidend of techniek?
In veel vacatureteksten van opdrachtgevers staat vermeld dat een kandidaat ervaring moet hebben met het marketing automation pakket waar destijds voor gekozen is. Uiteraard is elk pakket weer anders en kunnen de mogelijkheden wat verschillen, maar in de basis doen ze allemaal hetzelfde: te zenden content automatiseren en gebruik meten. Is het dan niet zonde om een kandidaat met kennis van online marketing en de ervaring om data te kunnen interpreteren en vertalen naar nieuwe acties af te wijzen omdat deze specifieke technische kennis ontbreekt? Is het niet makkelijker om een systeem te leren kennen dan om een analytische mindset eigen te maken?
een marketing automation team hoeft niet groot te zijn
Zelfs een klein team dat zich heeft toegelegd op marketing automation kan grootse resultaten bereiken. Met een techneut en online marketeer heb je namelijk al een gouden combinatie te pakken. Samen kunnen ze elke funnel bedenken, inrichten en optimaliseren zodat (potentiële) klanten altijd op het juiste moment de juiste informatie voorgeschoteld krijgen. Dankzij de automatisering bereik je je klanten altijd op het meest relevante moment en zijn repeterende acties verleden tijd.
Start daarom nu met het bouwen van je dream team in marketing automation en zie de engagement, loyaliteit en conversies stijgen!