Waar voldoet een goede Social Media Manager aan?

Zoals al vaak gezegd en geschreven is Social media management meer dan zo maar Content posten. Daar is social media inmiddels veel te complex voor geworden en is het een middel wat bijdraagt tot het niveau van de hoogste organisatie doelstellingen. Het is geen solistische of geïsoleerde rol.

Sterker nog, je kan je afvragen of het nog wel een baan is. Want is social media inmiddels niet de verantwoordelijkheid van iedereen?

Vanuit onze praktijk zien we de zogenaamde social skills doordringen tot belangrijke functie-eisen voor verschillende functies. En zien we dit gebeuren van digital tot hr, tot C-level.

Of de dedicated rol van van Social Media Manager je nou aanspreekt, of je een Social Savvy Digital Professional bent, een aantal vaardigheden zijn onlosmakelijk met jouw succes verbonden.

Graphics

Artikelen met afbeeldingen worden zo’n 94% meer bekeken dan die zonder. Tweets met afbeeldingen worden 18% meer gelezen dan die zonder en een bericht verrijkt met een foto op Facebook krijgt 120% meer betrokkenheid dan andere soorten berichten.

Aanvullend hierop weten we uit verschillende onderzoeken dat voor content gericht op vrouwen of tieners, beelden nog belangrijker zijn.

Visual-centric-platforms die juist op deze delgroepen targetten – zoals Pinterest en Instagram – vereisen daarom een bijna constante instroom van hoge kwaliteit, originele beelden.

Het mag duidelijk zijn dat het belangrijker is dan ooit dat je als Social Media Manager over de vaardigheden beschikt die nodig zijn om te conceptualiseren en opvallende afbeeldingen te creëren voor de verschillende sociale media kanalen en blog posts. High end Photoshop vaardigheden zijn echt niet nodig, maar een goed oog voor design en het vermogen om de bron en afbeeldingen zelf te bewerken is een must-have.

De belangrijkste verschuiving in competenties ligt daarmee niet zozeer in de productie van graphics, maar veel meer in het vermogen grafisch te denken. Ook dit geldt voor zowel de Social Media Manager als voor de Social Savvy Digital Professional. De legio software programma’s die zich aan dienen zijn voor basis productie van graphics al snel een eerste hulp voor content productie. Conceptueel denken, visueel inspireren en verbinden….dat kan je niet uitbesteden.

Verscholen schrijvertje

Ook geavanceerde schrijfvaardigheden zijn heus niet nodig. Een must have voor de Social Media Manager is echter wel het hebben van een goede beheersing van de taal en de mogelijkheid zichzelf in het schrijven te uiten.

Zo zal een Social Media Manager een idee duidelijk moeten kunnen maken en overbrengen middels het geschreven woord en soms zelfs in 140 karakters. Deze zelfde Social Media Manager moet in staat zijn om een consistente tone of voice te creëren en te bewaken; de passie voor het bedrijf of de producten overbrengen en boven alles de professionaliteit behouden en gênante grammaticale of spelfouten vermijden.

Tegenwoordig vindt het overgrote deel van de communicatie, die door de vingers van een Social Media Manager gaat, geschreven. Een must have zoals net beschreven is waar mogelijk dus een understatement.

Voor de Social Savvy Digital Professional is het opletten geblazen dat eigen social communicatie ook een verlengstuk zal zijn van de organisatie waar hij/ zij voor werkt. Zonder alle onderdelen van je leven te vervlechten, moet je je minimaal bewust zijn van de impact die je kan maken.

Een klantenservice mentaliteit

Meer klanten dan ooit gebruiken sociale media om hulp aan organisaties of merken te vragen. Als Social Media Manager moet je daarom wel customer service minded zijn. Want laten we eerlijk zijn; alle slimme spreuken, boeiende beelden en inspirerende content gaan je niet redden als je niet in staat bent de juiste wijze te reageren op klantenservice vragen.

Een snelle reactie op vragen en klachten, een “klant is koning” mentaliteit en het vermogen om moeilijke vragen naar offline te begeleiden, zijn belangrijke aspecten van de sociale klantenservice.

Een succesvolle Social Media Manager weet dat je social media aanwezigheid het gezicht is van het merk online; dat alles wat er gezegd of gedaan wordt op sociale media een directe reflectie is van het merk – goedschiks en kwaadschiks.

Kennis van SEO en content marketing

Een goed begrip van SEO en content marketing is een must als je dagelijks betrokken bent bij het management, de promotie en de distributie van content. Je moet het grotere geheel zien; hoe past de content vanuit blogs of social kanalen in search rankings en hoe voegt het waarde toe aan algehele marketing funnel?

Hoewel social niet van directe invloed is op de search ranking, de indirecte effecten zijn onmiskenbaar. Je moet als Social Media Manager begrijpen hoe bereik en engagement via sociale media niet alleen een positief effect heeft op referral verkeer en conversies, maar ook op de SEO.

Zie het zo: als content de hoeksteen van een SEO-strategie is, ben je als Social Media Manager de poortwachter en promotor van een groot deel van deze content.

Kortom; als Social Media Manager of als Social Savvy Digital Professional weet jij hoe je de blogs moet promoten via sociale media kanalen. Jij begrijpt het verband tussen social media exposure en verbeterde search rankings. Jij weet hoe het genereren van verkeer naar de website de bottom line beïnvloed!

Social advertising ervaring

Uit interviews van Salesforce 2015, blijkt dat 70% van de marketeers van plan is de uitgaven op dit gebied dit jaar nog te verhogen. Het is dan ook geen overbodige luxe om als Sociale Media Manager ervaring te hebben met betaalde social adds.

Sociale advertenties mogen dan misschien lijken op de traditionele advertenties, ze bieden hun eigen unieke uitdagingen en kansen. In tegenstelling tot traditionele print of rtv advertenties, zijn sociale advertenties rechtstreeks concurrerend met content die speciaal voor de gebruiker gemaakt is – afkomstig van vrienden en familieleden. Heftig!

Deze uitdaging, komt samen met een waanzinnige kans. Sociale advertenties bieden de mogelijkheid voor ongekende, diepgaande targeting en de mogelijkheid om te profiteren van online mond-tot-mondreclame.

Een Social Media Manager moet begrijpen hoe ze social advertenties kan inzetten om te profiteren van deze kansen en zo organische social media-effecten te vergroten.

Wat je nodig hebt als Social Media Manager anno 2015 is anders dan wat je nodig had in 2013; met name op het gebied van graphics creatie en social reclame.

Als Social Savvy Digital Professional zijn deze punten de moeite waard om je in te verdiepen, maar belangrijker is je besef dat jouw persoontje online zoveel meer effect heeft dan je denkt. Maak daar op een goede manier gebruik van.

Tot slot, als je als organisatie op zoek gaat naar de beste kandidaat voor deze belangrijke rol of als je de wensenlijst samen stelt om de beste partij voor outsourcing te selecteren, vergeet dan niet naar iemand te zoeken die de drive en passie heeft om zijn/ haar vaardigheden actueel te houden in deze steeds veranderende industrie.

Laat hem of haar zijn eigen ontwikkeling presenteren. Vraag naar visie en manier van werken.

Hoe maakt deze persoon het gezicht van de organisatie passend bij het kloppend hart?

Ga er maar aan staan!

"/>
Danne de Vries06-41275811
niets gevonden Alle vacatures

Drop cv

Laat je cv bij ons achter, dan nemen wij contact met jou op zodra we een passende vacature binnenkrijgen.

Drop cv

Deel dit artikel

Mis niets

Blijf op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in