Mobile marketing in 2017: 8 trends om in de gaten te houden

De manier waarop we informatie verzamelen verandert in rap tempo. Het gebruik van mobiele telefoons is in 2010 de desktop al voorbijgestreefd. Sinds mei 2015 worden er meer zoekopdrachten gedaan via mobiele apparaten. Daarom is het van groot belang dat ook de manieren waarop men informatie vindt via mobiele apparaten geoptimaliseerd wordt. Tijd om 8 trends voor mobile marketing in 2017 uit te lichten.

1. Stem-geactiveerd zoeken op mobiele apparaten

Yahoo heeft een onderzoek uitgevoerd naar hoe mensen hun stem gebruiken om zoekopdrachten te doen op mobiele apparaten. Een van de interessante bevindingen uit het onderzoek is dat gesproken zoekopdrachten veelal audio- of videoresultaten krijgen. Ook werd duidelijk dat rich snippets en recepten veel vaker hoog in de zoekresultaten terecht kwamen dan wanneer er via een tekstuele manier werd gezocht.

Wat betekent dit voor jouw mobile marketing? Waarschijnlijk heel veel. Zorg er meteen voor dat je checkt hoe jouw organisatie gevonden wordt op mobiele apparaten, wanneer je gebruik maakt van stem-geactiveerd zoeken. Voeg duidelijke en inhoudelijk sterke content toe aan je website die gemakkelijk als antwoord op een vraag getoond kunnen worden in een rich snippet. Hiervoor moet het antwoord geven op een duidelijke vraag en kort, sterk en ondubbelzinnig omschreven zijn.

2. Kijk veel scherper naar je doelgroep

Uiteraard heb je al een responsive website die uitgebreid getest is op elk apparaat, maar hoe gaan gebruikers om met jouw website op een mobiel apparaat? Als je een gave video op je website hebt staan of hebt gedeeld via de social media kanalen van je organisatie, kan iedereen deze dan bekijken? En niet alleen technisch, maar bedenk ook dat de meeste gebruikers hun geluid niet aan hebben staan bij het bekijken van een dergelijk filmpje. Is de video ondertiteld of zijn er duidelijke visuele clues aangegeven? Maak verschillende persona’s voor je doelgroepen en onderzoek hun mobiele gedrag. En implementeer die zaken die voor hen het belangrijkst zijn.

Vaak heb je maar een kort moment waarop gebruikers contact hebben met jouw organisatie op een mobiel apparaat. Houd daarom deze drie richtlijnen in het achterhoofd wanneer je met de persona’s van je doelgroep en mobile marketing als geheel aan de slag gaat:

  • Wees aanwezig. Zorg dat je aanwezig bent op het moment dat een gebruiker wilt luisteren naar wat jij te vertellen hebt.
  • Wees nuttig. Je antwoord moet passen bij de vraag die gebruikers stellen.
  • Wees snel. Je gebruiker wilt nu een antwoord hebben op een vraag, dus zorg ervoor dat jij degene bent die dit kan leveren. De mobiele ervaring moet dus zonder strubbelingen verlopen.

3. Onderzoek waarom mensen voor de mobiele versie kiezen

Er kunnen grofweg 5 redenen worden aangemerkt waarom mensen ervoor kiezen om een mobiel apparaat te gebruiken:

  • Via dit apparaat kan men snel feiten opzoeken of het laatste nieuws checken.
  • Wanneer men ergens op moet wachten, pakken ze snel de telefoon om zich af te leiden van de verveling.
  • Kennis opdoen. Het zoeken naar inhoudelijke informatie om het beroep beter te kunnen uitvoeren.
  • Gebruikmaken van services. Wordt vooral ingegeven door het dagelijks leven, zoals het opzoeken van routebeschrijvingen.
  • Sociale relaties. Het opzoeken van contactinformatie om sociale relaties aan te gaan.

Bij het uitschrijven van de persona’s, kijk goed naar welke redenen elke doelgroep motiveert. Richt je mobile marketing in op deze behoeften en je zal sneller gevonden worden.

4. Maak niet alleen je website responsive, maar ook de inhoud

Wanneer je website de grens bereikt waarop de indeling verspringt vanwege de responsiveness, waarom verander je niet meteen de inhoud? Maak de afbeelding groter of kleiner, afhankelijk van hoeveel meer of minder tekst je kwijt wilt. Bekijk goed wat je nodig hebt om een gebruiker ertoe te verleiden om op de link te klikken en voer deze uit over de gehele linie.

5. Afbeeldingen worden beter in het geheugen opgenomen dan tekst

Als je weet dat mensen visueel ingesteld zijn en het fijn vinden om een afbeelding bij tekst te hebben, hoe heb je dit dan in je mobile marketing verwerkt? Als men een artikel opent op een mobiel apparaat, hoe ziet dit er dan uit? Is de afbeelding te groot of juist te klein? Welk effect heeft het wanneer de afbeelding verderop tussen de tekst komt te staan? Wanneer wordt er het meest geklikt op social share-buttons? Antwoorden op deze vragen zijn heel specifiek voor elke organisatie, dus doe daar onderzoek naar. Bij welke indeling zijn mensen het meest geneigd om op de pagina te blijven of op een CTA te klikken?

6. Maak de inhoud begrijpelijk voor zoekmachines

Schema is een tool die zoekmachines helpt om webpagina’s daadwerkelijk te begrijpen. Wanneer een pagina alleen maar bestaat uit platte tekst, is het voor een zoekmachine moeilijk om te zien onder welke categorie het valt. Staat er een opsomming in van voedingsmiddelen en ingrediënten? Dan is het waarschijnlijk een recept, maar de kans is groot dat het woord ‘recept’ niet in de pagina voorkomt. Door Schema te gebruiken, kan je bepaalde labels hangen aan pagina’s zodat zoekmachines (en alle grote namen zijn aangesloten) de inhoud beter kunnen lezen. En dat gaat je weer helpen om beter en sneller gevonden te worden door je persona’s.

7. Mobile marketing draait om apps

Het grootste deel van de tijd die men doorbrengt op een mobiel apparaat is via apps en niet via websites. Zorg er dus voor dat je ofwel een inhoudelijk sterke app op de markt kan zetten voor je eigen organisatie of dat je slim kan aanhaken op een bestaande app. Onderzoek ook de mogelijkheden voor Progressive Web Apps en Google AMP om de mobiele website van je organisatie een boost te geven.

8. De toekomst voor mobile marketing is personalisatie

Vooral het opvragen van de weersverwachting is een zeer populaire bezigheid op mobiele apparaten. Maar op dit moment doet het apparaat nog precies wat je van hem vraagt. Wat als je mobiele apparaat zo slim wordt dat hij ook suggesties kan doen voor activiteiten afhankelijk van het weer?

Je apparaat ziet in je agenda ‘dagje uit met zus’ staan en je vraagt de weersverwachting op. Ook is de locatie van het dagje uit bekend, dus krijg je automatisch suggesties in die omgeving passend bij het verwachte weerbeeld. Hoe goed is de mobile marketing van jouw organisatie om hier in de zoekresultaten terecht te komen?

Wanneer je stappen wilt gaan zetten in mobile marketing, is nu de tijd. Veel van bovenstaande trends zijn nog niet (volledig) door iedereen geïmplementeerd. Zo wordt het gebruik van Schema zelfs geschat op minder dan 1% van alle website. De mogelijkheden zijn eindeloos en afhankelijk van je soort organisatie en je doelen, helpt BrandPit je met het opstellen van een plan. Uiteraard kennen wij ook de professionals die zowel op operationeel als strategisch vlak een mobile marketingplan kunnen uitzetten. Maak eens een vrijblijvende afspraak om de mogelijkheden te bespreken.

"/>
Danne de Vries06-41275811

Global Head of Online Marketing Channels. AS Adventure Group, Pijnacker.

Four brands, one vision. We are a team of passionate experts with a shared love of the outdoors. We believe that people are happier outside….

Bekijk deze vacature

Senior Marketing & Thema Manager. Makro, Amsterdam.

Met zo’n 300 man op het hoofdkantoor en 5400 mensen in de winkels werkt Makro er hard aan om klant koning te laten zijn. Ondernemerschap…

Bekijk deze vacature
Alle vacatures

Drop cv

Laat je cv bij ons achter, dan nemen wij contact met jou op zodra we een passende vacature binnenkrijgen.

Drop cv

Deel dit artikel

Mis niets

Blijf op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in