7 trends in online marketing die 2017 zullen domineren

Hoewel 2016 nog niet voorbij is, is het nu wel het moment om vooruit te blikken naar wat 2017 ons gaat brengen. Zeker wanneer de trends voor het volgende jaar nu actie behoeven om succesvol in te zetten. Online marketing is een vakgebied waarin vooruitkijken, kunnen anticiperen op veranderingen en trends implementeren voordat je concurrenten dat doen van vitaal belang zijn voor je bestaan. Onderstaande zeven trends laten zien wat 2017 ons gaat brengen en zijn op z’n minst de moeite waard om te overwegen.

1. De echte opkomst van Augmented Reality

De grote hit van 2016 was natuurlijk Pokémon Go: het augmented realityspel op je smartphone waarbij Pokémon in het wild gevangen worden. Hoewel de populariteit van het spel nu wat op z’n retour lijkt te zijn, heeft het wel de weg vrijgemaakt voor andere toepassingen in AR. Enerzijds werd nu duidelijk dat gebruikers klaar zijn voor deze nieuwe technologie. Anderzijds hebben marketeers nu de potentie ervan ingezien en zijn nu druk bezig met het maken van eigen AR-games, advertenties en mogelijkheden om aan te haken op andere populaire AR-games.

2. Live video streaming wordt steeds populairder

De grote social media-kanalen hebben de kracht van live video’s al ondervonden. Kijk maar naar Facebook, waar live video naast het posten van een update of afbeelding een van de makkelijkste opties is om jezelf in de kijker te zetten. Dit jaar werd ook een van de Amerikaanse presidentiële debatten live gestreamd, waar miljoenen mensen naar keken. De vraag van gebruikers van social media kanalen om meer in het hier-en-nu te leven wordt steeds groter en daar hoort live video streaming voor een groot gedeelte bij. De mogelijkheden voor marketeers zijn eindeloos. Maak een unboxing video van een nieuw product, bied een kijkje achter de schermen bij een groot evenement of laat zien hoe de ontwikkeling van een product in zijn werk gaat. Je fans staan graag dichter bij het product, dus geef ze die mogelijkheid.

3. Data visualisatie wordt steeds belangrijker

Nu op elke manier data wordt verzameld, wordt het soms moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Met als gevolg dat data op een verkeerde manier worden geïnterpreteerd of dat sommige bronnen geheel buiten beschouwing worden gelaten. Nu zijn er al een hoop tools voorhanden om data inzichtelijk te maken, maar in 2017 wordt dat alleen maar belangrijker. Hoe sneller jij als online marketing professional de data kan ontcijferen en daar acties op kan nemen, hoe groter jouw voorsprong wordt op concurrenten.

4. Native advertising wordt enorm populair

Er is een continue strijd gaande tussen online marketing professionals die hun producten zo veel mogelijk onder de aandacht willen brengen en de consumenten die zo min mogelijk advertenties willen zien. Met native advertising vervaagt de scheidslijn tussen advertentie en inhoud waardoor het product beter onder de aandacht gebracht kan worden. In de meest ideale gevallen is de advertentie goed afgestemd op de inhoud zodat het gepromote product sterk gericht is op deze doelgroep.

5. Merken moeten zich noodgedwongen gaan richten op nichemarkten

Het aantal potentiële consumenten is in de afgelopen jaren nagenoeg hetzelfde gebleven, maar het aantal (online) aanbieders van producten en diensten is explosief toegenomen. Hoe zorg je er dan voor dat jij niet ondergesneeuwd raakt onder alle andere aanbieders? Door je te specialiseren. En we preken hier ook voor eigen parochie. Richt je online marketing strategie op een hele specifieke doelgroep en je zal zien dat je meer succes hebt. Je verplaatst je in de vragen van deze doelgroep en zij zullen zich gehoord en begrepen voelen door jouw producten of diensten. Mooie bijkomstigheid: ze zullen je gaan ervaren als expert op dit vakgebied, waardoor je een veel sterkere voet aan de grond hebt.

6. Gebruikers zijn op zoek naar een ‘immersive’ ervaring

Voortbordurend op het AR en Live Video-punt; men is op zoek naar ervaringen die verder gaan dan staren naar een telefoon of laptop. Ze willen het idee hebben daadwerkelijk aanwezig te zijn bij een belangrijk moment of in een mooie setting. Het invoeren van 360-graden video draagt hier ook aan bij. Wanneer je mensen het gevoel kan geven van een unieke ervaring, zal men dit absoluut gaan waarderen.

7. Content wordt steeds compacter

Met de vluchtigheid van de huidige samenleving, neemt men steeds minder tijd om informatie tot zich te nemen. Kijk naar hoeveel updates er op je Facebook, Instagram of Twitter tijdlijn staan; met geen mogelijkheid is alles aandachtig bij te houden. Daarom is het van groot belang dat de inhoud kort en duidelijk omschreven wordt. Bijvoorbeeld: begin het artikel met een samenvatting van de inhoud. Zo krijgen lezers in een paar seconden de kern van het verhaal mee, maar kunnen echt geïnteresseerden dieper in de materie duiken. Maak je boodschap dus snel duidelijk, gebruik aantrekkelijke call-to-actions en zorg ervoor dat je je klant binnen enkele seconden nieuwsgierig maakt of aan je weet te binden.

Nu borduren veel van deze trends voort op zaken die in 2016 al populair waren, maar dit wordt alleen maar meer. Niet elke trend zal voor jouw business relevant zijn, maar het is wel goed om ze in de gaten te houden. Zeker wanneer je concurrenten er wel gebruik van gaan maken. Om een goede strategie te maken voor 2017 en welke technologieën voor jou goed zijn om in te zetten, is een sterke online marketing professional nodig. En BrandPit vindt deze voor jou. Niet alleen zijn onze professionals ijzersterk in hun vakgebied, wij weten ook de juiste fit met jouw organisatie te vinden. Neem contact met ons op voor een afspraak en samen bepalen we hoe we jouw doelen voor 2017 gaan behalen.

"/>
Danne de Vries06-41275811

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel