online marketing strategie voor mkb

2013: content marketing stijgt in achting

2014: de trend zet door en duizenden bedrijven, kleine bedrijven en startups investeren zwaar in het creëren van content.

2015: content Walhalla; duizenden nieuwe blogs en miljoenen nieuwe blogposts zullen in de komende 12 maanden om onze oren vliegen.

Misschien wel de meest opvallende ontwikkeling is het feit dat digital ons steeds meer lokaal trekt. Dat maakt het voor de lokale kleine bedrijven een prachtig kanaal. Veel MKB bedrijven herkennen content als goedkoop en effectief middel om merk te bouwen, vertrouwen te creëren en klanten aan te trekken. Als we kijken naar de manier waarop consumenten via Google naar lokale outlets zoeken, zal deze trend alleen maar meer doorzetten.

Maar met content alleen ben je er niet in, zeker niet als “kleine” speler in een zeer competitieve markt. Om echt succesvol te zijn, moet je met een complete strategie komen. We benoemen de zes gebieden die aandacht nodig hebben, wil je als MKB de voordelen van digital optimaal genieten.

content marketing

Content marketing is het fundament van je strategie. Het creëren van hoge kwaliteit, bruikbare en nuttige content is geen optie meer, het is een noodzaak. Al je wilt worden gezien als een bedrijf met diepgaande kennis en expertise van de branche, moet je kwalitatief hoogwaardige content creëren die aansluit op de wensen en vragen van je doelgroep.
Dit omvat het creëren van content voor een eigen blog, gast bloggen op andere gevestigde blogs binnen je niche of een niche die de branche aanvult. Richt je op de blogs waar je potentiële klanten kan bereiken.
Breng je content naar de plekken waar je publiek zich bevindt. Word actief op forums en neem deel aan discussies op websites, LinkedIn groepen, Twitter en andere platforms waar je direct met je klanten kan praten. Deel je content op sociale netwerken en creëer boeiende artikelen of whitepapers over vraagstukken in de sector.
Zorg ervoor dat alles wat je weet over je eigen branche de wereld in gaat in de vorm van jouw eigen content.

reputatie management

Je hebt een geweldige blog met hoogwaardige content gecreëerd. Je hebt ook de hoofdrol op high-traffic blogs in jouw niche. Het verkeer stroomt naar je website vanuit verschillende bronnen. So far: briljant!
Maar wanneer besluit die klant dat hij/ zij het product bij jou koopt? Wat doet hij/zij eerst voordat er een aankoop wordt gedaan? Zoeken naar reviews over jouw bedrijf!

Het genereren van positieve beoordelingen en daarmee het behoud van een sterke online reputatie is van cruciaal belang, vooral voor de MKB bedrijven.

Uit onderzoek blijkt dat er twee keer zoveel kans bestaat dat een ontevreden klant een online recensie schrijft in vergelijking met tevreden klanten. Dus zelfs als je veel tevreden klanten hebt, kan je reputatie worden aangetast door slechts een paar ontevreden klanten, want ze spreken vaker.

Zorg er dus voor dat je heel veel tevreden klant beoordelingen verzamelt op je site. Je reputatie staat op het spel hier en daarmee duizenden euro’s aan de potentiële verkoop. Automatiseer het, geen slechte investering!
De slimme tools maximaliseren positieve recensies van tevreden klanten . Zij reageren op een reeks van follow-up e-mails en updates. Daarnaast minimaliseert het aantal negatieve beoordelingen door proactief ontevreden klanten te benaderen met oplossingen, service acties en feedback. Voor ze de kans grijpen hun negatieve recensie op een openbaar forum te schrijven, krijgen ze een uitlaatklep gepresenteerd om hun woede en ontevredenheid te uiten.
Kortom, de online reputatie is de poortwachter voor alle andere vormen van marketing. Dus neem het serieus.

beïnvloeders en netwerken

Elke niche of industrie heeft bepaalde beïnvloeders. Zij dwingen respect af en hebben een grote aanhang. Ze worden gezien als de ultieme deskundigen uit het bedrijfsleven en hun mening heeft veel gewicht.

Jouw doel, als een lokaal, MKB bedrijf, is om in het positieve licht van deze beïnvloeders te komen. Zelfs een paar woorden van goedkeuring van invloedrijke figuren in jouw branche kunnen je reputatie, geloofwaardigheid en verkoopcijfers omhoog doen schieten.

Er zijn verschillende manieren om op hun radar te komen.

Voor lokale MKB bedrijven, is de beste manier om je te associëren met de beïnvloeders in de echte wereld. Om dat te doen, moet je je in hun digitale wereld storten.

Volg ze op Twitter en meld je aan voor de mailinglijst van hun blog. Tweet de verschillende berichten uit hun blog (en tag ze), geef commentaar op hun posts en reageer op hun tweets. Hou dit maar een tijdje vol. Er komt een moment dat je herkent wordt. En dat is het moment ze uit te nodigen kennis te komen maken met jouw bedrijf en producten, of ze als verrassing een product toe te sturen.
Het kost tijd en energie om je netwerk op te bouwen en de invloedrijke figuren in jouw branche in de smiezen te krijgen en te activeren. Maar echt, deze relaties zijn onmisbaar voor succes.

e-mailadressen verzamelen

Bouw je niet aan een email bestand, dan bouw je niet aan je bedrijf. Serieus. In dit tijdperk van de concurrentie, waar bedrijven hun klanten via meerdere kanalen benaderen, moet je je klanten regelmatig benaderen. Zelfs als ze niet van je kopen. In dat geval ben je bezig ze er aan te herinneren dat je bestaat en graag in contact blijft. Stuur informatieve e-mails, exclusieve aanbiedingen en kortingen. Je blijft zo op het netvlies.
Zorg ervoor dat je website en blog geoptimaliseerd zijn voor e-conversies. Plaats e-mail opt-ins op meerdere prominente plekken op je website. Gebruik desnoods pop-ups en gratis spullen om je bezoekers te verleiden om zich in te schrijven. Onlangs kwamen we langs SumoMe List Builder als voorbeeld van wat tooling op dit gebied voor je kan doen.

online shopping als optie

Overweeg de optie om online te winkelen serieus. Mede dankzij smartphones en tablets bereikt de wereldwijde e-commerce groei ongekende hoogten.
De Chinese e-commerce reus Alibaba maakte laatst een sales resultaat van meer dan $ 9000000000 in één dag: HALLO!!!!

Maar ook lokale klanten hebben veel meer gelegenheid en behoefte om online te kopen ten opzichte van voorgaande jaren. Pak die kans.
Het toevoegen van e-commerce functies of het opzetten van een online winkel is niet moeilijk. Er zijn genoeg, simpel te implementeren tools om een volledig functionele online winkel te maken en e-commerce functies toe te voegen.

facebook advertising

Voor lokale, MKB bedrijven lijkt Facebook advertising de meest economische, doelgericht en effectieve manier van adverteren.
Je kan je doelgroepen targetten op basis van interesses, leeftijdsgroepen, locatie, liked pages en vele anderen criteria.
Als je voor het eerst start met Facebook advertising begin dan met een klein budget. Ga de verschillende configuraties testen en verhoog je budget geleidelijk als je de juiste combinatie hebt gevonden.

2015 lijkt het jaar te worden van de kleinere bedrijven die bereid zijn te profiteren van de verschillende online marketing kanalen. De betekenis van content marketing zal nog meer toenemen, maar je zou het met slimme reputatie management technieken moeten combineren om ervoor te zorgen dat bezoekers klanten worden.

Kortom, niet één maar meerdere onderdelen verdienen aandacht voor optimaal “digital MKB” succes.

deel deze blog