Het geweten van online marketing in tijden van crisis

Thuiswerken, het begon allemaal wat onwennig. ‘Hoe moet dat dan met meetings?’ ‘Kunnen we nog wel projecten samen oppakken?’ ‘Hoe komen we virtueel over op de klant?’ Maar laten we eerlijk zijn: het gaat wel. Het is eigenlijk wel fijn, we beginnen de dag in joggingbroek, slingeren een Spotify-lijst aan die we op kantoor niet zo snel durven op te zetten en presenteren de kat af en toe een dilemma. We zijn al met al misschien zelfs nog wel wat productiever dan anders.

Onzeker

En dat al op dag vier, zo flexibel is de mens! Dat neemt niet weg dat ondernemers, groot en klein, en de consument of klant, af en toe twijfelt, even niet weet wat nu wijsheid is. Iedere dag krijgen we besmetting- en sterftecijfers voor de kiezen, zien we de keuzes die andere landen maken omtrent lock-downs, en worden er door de Nederlandse politiek verregaande nieuwe maatregelen getroffen. Hoe flexibel we ook zijn, dat maakt onzeker en dat heeft invloed op ons gedrag en de keuzes die we maken. Aan welke (digital) producten geef je al dan niet geld uit? Via welk kanaal doe je aankopen? Bevries je het budget voor de werving van nieuw personeel?

Marketingstrategie

Voor online marketeers brengt een crisis zoals we die nu meemaken heel andere uitdagingen. Want de strategie zoals die stond, is die nog wel relevant voor je doelgroep? Word je überhaupt nog wel gezien op social media, nu dit medium totaal ontploft is? En waar ga je het over hebben als iedereen eigenlijk alleen maar geïnteresseerd is in virus-gerelateerde content? Wil men nu alleen Corona-gerelateerde posts zien of heeft ook dat weer een omslagpunt? Wanneer zijn we Corona-moe?

Er worden massaal allerlei geweldige initiatieven opgezet. Om de zorg te ontlasten en te bejubelen, de zzp’er aan het werk te houden en het onderwijs te ondersteunen. Er worden platforms uit de grond gestampt, samenwerkingen gevonden, kennis en tijd gedeeld. Maar dat is natuurlijk niet alleen maar altruïsme, dat is ook gewoon marketing. En daar begint bij mij nu iets te knagen, noem het mijn marketinggeweten. Het voelt… soms te berekenend?

Nieuwe realiteit

Nadenkend over onze eigen social mediastrategie en de verschillende boodschappen die we gepland hadden staan, merk ik dat ik twijfel: welke verhouding ga ik aanhouden? Eerst maar even reageren op de Corona-crisis: ja hoor, we zijn gewoon bereikbaar, wij zien ook kansen, we merken dat mensen de connectie zoeken en een ‘virtueel’ kopje koffie willen doen. Oftewel, business as usual. En daar zit natuurlijk de crux. Het is niet business ‘as usual’. De realiteit van onze klanten is veranderd, in een paar dagen tijd nog wel.

Kijk naar de dagelijkse behoeften van de consument: er wordt nog steeds geconsumeerd, er worden nog steeds producten gekocht. Er is slechts een shift in waar mensen nu hun geld aan uitgeven: e-commerce cijfers laten al flinke groei zien, supermarkten lopen over van de drukte, afhaal-en bezorgrestaurants lijken nu ook goed te gaan gedijen.

Ook in B2B zal die shift te zien zijn, met iedere branche zijn eigen veranderingen. Als voorbeeld zien we de grote behoefte aan online tooling om toch goed samen te kunnen werken. Op het gebied van HR zien we wellicht dat vaste posities voorlopig tijdelijk moeten worden ingevuld, dat er andere rollen ontstaan omdat de crisis iets doet met de bedrijfsomzetten en aandeelhouders zenuwachtig worden, of dat binnen e-commerce en online marketing de behoeften veranderen op het gebied van de benodigde competenties om de aankomende periode succesvol te zijn.

Elke crisis leidt tot kansen. Online marketeers hebben nu de kans om de klant weer helemaal centraal te stellen: wat is er veranderd voor je klant en wat verwacht jouw klant op dít moment van jouw merk? De initiatieven die daaruit voortkomen zijn 100% customer focused, 100% relevant, en sussen 100% mijn marketinggeweten.

Mis niets

Blijf met onze nieuwsbrief op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Deel dit artikel